Annons:
Etikettövrigt
Läst 2199 ggr
[Olärd]
2014-02-24 12:02

Hypnos - ställa frågor till sig själv?

Jag är en tjej som av andra blir beskriven på ett väldigt positivt sätt och alla verkar ha levande beskrivningar på vem jag är - jag är säker i mig själv men kan inte beskriva mig själv - jag bara är. Börjar fundera på att försätta mig själv i hypnos av någon under inspelning och ställa frågor till mig själv för jag kanske har dålig självbild pga hur mitt övergångs stadie från ungdom till vuxen var - den var ej positiv. Jag mår inte dåligt men ser verkligen inte det alla andra beskriver - skulle vilja veta vad jag innerst inne tycker om mig själv. Är det en dålig idé? Att prata med sig själv på den nivån?

Annons:
LinDajSon
2014-02-24 12:08
#1

Du har inte funderat på att gå till en psykolog? :)

tarotlasse
2014-02-24 14:24
#2

Hej Olärd det finns alldeles förträffliga Cd skivor till detta. 

Hypnos eller som i detta fall med självbild, självförtroende mm 

Så Mental träning men för att få fullt utbyte av dessa cd skivor råder jag dig att kontakta en mental tränare och gå en kurs i det. 

För betydligt lättar att förstå sig på hur det fungerar och att ha ngn att prata med om för det är en stor process man startar upp. 

I bland kan den vara svår att förstå själv och då bra att ha ngn att dela sina tankar med. 

Men den går  att genomföra på egen hand också finns ett flertal böcker och väldigt många av  dessa cd program finns på Biblioteket. 

Som man kan låna hem dom men det är inte några större kostnader att köpa dssa cd skivor om man vill ha dem själv. 

Jag själv har utbildat mig på Lars -Eric Uneståhls program och rekommenderar ju dom men finns ju även andra Mnetala tränare som gett cd skivor. . 

Jag rekomenderar dig att starta med cd´n Mental Grundträning som är på 7 veckor. 

Där man börjar med först muskulär avslappning och sedan mental avslappning. 

Som är grunden i all mental träning efter de 7 veckorna så rekomenderar jag dig cd´n självbilds och målibilds träning på 6 veckor. 

Då har du fått en fantastisk träning och du kommer tydligt märka en stor förändring både på ditt självförtroende och din syn på dig själv. 

Sedan finns det otaliga program för att träna specifika saker hos dig själv om man vill det. 

Men dessa 2 cd skivor är enastående och ungefär det samma som det flesta psykologer kör som KBT terapi i dag. 

När det gäller  ännu djupare hypnos så  är det inget jag rekommenderar någon att göra på egen hand. 

Utan där bör man ha en sak kunnig terapueft som vägleder en. 

För det kan dra upp saker  och händelser från barndomen och uppväxten som man stängt ner och kan orsaka fruktansvärda trauma som kan vara jätte svåra att hantera på egen hand. 

Jag gjorde själv det misstaget att gå till en hypnos terapauft med otillräcklig kunskap.

Under hypnosen kom det upp mitt missbruk jag hade i tonåren.  Jag började missbruka när jag var 12 år gammal. 

Efter över 20 år utan droger så fick jag sådana abstinens besvär efter hypnosbehandlingen och det  suget blev för mycket och jag fick ett återfall.  

jag är långt i från ensam om att drabbats av händelser från barndomen under hypnosen och som man sedan inte själv har kunnat hantera. 

Så gör aldrig en djupare hypnosbehandling regresionsresa tidigare liv resa utan att ha en utbildad och mycket erfaren handledare som leder den. 

Men den mentala träningen som är en lättare hypnos kan du göra på egen hand även om jag även här rekommenderar att ha en kunnig vägledare till hands när man kör programmen. 

Lasse

Tuva-Lena
2014-02-25 10:39
#3

Som diplomerad hypnoterapeut så tycker jag INTE att du skall försöka försätta dig i hypnos på egen hand, inte när du har så pass svåra frågeställningar som du vill veta svaren på.

Hypnosstadierna sker i tre olika steg och på en DVD kommer man sällan längre än till det första, möjligtvis det andra.. om man är tillräckligt motiverad. Inte förrän du nått stadie 3, då du befinner dig i djup trans, kan du få de svar du söker, då vårt undermedvetna sällan är mottagligt förrän i stadie tre. Ditt medvetna jag, den du är i vardagslivet, fungerar nämligen som"polis" så länge du inte är i tillräckligt djup trans och då fungerar det som en bromskloss för att du skall få  ett ärligt svar från dig själv.

Sök upp en diplomerad hypnoterapeut och be den hjälpa dig istället. Då får du valuta för pengarna och dom svar du söker.

Bor du i S-holm kan jag tipsa dig om en skola där du kan få hjälp: SSEAH, som drivs av en mycket skicklig hypnoterapeut. Här kommer en länk till deras fb-sida SSEAH

Lycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Olärd]
2014-03-02 15:05
#4

#1 Eh okej… inte direkt det jag var ute efter utan mer vad jag skulle svara när jag inte är vid mina sinnes fulla bruk.

#2 Tror inte att det är bra att försätta sig själv i hypnos.

#3 Tack precis det svaret jag var ute efter! Tack!

Upp till toppen
Annons: