Hjälp, min mage förstör mig!
Har postat samma inlägg på mag-& tarmsjukdomar, men tänkte kolla med er här också och hoppas på att någon kanske har tips och råd. vet inte längre vad jag ska göra, har ont varje dag.. :(
"Har vi flera år haft problem med smärta i maggropen, fått förklarat för mig att det är magkatarr och ätit omeprazol i omgångar. Det senaste året har jag knaprat omeprazol nästan dagligen, slutat två veckor och sedan fått börja igen. Samma visa varje gång.
Fick nog en gång för alla (och efter att ha haft extremt ont i två veckors tid, som ingen omeprazol kunde hjälpa) och gick till doktorn under slutet av året och efter prover visade det sig att jag hade helicobacter pyroli och magsår. Åt antibiotika och andra mediciner (Nexium HP) för att få bort bakterierna och låta magen läka.
Nu har det gått en månad sedan jag åt nexium-kuren och har gått på ezomeprazol sedan dess pga. fortsatt smärta. Min doktor gissar på inflammation/magkatarr.
Nu väntar jag på gastro, något jag helst inte vill göra :(
Vad gäller mat och leverne så försöker jag stressa ner så gott jag kan, sova, motionera lagomt (har äntligen kunnat börja igen, smärtan innan har gjort det omöjligt), och äta riktigt skonsam mat.
Äter bara kokt mat, mjölkfritt vitt bröd, inga mejeriprodukter alls (för att få inflammationen att läka ut snabbare). Ingen alkohol, rökning, stekt, kryddad, tung mat osv. Ja ni förstår, jag sköter mig exemplariskt. Äter MINST var tredje timme på dagarna, allt från en banan till mat till en enkel riskaka för att magen inte ska bli tom och syran ska fräta på inflammationer och eventuella sår.
Är helt slut, orkar ingenting och vill ingenting direkt. Känner verkligen hur energinivån är långt under det normala och mår inte alls bra.
Har börjat fundera mer och mer på om det är någon allergi som gör att min mage inte blir bättre snabbare?
Andra symptom är min mage som sväller upp ibland, min tunga som är liten "svullen" (får tandmärken på sidorna), blåsor i munnen (fast det har jag haft i "alla år" men det kan ju va ngt? Har numera mycket svårt att fokusera, och att vilja göra något alls, får verkligen tvinga mig till ALLT. Har även finnar i ansiktet, har haft i över 10 år och de försvinner inte oavsett vad jag gör, kanske det kan vara en ledtråd?
Är 25 år och har inga allergier vad jag vet. Har funderat på glutenallergi men har inga symptom från magen så att säga. Så tror inte det.
Någon som har tips på någon behandlingsmetod? Förutom läkemedel som bara lindrar, jag vill bli frisk helt och hållet!!
Är redo att prova allt! *håller tummarna*

Ta en titt i tråden med kanel och honung!
En riktig dunderkur för magen och mycket annat också. Så skulle jag nog titta lite på syra bas balansen om jag var som du. Iallafall om jag hade så mycket problem som du har. Och se till att övervägande äta mat som basar upp kroppen. Kanske helt låta bli bröd och produkter gjorda på mjöl ett tag, du har ju själv redan reducerat mjölk intaget.
som en kur iaf, tills problemet läkt ut. En kur kalk och magnesium för att ytterligare basa.
Lycka till!
Jag skulle rekommendera att du la om kosten till att bara äta nyttig och naturlig mat; linser/bönor, nötter/frön (helst linfrön för omega-3), gröna bladgrönsaker, vanliga grönsaker och lite frukt. Ät inte var 3:e timme, det är alldeles för ofta. Det tar ca 4 timmar för magsäcken att smälta och avlägsna innehållet. Låt det gå minst 4 timmar mellan varje mål och det räcker med 3 mål om dagen.
Ät så lite som möjligt och helst inget alls av följande; socker, godis, glass, chips, friterat, i princip allt som har en ingredienslista, läsk, energidrycker o.s.v.

#2 Jag skulle aldrig överleva om jag bara åt 3ggr om dagen. Min mage skulle fräta bort av all magsyra…
Mvh Stephanie

Har läkarna kollat gallsten? Dina besvär låter precis som mina för drygt 12 år sedan. Då sa läkarna hela tiden att det var magkatarr jag hade. Men vad jag än gjorde, blev magen sämre hela tiden. Till slut hade jag ont dygnet runt och kunde knappt sova p g a smärtan. När jag kom till akuten för tredje gången inom loppet av en vecka, tyckte till slut läkaren att de skulle röntga efter gallstenar. Det var rätt beslut, för den ledde till operation. Ut plockades en sten som var som en ärta och en sten som var stor som en äggula! "Inte konstigt du haft ont" sa läkaren efteråt…

Jag har/har haft samma problem som dig och efter år av knaprande av omeprazol gjorde jag gastroskopi. Det visade sig att jag har reflux, min magmun står konstant öppen. Det går att operera om det är riktigt besvärligt, själv äter jag Andapsin varje dag samt nexium. Skulle jag hoppa över Andapsinen så får jag vackert lida. Att slopa gluten, socker och laktos och dra ner på kaffet hjälper min mage, lider dessutom av IBS. Jag får jätteont i magen av de flesta frukter eftersom det är ganska mycket syra.
Många blir hjälpta av att dricka aloe vera, jag har kört det ett par månader nu och tycker kanske inte att skillnaden är enorm men det kan ju vara olika.
Ofta är det så att händelser i våra liv, ända från barndomen, sätter spår i våra kroppar (i cellerna). Vi behöver därmed gå in och lösa dessa minnen/händelser/konflikter så att vi kan läka våra kroppar. Det kan man göra genom bland annat healing, nlp, resanterapin osv. Kanske något att fundera på.
Lycka till med din mage!!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

Usch så jobbigt du har det! Du har fått så många goda råd i tråden innan, men att kolla upp ev allergi kanske vore nåt dessutom?
Jag är också inne på det Elpida tar upp: händelser bakåt i tiden som kan ha orsakat störningar i matsmältningen.. Dessa händelser finns ju kvar i ditt undermedvetna och kroppen är den som visar det, genom att ge ifrån sig symptom men… skyddar ditt medvetna jag från att "behöva ta itu med dom". Istället riktar man uppmärksamheten mot kroppen, där symptomen finns ..
Hypnos skulle jag rekommendera om du vet med dig att det kan finnas underliggande orsaker.
Lycka till!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tack så mycket för tipsen! Det är verkligen en svår situation, och sjukvården fungerar inte bra.. extremt långa väntetider hela tiden och inte får jag någon hjälp som faktiskt hjälper heller.. :/
#1 Har funderat mycket på det med att ta bort bröd, men det är en av de få sakerna som gör att jag mår bättre av att äta..
#2 Äter redan på bästa möjliga vis för min mage, vågar inte äta nötter osv. Men allt stekt, friterat, socker osv. är bortsållat för länge sedan. Måste äta ofta pga. magsyran.. Men en vacker dag när magen blivit bättre kan jag försöka mig på :)
#4 Oj :o värt att kolla upp!!!
#5 och #6 , jag har haft det väldigt stressigt i flera år, sovit dåligt och inte kunnat koppla av ordentligt. Antar att det sätter sina spår..
Vad tror ni om akupunktur eller akepressur?

Usch det låter som innan jag fick min celiakidiagnos. Har du testat för gluten? Det kan man göra med blodprov, dock är det inte alla som får utslag på provet men med en gastroskopi fångar de det ifall det skulle va celiaki.
Gröna kuren är suverän tycker jag när jag har svår magkatarr. Ger effekt snabbt och är enkel att testa!
När jag hade obehandlad celiaki mådde jag dåligt av många olika typer av mat för mitt tarmludd var nästan helt borta och jag kunde knappt bryta ner maten, vad det än var. Även om du känner att du mår bra av bröd skulle du ju kunna testa glutenfritt bröd som är mycket mildare mot magen oavsett om man är känslig mot gluten eller inte.
Hoppas att du får svar snart på vad det är och du har ju fått många bra förslag innan i tråden också på alternativa metoder!

#8 Ojdå!! Nej har inte testat, men ska be om att få göra det. Och som du skrev, de lär ju kolla det i gastron också..
Vad är gröna kuren??
Jo det kan jag ju iofs göra. Men märker man inte att man blir dålig i magen om man äter mat med gluten i om man är allergisk mot det?
Tack och ja, har en del att testa nu - håller tummarna för att något ska fungera :)

Här är en länk till Gröna kuren:
http://www.ehdin.com/?navid=191&sub=10
Tex caesarsallad funkar ju jättebra, omeletter och mycket annat.
Jag blev dålig av all mat så det var svårt att veta innan jag uteslöt både gluten och laktos under en period. Men som sagt, det kan ju vara något helt annat med dig men jag kände igen mig i din berättelse och tänkte att jag måste tipsa. Det tog flera år innan jag kom på vad som var fel med mig och ingen läkare lyckades lista ut det trots både utslag/blåsor och magproblem…

Fy stackars dig! Att ha så ont i magen är hemskt. Bra att dr ska kolla upp dig. Jag jobbar mycket med magproblem, läckande tarmar och marintoöerander. Gemensamt är att när magen är trasig så har man svårt att hantera fibrer och smälta stärkelse samt socker. Anledningen till detta är att enzymerna som ska hantera den r typen av mat tillverkas i tarmluddet som är trasigt. Alltså finns inte enzymerna tillhands. Fibrer i som tur retar och irriterar, inledningsvis. Genom att läka tarmväggwn med snäll mat, dvs hemkokt buljong, mjölksyrat och med snälla kokta grönsaker och kött så kommer man med tiden att klara mer. Aloe Vera nämndes ovan. Det är bra, men starkt. Och om Magen är trasig så behöver man av-juice med bitr i, för att kroppen och magen sk hinna dra nytra av den.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Förlåt för övrigt för att jag skriver som en kratta. Är synskadad, och får inte alltid till det som det ska vara.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Inlägget är borttaget