Annons:
Etiketterakupressurakupunktur
Läst 6311 ggr
Elpida
12/28/13, 10:50 AM

Akkupressurpunkt till axeln!

Vänder mig kanske först till Tuvan, men det är kanske fler som är kunniga! Jag får väldigt ont i min axel, det sitter som inne i ledkulan. En hård, kall smärta som värker. Jag kan tänka mig att det är så det känns när man har en frosen shoulder. Jag gick på akupunktur och det hjälpte rätt bra men nu finns ingen tid för mig att gå så jag skulle vilja veta om det finns några bra punkter jag själv kan trycka på?

Tack på förhand!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
Tuva-Lena
12/28/13, 8:02 PM
#1

Det finns tre punkter vid axeln som du kan använda 🙂

Den första hittar du längst ut på axeln och precis på mitten av den, du känner en liten fördjupning där du ska massera punkten.. den heter "tjocktarm 15" eller Large intestine 15.

Nummer två hittar du lätt om du för armen mot kroppen, då bildas det ett litet veck på baksidan av kroppen där arm och kropp möts. Punkten sitter då ca 2 cm ovanför det vecket. Punkten heter tunntarm 9, eller small intestine 9..

Punkt tre sitter också på axeln: Om du utgår ifrån den första punkten som sitter mitt på axeln och längst ut på den, så hittar du den tredje punkten ca 5 cm bakom den. Du går alltså bakåt mot ryggsidan till, och ca 5 cm. Där känner du en fördjupning och där hittar du punkten. Lättast är det att hitta punkten om du abducerar, eller för armen ut från kroppen och uppåt till horisontalläge. Den "grop" som bildas bakom axeln när du gör så ligger helt i närheten av punkten, men ca 1 cm ovanför själva gropen.

Som punkt fyra kan du använda den vanliga smärtlindringspunkten "Hegu" eller Li 4. Den ligger på handen och ta då handen på den sida där du har smärtan. För tummen mot pekfingret med fingrarna sträckta. Då bildas det  en liten upphöjning vid vecket mellan tumme och pekfinger, alltså nästan längst nere vid "tumroten" .. ser du den? Mitt på den upphöjningen hittar du den effektivaste smärtlindringspunkten, som samtidigt är väldigt känslig och kan kännas rent smärtsam när man nålar eller masserar den.

Förstår att det inte kan vara lätt att följa de här instruktionerna, men jag hoppas att du upplever lite lindring i alla fall. ❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Elpida
12/28/13, 9:13 PM
#2

Tack fina Tuvan, ska sätta mig i sängen sen och se om jag kan hitta dem. De två första fattar jag, det är nr tre som kan bli knepig. Men det ska jag nog klura ut🙂. Vilken guldklimp du är😘

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
12/29/13, 9:09 AM
#3

AAAAJJJJ vad ont det gjorde när jag tryckte på de punkterna!!!! 🤪

Tuva-Lena
12/29/13, 11:13 AM
#4

Ja du Ians, du kanske behöver en duvning du också!😉

Om man säger så här Elpida, att punkt tre ligger alltså vid skulderbladets övre del och ut mot axeln. Räkna ca 5 cm från den första punkten men bakåt mot ryggsidan. Då bör du hitta den punkten.🙂Vet du var "deltamuskeln" sitter? Ursprunget på den fast på ryggsidan.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Elpida
12/30/13, 10:08 PM
#5

#4 Jo då, jag har hittat samtliga punkter * ajajajajaj*. Det positiva är att det har hjälpt - så tusen, tusen tack för hjälpen. Här trycks lite varje kväll!😘

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

erik35
3/23/14, 12:00 AM
#6

Jag tror inte på det konceptet - en viss punkt för ett visst problem. Men om du kommer när du har migrän så kanske jag kan hitta punkter som verkligen hjälper.

Annons:
allhealing
3/23/14, 12:24 AM
#7

Att skriva att man inte tror på en viss sak visar bara en sak och det är att man tror att en annan sak är bättre.

Det kanske vore bättre att säga att mitt sätt att göra saker på inte är bättre än andras sätt. Det är bara ett annat sätt att göra saker på.

Då gå man inte i konflikt med omgivningen. Och jag utgår från att du i ditt arbetssätt inte önskar förmedla det synsättet till dina klienter.

Så ser i alla fall jag på det hela.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

erik35
3/25/14, 4:02 PM
#8

Kent: jag tror det ÄR bättre att palpera och testa fram vilka punkter som är kopplat till ett visst problem än att utgå ifrån teorier eller erfarenheter från andra människor. Enligt min erfarenhet så fungerar det nämligen i princip alltid. Men KAN man inte göra det så är kanske teorier bättre än inget. Sen tycker jag debattklimatet här verkar väldigt trist och lågt i tak. Jag erbjuder gratis behandling för jag behöver träna - och blir genast portat och utskäld. Jag säger att jag tror något är bättre än något annat - och blir genast tillrättavisad för så får man visst inte säga här där allting måste vara lika bra. Tråkigt.

allhealing
3/25/14, 7:12 PM
#9

#8,

jag lägger märke till att flera personer som provat på det som ovan beskrivs, nämligen att det fungerar för dom när dom trycker på olika punkter.

Jag förstår vad du menar om att helheten inte alltid går att finna i en punkt som man trycker på.

Nu är det så att inte alla som söker hjälp är beredd att se helhetslösningen. Många är i inledningsskedet av sitt sökande och letar därför efter det de känner till eller känner sig bekväma med.

Jag arbetar själv som du, jag söker alltid efter roten till orsaken. Eftersom roten löser hela frågeställningen en gång för alla.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Upp till toppen
Annons: