Annons:
Etiketttips
Läst 3787 ggr
tarotlasse
4/1/14, 8:22 PM

Hur hantera psykiskt sjuka ?

Skrev detta inlägg på ÖN men lägger in det här med eftersom  det är så många alternativ vårdare här inne.

Kanske har ni också stött på likande situationer eller kunna ge mig ett råd.

Jag har arbetat så många år som medium, medial vägledare och healer.

Det är oundvikligt att man då och då får besök av svårt psykiskt sjuka mäniskor.

Jag har haft stalkers som trott att jag varit gifta med dom och de som trott att jag ska gifta mig med dom.

En som påstod att Jesus sagt att jag var utsänd av Gud för att bli hennes äkta make och som stod utanför dörren och väntade flera dagar i veckan under en period.

En kvinna skulle skicka sina vänner utomjordingarna som skulle hämta mig med  ett rymdskepp för att föra mig till kyrkan för vigseln. Även hon stod under en period här utanför ytterdörren.

Dessa kunde jag hantera och genom samtal få dem att inse att de behövde psykiatrisk vård.

I ett fall fick det bli en polisanmälan men det satt långt inne innan jag tog det steget.  

Jag har suttit med en klient som satt med förskärare och som skulle döda alla andar på bussen om jag inte kunde ta bort dem.

Det  fallet var i alla fall lätt att hantera och  det blev en direkt transport till psykakuten eftersom klienten var farlig för sig själv och andra.

För ett par år sedan stötte jag på en person på en storseans som efter flera samtal då jag bett personen att inte besöka mig nu slutat besöka mig.

Hen har talat om för mig att den fortfarande är här ibland men inte vågar ringa på dörren.  

Men nu skickar personen brev i stället inga hotelse brev eller otrevliga egentligen.

Men  breven visar hur sjuk denna personen egentligen är.

Personen vill att jag ska hjälpa en väninna med att sammanföra väninnan med hennes barn.

Väninnan ska vara sångerskan Karin Glennmark och hennes barn som inte vill veta av henne ska vara fotbolls spelaren  Zlatan  och sångerskan Josefin Nilsson.  

En annan vän till personen ska vara Leif GW Persson som går runt med en stor revolver så hen är rädd för honom och vill att jag ska tala honom till rätta.    

Jag har enligt hen tydligen en dotter till  som jag inte vet om och som jag borde ha bättre kontakt med.

Dottern ska vara distriktsläkaren här på området och vi är jämngamla med varandra.

Så hur hen kan få det till  att det ska vara min dotter är bara det hel galet.

Nu har Hen även fått för sig att jag borde gifta om mig med en dam som är nästan 40 år äldre en mig själv.

Jag har pratat med hen och bett hen sluta skicka dessa brev.

Men breven de kommer fortfarande.

Jag har pratat med personen under en längre period och bett hen att söka hjälp hos psykvården.

Men personen inser inte själv att den är sjuk och säger att den inte behöver ngn vård.

Jag har pratat med både psykvården och socialtjänsten om att personen behöver hjälp.

Men det går inte så länge personen inte är en fara för sig själv eller andra. Därför kan man inte tvångsvårda personen.

Så nu behöver jag råd  och hur tusan gör jag även om breven inte är otrevliga så är det jobbigt med alla dessa brev.

Hur skulle ni göra som medium, terapeuter, behandlare  eller medmäniska i denna situation  ?

Lasse

Annons:
Sjöstjärna
4/1/14, 8:31 PM
#1

Jag jobbar som coach och skulle en av mina klienter uppföra sig så hade jag polisanmält för ofredande. Även om breven inte är hotfulla (än) så är de ett intrång i ditt privatliv och indikerar att avsändaren har vanföreställningar. Den situationen kan lätt bli hotfull och farlig precis när som helst.

Det kan låta tufft att polisanmäla, men jag anser att hur gärna jag än vill hjälpa människor så måste min personliga säkerhet komma först. En polisanmälan kan också vara ett sätt att personen får hjälp även om denna inte själv vill det.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

tarotlasse
4/1/14, 8:38 PM
#2

#1

Jo jag vet och har haft samtal med polisen utan att göra en anmälan.

Vilket jag måste göra för att de ska göra något.  

Men de säger att det är fruktansvärt  svårt för dem att göra ngt även om den nya lagen om stalkers infördes.

Så länge personen inte är farlig eller hotar mig.

Lasse

Ians
4/2/14, 7:32 AM
#3

Jisses Amalia! Lasse,

Det låter väldigt jobbigt, och inskränker på den privata sfären ordentligt. Men håller med Föregående talare att man nog får anmäla personer som dras till en på ett sådant sätt, det är ju inte acceptabelt alls!

abbis
4/3/14, 9:36 AM
#4

POLISANMÄL….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
4/5/14, 10:57 AM
#5

Jag skulle be postverkat att "refusera" brevet, sedan har du att göra med ett solklart fall av "stalking" också. Polisanmälan alltså. Skitjobbig situation, det förstår jag men det finns lösningar. Glad

Här i stan blev en terapeut förföljd under lång tid av en klient, genom brev, telefonsamtal, sms o s v.. men det slutade med att personen polisanmäldes och fick villkorligt som påföljd. Lycka till!Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

tarotlasse
4/9/14, 12:53 AM
#6

Tack för alla råd och tips jag fått här inne och att ni här inne var rätt så eniga i era råd.

Fick rätt så lika råd även på ÖN men  det var ändå några andra råd som inte riktigt  var det samma och stack ute lite .

Jag valde att gå en mildare väg och hade även ett samtal med min egen boende stödjare från sociala myndigheter som sa att även om lagen ändrats så krävs det ett flertal polisanmälningar innan det gör några åtgärder och blir oftast samtal och i värsta fall besöks förbud men det  kan ta lång tid.  En del tar det med en lite nypa salt och andra säger att jag ska vara ytterst försiktig med denna person,.

Eftersom de kan bli riktigt våldsamma och farliga.

Förra veckan så stötte jag på henne och  jag sa då till henne att jag kan tyvärr inte acceptera hennes sjuka brev och totalt verklighetsbefriade.

Tyvärr kunde hen inte inse vad som var fel att dessa personer  hen skriver om kan omöjligt sätt kan vara släktingar med varandra.

Jag förklarade åter igen för hen att jag är enbart 2 år äldre en distriktsläkaren som jag ska vara pappa till och att jag då borde vara världen yngsta pappa genom tiderna.

Om hen nu   r så frisk och inte behövde  någon psykiatrisk vård.

Hur  i helvete kan då hen ifå ihop att jag  som 2 åring haft  sexuellt umgänge  med en nästan 44a årig äldre kvinna och då gjort henne gravid.

Detta skulle vara ett mycket allvarligt fall av pedofili och ge denna kvinna flera års fängelse och denna pedofil skull jag dessutom gå och gifta mig med nu enligt hen.  Om hen nu inte kunde inse detta är sjuka vanföreställningar.  Då sa jag till hen att hen då  har en mycket allvarlig psykisk sjukdom och att hen omedelbart skulle söka hjälp från psykiatrin.

Hen svarade då att hen var minsann  inte psykisk sjuk och mådde bra utan det  måste vara vi andra som var sjuka och bara fantiserade.  

Så jag förklarade för hen att om jag får ett enda brev från hen i gen eller om jag kom på att hon stod utanför ytterdörren igen  så kommer jag att polisanmäla hen och göra allt för att hon ska komma in under tvångsvård.

Tidigare har hen lämnat mig i ilska denna gången lämnade hen mig i tårar visst jag kände mig som en rutten person som inte kunnat vägleda personen till hjälp och måste nu  inse att gör ingen  annan en polisanmälan så kommer hen aldrig få ngn hjälp i framtiden.

Nu har jag inte fått några brev på en vecka men experterna säger att hen kommer aldrig kunna låta bli att sluta skriva eftersom hen inte inser att hen har vanföreställningar så nu mer sparar jag breven för att kunna visa breven och att jag har ett flertal vittnen som nu hört att jag  har sagt bestämt nej till brev och ha en kontakt med denna person.

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: