Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 4430 ggr
[rara]
2014-04-08 16:35

allergireaktion av eteriska oljor ???

Hej. Köpte mig nyss en hudolja av företaget kneipp med dessa ingredienser: "Carthamus Tinctorius (Saffl ower) Seed Oil**, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil**, Limonene*, Citrus Grandis (Grapefruit) Peel Oil, Citral*, Linalool*, Helianthus Annuus (Sunfl ower) Seed Oil, Tocopherol." http://shop.kneipp.de/shop/bio-ol-100.html

Använder oljan sedan en vecka och har gillat den mycket. Efter en stund i solen i dag fick jag dock en plötslig hudrodnad som såg ut som stora ringar utspridda på bröstet, på axlarna och på benet. Efter ett par timmar var all rodnad borta. Nåväl, började googla runt på vad det skulle ha kunnat vara och fann en sida där det står om fototoxisk reaktion och undrar om det kan vara det? Citerar:

"Fototoxisk reaktion påminner om en kraftig solbränna: Tio minuter till ett par dagar efter att man varit i solen börjar hud som nåtts av UV-ljus bränna och svida. Samtidigt eller senare blir den röd, ibland svullen, och till slut skör och blåsig." 

 "Båda typerna av ljuskänslighetsreaktioner kan utlösas eller förvärras av utvärtes och invärtes medel: Utvärtes medel • Mest typiskt kan eteriska oljor med hög halt citral (citrusoljor som citron, grapefrukt, lime, pomerans, men knappast apelsin, mandarin, tangerin) orsaka hudreaktioner i solsken" http://www.shenet.se/ravaror/hudreaktion.html

Är de eteriska oljorna verkligen så här giftiga som det sägs här? I alla fall innehåller min nya olja ingredienserna som det varnas för. Vad tror ni?

http://www.shenet.se/ravaror/essensgift.html

Vad använder ni själva för oljor och har ni något annat eller bättre att rekommendera mig? Och vilka erfarenheter har ni av eteriska oljor? Rekommendera eller inte rekommendera? Vill ha så ekolgiskt som möjligt.

Annons:
Anterrabae
2014-04-08 16:43
#1

Oljorna i sig är inte giftiga, men starka. :) och något reagerade du ju på.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[rara]
2014-04-08 16:48
#2

Ja, undrar på vad bara. Men bra om oljorna i sig inte är giftiga.

Anterrabae
2014-04-08 17:07
#3

Oljorna är starka, och flera av dem är utrensande. Det är dessutom e-vitamin i, som kan göra solen "tar" mer. Se det lite dom att chilioljan inte är giftig, men man vill inte smörja dig med den för att den är så stark så huden inte vill vara med på det.. Lite samma med citrus. Dessa är starka också, potentiellt retande.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[rara]
2014-04-08 17:14
#4

Men annars verkar min hud må bra av denna olja och av alla andras erfarenheter som jag läst på nätet finns det bara beröm att läsa. Många skriver att det är den bästa olja dom någonsin använt och sen svär dom på att aldrig använda sig av annat. Tänker ju att om den vore så stark att det skulle finnas mer problem att läsa om. Hmmm….

Anterrabae
2014-04-08 18:52
#5

Ja, då kan man även vända på steken och fråga sig om den nu skulle kunna vara så giftig som antytts så skulle den inte heller hyllats? Jag kan tänka att det var en engångsföreteelse, funkar den för dig så är det väl egentligen inte så mycket att svacka om :) Jag vet å andra sidan massor som hyllar rosenolja till skyarna. Den är bra till ALLT typ ;) och Flemming kvittar det, då jag verkligen inte tål ros! Jag får stora sår. Det är tydligen ganska ovanligt. Och de flesta upplever den som jättemild. Men för mig är den stark.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ians
2014-04-08 22:39
#6

Det är nog så att bara för något är naturligt så kommer man inte runt att folk reagerar olika på det, man kan vara lika allergisk mot naturliga produkter som, mot syntetiska.

Men en del tycks tro att bara det är naturligt så är det bra för alla. Förstå mig rätt jag menar inte TS, utan folk i allmänhet, och så ser de mycket förvånade ut när någon inte tål krämer eller oljor som är bara naturliga ingredienser.

Vi är individer och tål eller är allergiska mot precis vad som helst, så enkelt är det! Tråkigt att du fick en sådan reaktion, skulle nog vara lite försiktig med att använda den, de där rodnaderna är liksom en varning tycker jag iaf!

Själv använde jag en kräm en gång som jag till slut blev som ett stort eksem av, det tog ett tag att bli av med det och ont gjorde det också!

Det började också med lite varningstecken, på mindre partier, till sdet så småningom fullständigt tog över. Kändes som jsg blivit piskad med nässlor ungefär över hela kroppen! Sved, brände och kliade!

Och som sagt man kan vara allergisk mot precis vad som helst, även om ingen annan är det!

Annons:
Indiania
2014-04-08 22:57
#7

Jag har funderingar på en solcreme jag använde förra året med solfaktor 50+ det gick hur bra som helst förra året, jag har den i ansiktet. Sitter inte och solar utan har den när jag är utomhus.

Har använt den två gånger nu på våren och båda gångerna har jag efter flera timmar fått svullna knallröda kinder som bränner… det tar två dagar innan det ger sig.Nu till min fråga tror ni att det kan komma an på att jag dricker hett citronvatten varje dag och vid båda tillfällena har jag ätit en apelsin också?

Nu säger kroppen ifrån att jag inte skall dricka citronvatten eller äta apelsiner.

Vore tacksam att höra era åsikter?

" Var nära naturen - var när dig själv "

Ians
2014-04-08 23:03
#8

Om krämen är från förra året så bör du nog köpa en ny, de har en bäst före datum efter att man öppnat förpackningen. Och krämer som man använt förra sommaren skall helst slängas.

Jag vet att många gör så, att de sparar till nästa säsong, för allt går ju sällan åt, men det hinner bli mycket bakterier i den slatten som är kvar till nästa gång man behöver den!

Börja med det tycker jag!

eller får du denna rodnad om du inte är ute och har din kräm på dig?

[rara]
2014-04-09 09:43
#9

#5

Ja det är en olja som verkligen hyllas på nätet och som jag själv hyllade efter bara en veckas använding. Men nu är jag inte lika säker längre. Kan ju vara som du säger en engångs händelse, eller så är det ett ämne med som jag faktiskt reagerar mot i soljus. Skulle bara vilja veta exakt vilket ämne det är. Men det skulle också kunna vara något helt annat som jag inte ännu tänkt på och att det inte alls har med oljan att göra. Får fortsätta att använda den ett tag till och se om det händer igen nästa gång jag sitter i solen och på så vis kanske bli en aning klokare.

#6

Nej, visst kan kan man vara allergisk eller känslig mot vad som helst och det är jag mot alla syntetiska produkter som jag testat ut. Använde förr kneipps ekologiska mandelolja men tyvärr ville företaget förbättra produkten och böt ut ett par ingredienser vilket gör att jag tycker den luktar alldeles för illa nu för tiden och sen är den inte lika bra. Synd för annars älskade jag den med.

När det gäller alla icke elokogiska och syntetiska produkter förstör dom bara min hud och mitt hår. I shampon får det inte finnas paraffiner, silikoner osv… för annars blir mitt hår jätte kasst och min hud tål inga av dom vanliga salvorna och krämerna som finns i den vanliga affären. Det enda som funkat bra och som gjorde min hud jätte fin och len var mandeloljan före dom ändrade på den.

 På våren och hösten kan jag vara utan hudprodukter helt, men på sommaren då jag är massor ute i solen och ute på sjön blir min hud alldeles för torr och likaså på vintern när det är kallt ute. Det är speciellt under dessa två års tider som jag behöver nåt, men de syntetiska produkterna ger mig bara en massa finnar och en onaturligt fet hud. Jojobaolja funkade inte heller tyvärr…

[rara]
2014-04-09 10:01
#10

#7

Har också förstått att det bäst att slänga gamla solkrämer och köpa nya varje år. Dessa innehåller ingredienser som lätt blir dåliga. Skulle snarare pröva ut det före du skippar frukten och citronvattnet.

Indiania
2014-04-09 10:25
#11

#8 och #10 Solcremen jag provade senast var oöppnad och på apoteket sa de att den var hållbar 1 år efter jag öppnat förpackningen. Men jag vet inte vad det kommer an på. Har provat solcremen på armens insida och där händer inget.

Jag får laborera och se hur det går, tänkte att det kanske kunde komma inifrån…

Tack för era svar som jag inte blev klokare utav Skrattar

" Var nära naturen - var när dig själv "

Ians
2014-04-09 10:32
#12

#9…..Ett litet tips , själv använder jag mig av kallpressad kokosolja till hela kroppen, om man är riktigt torr så kan man värma den i ett vatten bad och smörja sig innan duschen, använda en mycket mildtvål och smörja sig efter duschen igen, med ytterst lite av kokosoljan. Det får den torraste hud att bli mjuk och len. normalt smörjer jag bara efter duschen, men ibland behöver huden lite extra boost.

Kokos olja går även att använda runt ögonen, det har jag nu gjort ganska länge, utan att få de reaktioner som jag normalt får av ex feta krämer, som får huden runt ögonen att svullna. dock får man som med alla krämer etc som är till ögonhuden tänka på att inte smörja alldeles vid ögat, utan hålla sig i en cirkel runt om, så det inte smälter in i ögat efter en stund.

Ett alternativ är mognad Sesamolja som man antingen smörjer lite uppvärmd på sig efter dusch eller gör likadant med den. Denna olja har jag inte prövat runt ögonen så jag kan inte gå i god för att man inte blir svullen och påsig.

Kokos olja och sesam olja är mina enda krämer sedan några år tillbaka, och det fungerar alldeles utmärkt, när de väl gått in i huden, vilket de gör ganska snabbt så försvinner den flottiga känslan.

Inga tillsatser innehåller de heller 😉 Och billigt och bra tycker jag iaf

Man kan ju köpa vilken prisklass man vill av kokosolja, men jag föredrar Kungmarkattas som är relativt billig och i glasburk. Viktigt är bara att den är kallpressad för att vitaminer etc skall finnas kvar i den.

[rara]
2014-04-09 10:39
#13

#11

Ja inte vet jag då vad som händer dig. Ledsen att jag inte kan hjälpa mer än så :( Ibland har man väl inget annat val än att testa ut och laborera lite för att hitta evetuella orsaker till olika problem…

Annons:
Ians
2014-04-09 11:02
#14

11# Frågan jag ställer då är om du får samma reaktion annars också, när du druckit varmt citron vatten?

[rara]
2014-04-09 11:31
#15

#12

Tack för det tipset. Kokosolja har jag och använder för matalgning. Har aldrig tänkt på att pröva ut det på kroppen. Men det är värt ett försök. Kanske blir jag nöjd :) Och sesamolja kan jag ju också testa ut. Alla tips på så naturliga saker som möjligt tar jag faktiskt tacksamt emot.

tarotlasse
2014-04-09 15:16
#16

Som sagt vad så spelar det ingen roll om en produkt är naturlig eller en kemisk produkt.

Finns många som  t.ex är extremt allergiska mot cocos.

Då är absolut inte cocosoljan lämplig att använda.

Som Ians säger det är väldigt individuellt från person till person det en person tål kanske inte en annan person tål oavsett naturlig produkt eller inte.

Finns de som är så extremt  känsliga för nötter och kan avlida i en allergie chock för  att en enda jordnöt finns i samma rum som personen. 

Personen behöver alltså inte ens komma i kroppslig kontakt med jordnöten.

Medans jag kan stoppa i mig en hel påse jordnötter utan att bli sjuk.

Lasse

tarotlasse
2014-04-09 15:38
#17

Här i stan så vet jag att allergiförbundet kämpat mot Stadsteatern i flera år.

Eftersom de haft  skålar med jordnötter i foajén och tända värmeljus.  För att åstadkomma en trevlig stämning och miljö för besökarna.

Men då kan inte nötallergiker och de som är allergiska mot värmeljus gå på teatern

Så nu har Stadsteatern slutat med  detta efter allergiförbundets krav.

Nu så protesterar man mot ett par livsmedels affärer i stan som har manuell fisk disk i butiken.

Eftersom de finns allergiker som inte tål fisk och då inte kan besöka dessa butiker.   

Så hur långt ska man egentligen gå på kraven om tillgänglighet för alla för som sagt vad det en person tål kanske inte en annan person tål.

Eller som astmaföreningen som vill förbjuda heltäcknings mattor i offentliga lokaler  och de  Hörselskadades förening som vill att alla offentliga lokaler  ska ha heltäcknings mattor  för akustikens skull.

Så hur man en vänder sig så finns det inget som passar alla mäniskor oavsett det rör sig om naturliga produkter eller kemiskt framställda produkter.

Lasse

Indiania
2014-04-09 16:03
#18

#13 och #14  Jag menade inte att vara ohövlig mot er…..Blomma

#14 Ians  Nej jag har inte fått den reaktionen när jag druckit citronvatten.

" Var nära naturen - var när dig själv "

[rara]
2014-04-09 16:50
#19

#17

Men nötter i sig är ju inte ohälsosamt bara för att någon är allergisk mot dem. Det är klart att man ska undvika saker man är allergisk mot… Själv är jag inte allergisk mot varken nötter eller kokos i alla fall och använder gärna dessa i matlagning på grund av att det annars handlar om nyttiga livsmedel. Men skulle det nu hända att jag uvtecklar en allergi så då låter jag naturligtvis bli.

Vad gäller hud och hårvårdsprodukter så spelar det för min hud och för mitt hår faktiskt en stor roll om dessa består av naturliga ekologiska ingredisener eller av syntetiska medel och tillsatser som t.ex färgämnen och konserveringsmedel.  Sådant mår min kropp i alla fall inte bra av och bäst mår den av så lite av det som möjligt. Men inte sagt att det inte finns naturliga saker som jag inte tål.

#18

Det förstod jag väl :)

Upp till toppen
Annons: