Annons:
Etikettövrigt
Läst 607 ggr
Ians
5/1/14, 4:08 PM

Bara vara...

Att få en stund bara för sig själv är inte lätt idag. Det finns då många krav på oss, jobb, studier, familj, släkt och vänner Allt skall hinnas med!

Men att inte Göra tid åt sig själv, gör inte att allt annat går smidigare, nej faktiskt tvärt om!

De som får lite egen tid klarar bättre av alla krav i vardagen, orkar vara trevlig och rar, samt kommer ihåg bättre!

Har du någon tid för dig själv? Hur ofta isf? Och vad brukar du göra då?

Eller önskar du att du hade lite egen tid? Vad skulle du vilja göra då?

Att ha lite tid för sig själv behöver inte kosta mycket eller man behöver inte anstränga sig så väldigt för att få det. En stund på en bänk i parken, kanske med en mugg kaffe med sig. Då man bara sitter  och studerar folk som går förbi, funderar lite och bara är. Men viktigt är att man verkligen tänker på det som en liten paus i vardagen, och inte låter tillfället bara rinna iväg.

själv åker jag kommunalt till och från jobbet….det var länge min egentid när min minsta var liten, påväg till jobbet lämnade jag det som var hemma bakom mig, och påväg hem lämnade jag jobbet bakom mig, i medvetna tankar. Åkandet blev som en meditations stund inte bara en transportsträcka, som skulle avverkas så fort som möjligt.

Kände att dessa stunder var som ett andningshål för mig, Då kunde jag tänka bara mina tankar utan något störande moment.

Annons:
tankgirl
5/1/14, 4:22 PM
#1

Blir lätt så att jag väntar för länge med att ge tid till mig själv… tills jag blir irriterad eller sjuk. Har inte ens barn, jag är bara rädd att gå miste om livet medan det händer. Men det är när jag är själv som jag samlar energi för att vara med andra, så funkar jag helt enkelt just nu…

Open
5/1/14, 5:24 PM
#2

Du har rätt, det är viktigt. Jag har lärt mig att göra all tid till "min". jag gör ingenting jag inte riktigt vill innerst inne, och är närvarande med det jag gör. Det gör att mitt liv blir … mitt 🙂

shigne
5/2/14, 9:27 AM
#3

För mig är egentiden jätteviktig! Ändå så slarvar jag väldigt mycket med det.

Kommer också ihåg stunderna på bussen - jag kunde välja en snabbuss hem, eller en som tog dubbel så lång tid (mjölkbussen som det brukar heta). Jag valde den snabba bussen till jobbet och "mjölkbussen" hem. Under de resorna gjorde jag absolut ingenting, det var verkligen min tid!

Har också hållit på med att göra smycken, så det blev min tid ; sitta och sy med småsmå pärlor, lyssna på ljudbok och vips så hade ibland flera timmar försvunnit! 

Just nu är jag inne i en slarv-tid - jag glömmer lätt bort mig själv, glömmer bort att verkligen ta för mig av dagens timmar. Det har också gjort att jag är en rätt "grinig" person just nu. 

Förra helgen och igår, så har vi varit ute och cyklat. Det har blivit turer på ca 2 timmar. DET har varit så otroligt skönt. Inte riktigt som "egentid", men nästintill!

Tack Ians för att du ställer den här frågan, det gör att det pockar på mer för min del att verkligen ta för mig av alla timmar dygnet ger!

❤️

Tuva-Lena
5/3/14, 10:19 AM
#4

Min egentid har alltid varit när jag går i skogen, men numera även då jag går på yogan. Yogan är nog effektivast, för där går jag in i mig själv på  ett sätt som jag aldrig  kan göra annars. Sedan hunden blev sjuk så blir det lite egentid, skulle nog kunna ha mer egentligen men jag är ju en sån hönsmamma med mina hundar att jag inte tillåter mig att koppla av, därför är yogan min egentid just nu - och tänk, jag vill inte att den tiden skall ta slut, så känner jag varje gång!Oskyldig

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: