Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 1876 ggr
Jossan_0101
2014-06-13, 23:04

Skäms så mycket!! :(

Har säkert inte valt rätt sida men aa….. Jag är 13 år och har haft mycket finnar i snart 2 år och det är helt serriöst INGEN som har det i min klass och finnarna är ganska små men MÅNGA OCH RÖDA!!! Något tips till nåt som hjälper? Ansiktstvätt? Krämer? Mask? Vad som helst hjälp mig…. Skäms nåt så otroligt, men min mamma säger att det bara är jag som tänker på det men jag blir retad o så i skolan så snälla jag behöver verkligen en stor uppmuntran :( tacksam för snabbt svar :) Kram josefine

Annons:
Jossan_0101
2014-06-13, 23:05

Sorry, råkade lägga upp det två gånger

ljungensjenka
2014-06-13, 23:12

Håll ansiktet rent, använd någon form av ansiktstvål för fet & finnig hud. Se till att återfukta så att huden inte producerar fett för att kompensera. Vissa ansiktsmasker är bra och det kan man använda typ 1-2 ggr/vecka. Vistas lagom mycket i solen (det hjälper sjukt mycket!), ät nyttigt (inte godis mm. Hela tiden men kanske Max 2 ggr/vecka), rör på dig och stå ut! Kläm inte heller! man kan tömma porerna om de är mogna men annars får man bara fula är om man är på och pillar hela tiden ;) Tyvärr kan jag inte tipsa om något speciellt märke då det är väldigt personligt vad som hjälper men om du är röd i huden så kan du täcka det med ett täckstift! är superbra ;) Jag har ett från Apoteket, det är vitt med lila "kork" i samma form som ett Lipsyl. Lycka till! /Från en finnig tonåring till en annan…

_Fisken
2014-06-13, 23:14

Det finns åxå hyggligt bra receptfria medel på Apoteket. Nåt med "B"….minns ej. De är verkligen aktiva och inte bara rengörande. 

Har du väldigt mkt kan läkaren ev. ge dig lågdos med pencellin under en längre tid.

Jossan_0101
2014-06-13, 23:14

Okej tack :)

Näring
2014-06-14, 00:52

Undvik chips, godis, choklad, bakelser, skräpmat och hel/halvfabrikat m.m..
Det är ohälsosamma fetter i dessa produkter som utsöndras via huden och är en av huvudorsakerna till acne.

Att tvätta ansiktet med diverse produkter hjälper inte om man fortsätter äta dessa ohälsosamma fetter. Om man slutar äta dessa så slutar det utsöndras överflödigt fett, och acnen försvinner.

Volito
2014-06-14, 08:44

Precis som #5 sa - undvik allt med socker och mjöl - mer färska grönsaker och frukt, dryck tillräkligt med vatten (glöm om alla läsk och liknande) och mycket försiktigt med allt acne medicin - den torkar ut och huden istället blir ännu fetare samtidigt som för yttre uttorkning - alternativ: naturliga grejer tee tree olja tex 

om man googlar - hittar man massor med tipps om naturlig hudvård mot acne

Annons:
Skogshumblan
2014-06-15, 09:54

Fast det kan också vara acne som inte går att komma till rätta med utan läkarhjälp. Så. Om dina besvär inte går över när du provat de råd du fått här, sök läkarhjälp. De är vana och har mött många med samma problem.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

gummimamma
2014-06-15, 15:49

Tvätta inte ansiktet med tvål. Det torkar ut och förstör huden. 

En enkel ansiktsmask du kan prova:

1 papaya

2-3 msk grädde

Mosa papayan och blanda i grädden. Täck ansiktet med moset och låt verka 30 minuter. Skölj av med ljummet vatten.

En annan mask som kan vara bra för dig:

1 handfull solroskärnor

lite kokt vatten

1 tsk honung

1 tsk olja (vanlig vegetabilisk olja t ex oliv eller solrosolja)

Mal solroskärnorna så de blir till mjöl. Blanda det varma vattnet med honungen så den smälter och blanda alla ingredienserna. Tillsätt mer vatten om det behövs. Stryk ut smeten i ansiktet och låt verka 30 minuter innan du sköljer med ljummet vatten.

Lycka till!

Ians
2014-06-16, 07:49

Det man skall komma ihåg är att om man torkar ut acnen så producerar huden ännu mer fett för att försvara sig mot den typen av uttorkning! Kallpressad kokosolja är jätte bra att använda som ansiktskräm, den går in i huden och har också en bakterie hämmande effekt. Man behöver inte alls ta mycket. Men det skall vara kallpressad kokosolja inte sådan man köper i silveraktigt paket i mataffären, helst en som är i glasbruk också, så man slipper rester av plast som löser sig i fett. Själv köper jag "kungmarkattas" bra pris och i glasburk. En liten burk för ca 36-49 kr räcker jätte länge om man har den som hudkräm bara! Viktigt är att inte använda krämer som stänger in "skiten" utan låter huden andas, jag använder aldrig någon annan ansiktskräm sedan jag började med kokosolja! Och trots min ålder så fick jag ibland acne, innan. Numer har jag aldrig problem med det! Så en mild tvål och lite kallpressad kokosolja, skulle jag rekommendera som vardags "behandling", någon gång i veckan kan man ta till en ansiktsmask, eller ett ångbad med örter! Ett sammandragande ansiktsvatten utan allt för mycket alkohol är bra efter en sådan behandling. Tänk på vad du äter mycket grönsaker och frukt och vatten rensar kroppen och hjälper till att hålla huden fräsch! Skräpmat och godis har motsatt effekt! Vatten släcker törsten bättre än söta drycker när det är varmt, något att tänka på nu under sommaren då många dricker mycket läsk, som innehåller oerhört mycket socker. Och socker kan göra att inflammationer i kroppen ökar…..inte bra om man vill bli av med acne med andra ord! Men framför allt skippa de traditionella acne kurerna med ex clerasil etc som torkar ut, de ger en tillfällig förbättring, men en försämring på sikt! Akut kan man badda en "stor" finne med lite Klorhexidinlösning eller alsolsprit på själva finnen efter tvätt, och låter det torka in innan man smörjer ansiktet eller området med lite kokosolja.

Upp till toppen
Annons: