Annons:
Etikettövrigt
Läst 1174 ggr
Magi-cat
7/24/14, 8:41 AM

Paracetamol hjälper inte!

Vid en studie, publicerad i the Lancet, visas att paracetamol inte hjälper vid lumbago, ryggskott!

De personer som ordinerats paracetamol hade lika ont och tog lika lång tid på sig att tillfriskna som de som fick placebo.

"– Enkla smärtstillande som paracetamol har kanske ingen direkt verkan på akut lumbago. Resultaten tyder på att vi måste omvärdera den universella rekommendationen att ge paracetamol som första behandling, säger Christopher Williams i ett pressmeddelande."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/paracetamol-daligt-recept-mot-ryggskott/

Min kommentar: Med tanke på biverkningarna av paracetamol och den numera påvisade uteblivna nyttan av substansen hoppas jag verkligen att man slutar att slentrianmässigt ordinera medlet!

Frågan är om effekten är så mycket bättre på andra smärttillstånd än ryggskott och i så fall - varför?

Men en kassako för läkemedelsbolagen är det…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sjöstjärna
7/24/14, 8:56 AM
#1

Min erfarenhet är att så fort det rör sig om en inflammation är paracetamol inte mycket att hurra för utan där krävs ibuprofen eller annat antiinflammatoriskt preparat. Paracetamol har huvudsakligen en smärtstillande och febernedsättande effekt och en ganska mild sådan. Ryggskott innefattar ofta en loka inflammation så då är det naturligt att paracetamol inte ger någon effekt.

Det som är märkligt, tycker jag, är egentligen inte resultaten av studien utan att läkarkåren inte haft kunskap om detta tidigare, för jag tror att de flesta patienter med den typen av problem är smärtsamt medvetna om det.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Ians
7/24/14, 11:16 AM
#2

SÄger som jag alltid ha sagt, om jag har ont i huvudet så tar jag en vanlig värktablett. Har jag mer ont så går jag till doktorn OCH förväntar mig mer verksam hjälp än de receptfria jag redan tagit!

Att förskriva vanliga värktabletter för så svår smärta som ryggskott är ju ett skämt! och en fräckhet av en behandlande doktor, fräckhet pga att man inte tar patientens smärtupplevelse på allvar! Vilket man skall göra enligt de normer som man har inom hälso och sjukvårds branchen. 

Har själv sett detta gång på gång, inom den del av sjukvården som jag jobbar inom. Där behandlande läkare tar till i underkant och inte når någon form av resultat, med sin "behandling". Däremot stoppar ju faktiskt patienten i sig piller, som inte är häslokost eller nyttigt för kroppen, helt utan förväntat resultat, alltså helt i onödan!

Visst förstår jag att man inte i onödan vill göra folk beroende av starka värktabletter, och att man har en viss restriktion pga detta. Men i ett akut skede och med en svår smärta så finns det ju heller ingen anledning att under behandla patienten.

Att man sedan har ett restrektivt förhållnings sätt vid långtids behandling DET är en annan sak.

Upp till toppen
Annons: