Bra med musik för hjärtpatienter
Hur förbättrar man prognosen för en hjärtpatient? Det behöver inte alls vara dyrt eller komplicerat att uppnå en väsentlig förbättring. Kropp och själ hör verkligen ihop och ska inte ses som åtskilt!
En grekisk studie som presenterades vid Cardiac congress 2013 i Spanien, visar att patienter som är delaktiga i behandlingen, får höra musik eller delta i avslappning tillfrisknar och mår bättre och löper mindre risk att drabbas av ännu en infarkt.
Det kan röra sig om en så stor skillnad som 50 procent!
""The nurses on our coronary care unit observed that patients were less likely to have another heart attack, die, or return to hospital when we talked to them about their treatment, played music for them or helped religious patients to say prayers,” Aggelopoulou added"
"“This validates our view that cardiovascular disease is not just a physical disease but also has a substantial psychological component," said Aggelopoulou. "We can help our patients by simply talking to them or introducing new things like music therapy into our clinical practice"
Så - ta hand om hjärthälsan, ta hand om varandra, sköt om er!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

"Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik. Musik, det får ni ändå medge, den gör glädjen ändå mera glädjerik.."😉
Och jag kan bara hålla med, sen har den en annan inverkan på våra sinnen också, beroende på i vilken sinnesstämning man befinner sig. Den uttrycker det hjärtat känner just för stunden, när orden inte finns där, eller hur?❤️
Kanske det handlar om att leva ut sina känslor? Ofta kan man inte göra det utan att bli ansedd som "udda". Tänker på ungdomar bl a som spelar "dunka dunka" i sina bilar - man nästan ser hur bilen bågnar av ljudvågorna, men ett bra sätt att få ur sig frustration är det, tror jag.
All frustration vi upplever i livet, som vi inte får ge utlopp för, sätter sig någonstans i kroppen, ofta i bröstet dessutom - och där har vi ju hjärtat! Frustration är en form av stress och stresshormon enligt mitt sätt att se, är det farligaste vi kan utsätta vår kropp för - om vi inte får utlopp för den. Rena gifterna är dom!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

👍

Vi har den här tråden också:
Om hur körsång synkar hjärtan.

Ännu mer om hur bra det är med musik, inte bara för redan sjuka, utan för alla!
Musik är t.o.m. bättre för hälsan än idrott, är det kanske något provocerande uttalandet av Minna Lindgren, vetenskapsjournalist och musikredaktör.
Hon hänvisar till forskning, bl.a. i Finland, där man kommit fram till att musik utvecklar barnen och deras hjärnor, hjälper människor att må bra, lättar upp sinnesstämningen och mycket mer.
Ja, musik är något av en universalmedicin! Billig, biverkningsfri och trevlig också, skulle man kunna tillägga…
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/01/musik-ar-battre-halsan-idrott
Så - fram med blockflöjten igen! 👍🎧
Visst är musik bra för kropp och själ! Det gäller bara att hitta de låtar man gillar själv så mår man ju toppen! :)

De pratar om det på Nyhetsmorgon!
http://www.kulturellahjarnan.se/
Tydligen är musik bra för alla möjliga tillstånd.

Tänk så mycket bra och roliga "alternativ" det finns för verklig hälsa!
Att ta musiklektioner som barn är bra för hjärnan även när man blir äldre och även om man slutat spela!
Hjärnan åldras långsammare och de kognitiva förmågorna fungerar bättre!
#This study suggests the importance of music education for children today and for healthy aging decades from now," Kraus said in a statement. "The fact that musical training in childhood affected the timing of the response to speech in older adults in our study is especially telling because neural timing is the first to go in the aging adult.
http://www.medicaldaily.com/music-lessons-childhood-benefit-adult-brain-later-life-262012
Så kortsiktigt att musik inte har en framträdande roll på skolschemat och kommunerna ofta drar in på musikskolorna när man ska "spara"!

Musik är inte bara njutbar - den gör också fysiska ansträngningar lättare!
http://mindblog.dericbownds.net/2013/11/generating-music-during-exercise.html
Redan våra tidiga förfäder kände till musikens stora betydelse…trummor, flöjter etc, har tidigt funnits med….
Nu har vi ett överflöd av musik rakt in i öronen när vi vill. Men ingen konstgjord musik går upp mot att sjunga eller spela själv, tror jag…

Höga toner förbättrar matte och minne!
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/battre-pa-matematik-med-oljud

#8 och #9 Jag som alltid både tränat och pluggat till musik! 🙂 Visst är det lättare. kul att se att de forskat på det.

Musik är bra för alla - från före födelseln till åldrande!
Redan i livmodern kan babyn höra musik och känna igen den flera månader senare!
Den åldrade personen som kanske glömt allt annat, var han är och varför, kan fortfarande komma ihåg melodier…
Musik tränar hjärnan och gör livet lättare!
Flera intressanta studier finns redovisade i artikeln:
http://www.medicaldaily.com/aging-sound-music-6-ways-music-sets-us-lifelong-success-264242

Påminner om hur bra det är med musik…🎧
Att spela instrument och öva gör en inte bara bättre som musiker, utan på allt annat också…