Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 2165 ggr
tarotlasse
6/4/14, 1:28 AM

Hälsokost kontra läkemedel.

Här inne på forumet kan man  så ofta få läsa om hur läkemedels bolagen lurar oss och är ockrare och  tjänar miljarder på att lura oss konsumenter med sina höga priser. 

Men hur kan det då  komma sig att 30 st  tabletter Melatonin

kan kosta 639 kr som ett hälskostpreparat. 

Medans ett läkemedelsbolag tar 18 kr för  exakt samma produkt 

30 st  receptfria tabletter Melatonin. 

Snälla ni svara mig vem är det  egentligen  som är ockrare  och lurar oss konsumenter på pengar?

Lasse

Annons:
catcult
6/4/14, 5:49 AM
#1

Jag är av den fasta övertygelsen att alla företag försöker lura folk på så mycket pengar de kan, oavsett bransch.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

shigne
6/4/14, 7:20 AM
#2

Det är trist och tråkigt att det ska vara på det viset! Varför ska man inte kunna lita på nån producent? 

Det tar både tid och ork att försöka sig på att hitta i denna djungel.

Det gäller allt!!! Kolla bara helt vanliga produkter, jämför t.ex. ICA och Coop.

Hade inte en aning om att det kunde skilja så pass mycket vad gäller Melatonin!!! Vansinnigt!!

catcult
6/4/14, 7:30 AM
#3

Vilket apotek säljer Melatonin receptfritt för det pris du angav, förresten?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Regnfru]
6/4/14, 12:32 PM
#4

Det beror ju helt på vart man köper det någonstans.

tarotlasse
6/4/14, 2:48 PM
#5

I Sverige kan du inte köpa Melatonin receptfritt. Du kan inte heller köpa det i hälskostaffären här i Sverige längre. Det gick ju tidigare innan Svenska myndigheter beslutade att det skulle vara receptbelagt. Visserligen är Melatobin ett naturläkemedel men listan över biverkningar är ju på 2 st A4 sidor. Även naturläkemedel har ju biverkninar som precis allt annat. På Svenska Apoteket o på recept kostar det 221 kr för 30 tabletter o ingår tyvärr inte i Högkostnads skyddet. Men går du till läkaren o ansöker om licens flr att ta in ett annat bolags Melatonin som läkemedelsverket inte godänt i Sverige. ja då går det under högkostnadsskyddet. Så sjuka är reglerna i Sverige. Prisjämförelsen jag gjorde gäller USA. Men apoteken i USA levererar inte Melatonin till Sverige eftersom det är receptbelagt här. Däremot gör hälskostaffären det. Men det är ju totalt meningslöst när det är 400 kr billigare att köpa det på ett Svenskt Apotek. plus att frakten tillkommer om du beställer det från hälskostbolaget. Plus att det du beställer från hälskostaffären kan beslagtas av tullen här i sverige. Eftersom det är ett receptbelagt läkemedel här i Sverige. Lasse

Magi-cat
6/5/14, 5:18 PM
#6

 #5 Prisjämförelsen jag gjorde gäller USA

Dina prisjämförelser i #0 gällde alltså inte Sverige? Det hade kanske varit bra om du skrivit det. 

Dina synpunkter om högkostnadsskyddet borde du framföra till berörda instanser. 

Huvudsaken är väl ändå just nu att du får ditt melatonin relativt billigt och enkelt? (Utan att dribbla med saker som kan beslagtas i tullen…)🙂

Allmänt för priser och prissättning: stora kedjor kan hålla lägre priser för att de har dels större omsättning dels köper in varorna för lägre priser än de små.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
NiklasTyreso
6/5/14, 11:01 PM
#7

Mitt melatonin är gratis! Örten Johannesört, Hypericum perforatum, innehåller melatonin: http://link.springer.com/article/10.1007/s00114-002-0376-1 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16948791 I mälardalen brukar blomknopparna av johannesörten vara klara att plocka ett par veckor efter midsommar.

tarotlasse
6/5/14, 11:54 PM
#8

Det går inte att göra prisjämförelsen i Sverige ör de är helt omöjligt eftersom Melatonin äre receprbelagt i Sverige så får det bara säljas

på apoteket ocär förbjuden att säljas som hälsokost i dag så det är helt omöjkifr att jämföra prisen. 

Men då jag köpte Melatoninen i hälskost affären i Sverige för flera år sedan Köpte jag in  Melatonin för strax under 500 kr som hälsokost har för mig det var 495 kr för 30st tabletter. 

Men så började det sälja det recepbelagt på Apoteket och Apoteket tog 118 för samma syrka och antal tabletter så betydligt billigare en i hälsokosten. 

Sedan när det de prepaat med samma innehåll som ej gått igenom läkemedelsverkets tester och inte blivit godkända ännu.

Fär läkarna ansöka om att få skriva ut på licensn och dessa icke godkända medicinenr blir ännu billigare eftersom då går under högkostnadskortet vilket inte den godkända Melatoninen gör. 

#7 vad  har johannesört med läkemedlet Melatonuín att göra det är ju som att jämföra en alkoholfri lättöl och 96% finsprit det är ju samma skillnad koncentrat mässig så det går inte att jämföra läkemässigt. 

Menatoninehalten i växter är så låg så den vore totalt värdelös som medicinering därför man använder sig av människans eget sömnhormon Melatonin det absuolut naturligaste och växterna hur man en gör kommer inte ens i närheten skóm läkemedel utan att man med en mängd kemikalier koncentrerar det och blir mer kemiska preparat en melatonin innan produketen blir skillnad och skillnaden på naturig och konstgjord melatonin, 

För bara melatoninet vi människokroppen själva kan producera på ett naturligt sätt använder du växterna här så är det omöjligt att inte få fram det utan att tillsätta kemikalier och är oftast så stor okunskap hos många naturläkemedels förespråkare att alla naturläkemedel är långt i från naturliga. 

Lasse

NiklasTyreso
6/6/14, 1:19 PM
#9

Lasse! Melatonin är rogivande, precis som johannesört där melatonin finns. Melatonin är en kemisk molekyl och den är samma i både växter och djur. Ändrar du i molekylen är det inte melatonin. Det är alltså samma melatonin både växter och djur. (Kolla i vilket uppslagsverk som helst ex wikipedia så ser du att melatonin förekommer i både människor och djur.) Kemiskt extraherat melatonin innehåller inga tillsatta kemikalier (om det inte är bindmedel till tabletten, gelatin till kapseln etc). Kanske tillsätts andra kemilalier om du handlar kemiska substanser (=knark) av klantiga undergroundkemister men det är inte knarkhandlarnas produkter vi diskuterar. Seriöst extraherat och tillverkat melatonin enligt GMP (=good manufacturing practise) är just det, rent melatonin utan tillsatser instoppat i en tablett eller kapsel.

tarotlasse
6/6/14, 1:43 PM
#10

Niklas nu får du ändå ge dig hur tusan ska du  kunna få ur  enbart själva melatonionet i växten utan att göra det genom en kemisk process  det är totalt omöjligt

Dessutom är  melatonin halten  i  växten så låg att det kommer inte i närheten av den koncentrationen som vi själva producerar. 

Så för att kunna själva melatoninet som sömn medel i de styrkorna som lkrävs för att det ska fungera för vår hjärna. 

Så måste koncentrationen från växternas Melatonin kraftigt ökas i koncentration så hur tusan menar du att man gör det utan att förändra den naturliga substansen på kemisk väg.

Det går inte att komma upp i de koncentrationerna på naturligt sätt. Ungefär på samma sätt då man nu säljer   så kallade naturliga vitaminer  som är 22 000 gånger mer en dagsbehovet. 

Det är samma sak det är totalt omöjligt att göra detta utan att det genomgår en kemisk process  och då är det inte en naturlig produkt längre. 

Lasse

NiklasTyreso
6/7/14, 12:31 AM
#11

Ja, jag sa inte att halten melatonin var lika hög i johannesört, som innehåller melatonin, som i en kapsel eller tablett med melatonin. Jag sade att båda har rogivande effekt.
För många är det effekten som räknas.

Lasse: "Så måste koncentrationen från växternas Melatonin kraftigt ökas i koncentration så hur tusan menar du att man gör det utan att förändra den naturliga substansen på kemisk väg."

Svar: Du vet alltså inte skilnaden mellan att extrahera ett ämne och öka dess koncentration och att förändra en kemisk molekyl till ett annat ämne (som ibland har mer eller annan effekt)!?

Extraktion: Om man framställer melatoninet från naturen ökas koncentrationen genom att man extraherar melatoninet ur växten. Melatonin är en alkaloid så det extraheras ut med en syra-bas extraktion med tvättning med ett organiskt lösningsmedel när lösningen är i basisk fas och sedan ökas koncentartionen i syrafasen och man kan göra en utfällning av alkaloiderna. Dessa kan renas och skiljas från varandra genom att rinna genom kolonner fylda med substrat som låter olika ämnen rinna igenom olika snabbt. Köper du en tinktur med en viss %-sats av de verksamma alkaloiderna så har de blandat ut de extraherade alkaloiderna i sprit.

Kemisk syntes: Givetvis kan melatoninet  framställas kemiskt från kemikalier. Du får då samma sorts melatonin som i din hjärna eller som det som finns i johannesört.
Hur kemiska reaktioner går till är för invecklat för att förklara, men som ex kan jag berätta att om du (i rätt proportioner) blandar farlig saltsyra med farlig lut får du via en kemisk reaktion vatten med vanligt koksalt i som du kan konsumera utan större problem. Koksaltet fanns inte i någon av lösningarna innan den kemiska reaktionen. Du kan med kemiska reaktioner tillverka exakt samma sorts melatonin som finns i din hjärna och i johannesört, trots att melatoninet inte existerade i utgångskemikalierna/byggstenarna.

Jag har aldrig någonsin hört talas om några kemiska analoger/varianter av melatonin som har starkare effekt än melatonin. Berätta gärna vilka melatonin-analoger du i så fall känner till.

Lasse: "Det går inte att komma upp i de koncentrationerna på naturligt sätt."

Jo genom olika former av antingen extraktion eller kemisk syntes kan du framställa i stort sett 100% rena ämnen.

Lasse: "Ungefär på samma sätt då man nu säljer   så kallade naturliga vitaminer  som är 22 000 gånger mer en dagsbehovet."

Megadoser: Arten människa har levt i 200 000 år utan att behöva få i sig megadoser av vitaminer, megadoser av naturmediciner eller megadoser hälsokost. Vår kropp är inte anpassad för megadoser. Megadoser ökar risken för att kroppen/levern far illa av att behöva bryta ner och utsöndra större doser än dina anfäder fått i sig tillsammans på många generationer.
Precis som du sliter ut din kropp av megadoser med motion, slits lever och njurar ut av att äta megadoser av enstaka substanser.
När folk ersätter en sund allsidig/mångsidig kosthållning med megadoser av enstaka ämnen då förstör de sin kropp.

[rara]
6/7/14, 12:32 PM
#12

Säg mig Lasse, var har du fått dina siffror i från? Läser bara om hur billigt det är att köpa Melatonin i USA och det handlar inte om Melatonin på recept utan om det som går att köpa i nästan vilken livsmedelsbutik som helst. Sen vet du väl att alla läkemedel och naturläkemedel som skrivs ut på recept i Sverige är momsbefriade, vilket betyder att det blir billigare att ta ut somliga saker på recept. Där handlar det alltså inte om att någon försöker lura en annan på en massa pengar utan om mervärdesskatt och också om det som Magi-cat skriver; om stora kedjor som kan hålla lägre priser. Ju mer varor som beställs ju större blir mängdrabatten t.ex. Hur det fungerar i USA vet jag dock inte, men förklaringen mellan prisskilllnader kan ju ligga i såna saker.

Annielle
8/15/14, 8:35 PM
#13

Det är visserligen olagligt att sälja melatonin inom hälsokostbranschen här i Sverige nu för tiden, MEN, det säljs ändå i vissa privata hälsokostbutiker bakom disk, inget de skyltar med så att säga.

Inte är det så dyrt som du har erfarit heller, jag har betalat 160 kr för 30 tabletter flera gånger.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: