Taktil massage hjälper!
Det här var intressant!
"Alla" vet att den mjuka beröringen vid taktil massage hjälper och nu börjar man förstå varför! Och då är det inte oxytocinet (välbefinnande-hormonet) som spelar roll…
Flera studier visar den taktila massagens goda effekt på smärta, andning, oro, puls, blodtryck och sömn.
Men vilka bakomliggande orsaker finns som förklarar effekten?
Tidigare har man hänvisat till en oxytocin-effekt, men den tycks faktiskt sakna vetenskapligt stöd.
Istället riktas nu uppmärksamheten till ett specifikt område i hjärnan som hör till belöningssystemet. Det sker också en minskad aktivitet i stressystemet.
Många, många lider av smärta och oro och kan man få in mer av denna metod i vården skulle många bli hjälpta!
https://vardforbundet.se/Documents/V%C3%A5rdfokus/v8_s28-33%20Tema%20Sm%C3%A4rta.pdf
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Intressant jag läste en artikel för flera år sedan där man misstänkte att det kunde vara på detta sättet.
Men var jag läste det har jag ingen aning om i dag det låter mycket logiskt också. .
Kan var på den vård avd jag arbetade på för några år sedan där taktil massage ingick i vården.
Då helt accepterat och där personalen fick gå utbildning i taktil massage.
Men som vanligt denna dubbel moral inom Svensk sjukvård tidigare när det först hette Taktil Healing sedan taktil beröring ja då var det lite ajabaja men så döper man om det till massage så är det helt plötsligt ok.
Samma som akuten på Karolinska sjukhuset som erbjuder healing i dag.
Men det får ju inte heta Healing utan man kallar det vårdande beröring så då är det helt ok.
Men skit samma vad man nu kallar det bara det tillåts att användas så bryr jag mig inte om vad det heter.
Var som en läkare vi hade som föreläste om Yoga så om hon gav sina patienter Kundalini Yoga ja det var inte riktigt accepterat men när en Yoga instruktör och sjukgymnast döpte om det till medicinsk Yoga och skrev en bok om det.
Ja då var det helt plötsligt helt ok att använda.
Jag som dyslektiker struntar fullkomligt i bokstäverna och vad det heter.
För huvudsaken är att det har en positiv effekt oavsett det medicinsk yoga eller zlllabbabdabbab Yoga.
Den största forskningen man någonsin gjorts på Reiki healing till smärtpatienter som gjordes i Japan på 2500 peroner gav ju studien så intressanta och positiva resultat i Japan. Har ju nu bestämts att göras i en ännu större test framöver för vetenskaps nämdnen kunde då även mäta upp hjärnans elektroniska signaler och att smärtlindringen hade inget med placebo effekt att göra.
Men den vetenskapliga forskningen har ju även visat på fler saker men som man inte har full kontroll på ännu varför det sker och det är att blodcirkulationen ökar rejält under healingen. Att hud temperaturen ökar med upp tllL 2 GRADER. Att urinen blir mer koncentrerad och kan vara rejält brunröd och lukta fruktansvärt illa.
Så man misstänker att healingen näven ökar njurcirkulationen och då rensar ur förorenngar och då får denna starkt illaluktande urin.
Vid en forsknings studie så visade det sig att cancerpatenter som behandlades med celllgift fick betydligt mindre biverkningar när det fick healing.
En i gruppen som inte fick healing som hade stora besvär med biverkningar.
Så vetenskapliga studier om healing ja de blir fler och fler och visar väldigt goda resultat
Så inte konstigt att så många länder i dag godkänner healingen inom den offentliga vården.
Vi i Sverige är inte där ännu men jag får säga att vi faktiskt närmar oss med storm steg men i vissa fall med nya namn.
Det mesta källförteckningarna om de olika vetenskapliga studierna är hämtade hos Svenska Reikförbundet.
Lasse

OBS.
Jag får tillägga att i dag är det totalt förbjudet att ge healing till cancersjuka patienter i Sverige man får inte ens ge dessa healing för sitt nagel trång grrrrrrrr .
Det är enbart utbildad sjukhus personal som får ge healing till dessa grupper i vetenskapligt syfte.
Men åker du över till våra grannländer där healing är en godkänd vårdform inom sjukvården så är det fullt OK att skicka distans healing till Svenska patienter. Men tar du båten från Helsingör och ger healingen här i från Helsingborg ja då kan jag dömmas till 3 månaders fängelse oavsett jag tar betalt eller inte. OBS
Lasse

Det är ju bara att konstatera att Beröring, berör på flera plan inte bara på huden. Det går djupare än så!
Hur det kan vara olagligt att skicka healing till någon som har cancer, även om man inte säger sig kunna bota cancern, är för mig en gåta!
Att det dessutom skulle vara olagligt att tex ge healing/skicka healing för något annat än cancern, är ännu mer barockt. Visst förstår jag att lagar är till för att skydda människor från helt skrupelfria människor, som lovar runt och håller tunt!
Men det får ju inte vara helt galet! Vi lever i en större diktatur än vi förstår!
En borde bli politiker där är det en fördel att kunna ljuga och dupera människor, inte ne nackdel! Dessutom är det inte ens straffbart att lura folk om man är politiker! Det värsta som kan hända är att man hamnar på första sidorna i pressen!

Jo Ians jag kan hålla med dig men samtidigt kan jag förstå lagstiftningen.
Healing går ju under alternativvård och då under de lagarna.
Tyvärr har det under åren och det sker fortfarande att lurendrejare skor sig på svårt sjuka personer som griper efter sista halmstrået.
Finns tyvärr åtskilliga fall där personer har betalat hundratusentals kronor till oseriösa healer och andra alternativvårdare och bedrivit ocker och rent lurendrejeri.
Naturligtvis ska detta vara olagligt och straffbart så inte heller lätt att skriva dessa lagar så man kan klara sig undan genom luckor i lagstiftningen.
När lagen kom och då dessa lurendrejare då påstod att de behandlat personen för något helt annat en cancern eller någon annan allvarlig sjukdom.
Så ändrade man ju även lagen lagen så man inte kunde ge dessa patienter någon alternativ vård överhuvudtaget.
Jag fick lära mig på den massage utbildningen jag gick att vi enligt nuvarande lagstiftning inte ens får ge massage utanför sjukårdens väggar till dessa patienter.
I dag får man inte ens ge behandlingarna helt gratis till dessa patientgrupper.
Vilket jag har varit i en het diskussion om detta med socialstyrelsen.
Som hänvisar till prejudicerade domar som finns om detta.
För det anser då att patienten hamnar i en beroendeställning till behandlaren.
Jag förstår att lagen finns och måste finnas så länge det finns oseriösa människor som utnyttjar svårt sjuka människor ekonomiskt.
Men personligen tycker jag den borde kunna omformuleras så det var tillåtet att ge behandlingar om man inte gör det för ekonomisk vinnings skull.
Regelsystemet är så korkat i vissa fall som professionell massör får jag inte ge massage till en gravid kvinna.
Men som blivande pappa kan jag få ge massage till min gravida partner och som även mödravården lär ut.
Jag får inte heller enligt lagen lägga min hand på min gravida partners mage och säga att jag ger dig healing.
Men jag får lägga min hand på hennes mage och säga att jag ger dig min kärlek för att ge kärlek är inte förbjudet enligt lagen.
Så om jag lägger handen på en cancer sjuk och ger kärleksfulla tankar och en önskan om god bättring så är det fullt lagligt.
Men däremot om jag säger att jag ger personen healing så kan jag bli dömd till ett fängelsestraff.
Så om jag nu kallar det att ge en kärleksfull tanke så är det ok.
Men kallar jag det för healing då är jag en brottsling så nog tusan behöver lagen skrivas om.
Men det skulle inte förvåna mig om då myndigheterna även skulle förbjuda oss att vara kärleksfulla mot varandra och beröra en annan person.
Men vad är skillnaden kan man ju undra men enligt lagboken är det en jätte stor skillnad.
Det är ju även olagligt att uppmana någon annan att ge dessa svårt sjuka healing.
Men man får lov att uppmana varandra att vara kärleksfulla mot våra medmänniskor.
Lasse