Annons:
Etikettövrigt
Läst 1654 ggr
Ians
9/16/14, 11:29 AM

Inte bara ett ålderstecken...

Jag har märkt att texten på varorna i affären blivit mindre och mindre, mina barn påstår att det är för att jag blivit gammal….hm 😇

Men här är ett bevis på att det inte bara är jag som blivit röten o gammal, utan att detta är ett problem för många numer. Dels har det blivit en press på fabrikanterna att mer utförligt deklarera vad produkterna innehåller, men även en nödvändighet att även göra det på mer än ett språk, för att minska kostnaderna för tillverkning av flera förpackningar till olika länder som man exporterar till- Dessutom misstänker jag många gånger att de inte Vill att vi allt för noga känner till vad produkterna innehåller till punkt och pricka. Viss skit vill man inte skylta med alls  🤫😉

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2490584-kan-du-se-vad-det-star-pa-forpackningen-

Annons:
allhealing
9/18/14, 12:20 AM
#1

Det kan lösas väldigt enkelt. Lägg till en QR-kod som kan scannas med en smartphone. Där en APP framtagen för varudeklaration används. Därmed blir texten läsbar och betydligt mer information kan lämnas på varje produkt eftersom texten kan vara hur lång som helst. Dessutom kan de kompletteras med bilder osv.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

shigne
9/18/14, 6:10 AM
#2

Besvärligt med de små texterna!!

Vad gjorde man inte utan alla apparater egentligen? Appar i mobiler för att läsa texten på varor i butiken? Vart är vi på väg?

Tänk för bara några år sen visste då inte ens jag vad App vad för nått! Numera ska vi både kunna läsa såna där små texter och betala med App!!

😮

Tuva-Lena
9/18/14, 9:44 AM
#3

Jag har samma problem, famlar bland hyllorna när jag andlar och tittar vanligtvis på förpackningen för att se om den någorlunda stämmer överens med den jag brukar handla av samma produkt.🤪 lasögon när mn handlar?! Näe, jag vll inte se ut som de "förnäma" damerna som går omkrig med brillorna i ett halsband runt halsen!😮

Min första tanke var också att man helst inte vill att kunderna ska se innehållet. ;) PÅ krämburkar, hudvårdsprodukter, så brukar man rulla ihop en liten lapp med innehållsdeklarationen och klistra fast den på udersidan av burken. n rätt bra lösning, me visst bir texten minimal!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
9/18/14, 9:47 AM
#4

Klickade "bra inlägg" på ditt Kent, saken är bara den att jag inte har någon smartphone. Vad är det?😂Nä jag kör nog med min gamla mobil jag och gud vet när jag får råd med såna moderniteter!🤔Annars en mycket bra idé!👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
9/18/14, 10:45 AM
#5

Håller med om att det är ynklig text på förpackningarna. Äldre eller personer med nedsatt syn har ju inte en chans att se. Något som retar mig är att texten ofta blir extra svårläst pga färger som inte kontrasterar, t.ex. vitt mot ljusgrön bakgrund…
Inte heller apoteksvaror är särskilt lättlästa.

Jag har försökt ladda ner en QR-app men inte fått det att fungera till min Windows-fån.

Och det hjälper ju inte heller alla äldre som inte har en sådan, eller andra med för den delen. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Inkanyezi
9/18/14, 11:01 AM
#6

Jag har en mycket enklare lösning, eftersom jag inte köper särskilt många varor som behöver en innehållsförteckning, eller där den är mycket kort. Lyckligtvis finns det fortfarande ganska många sådana. 

Om varan har en lång lista på vad den innehåller, så går den fetbort.

Annons:
Magi-cat
9/18/14, 11:11 AM
#7

Det gäller dock inte bara listor med suspekta -medel och -ämnen, utan all information om varan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: