Annons:
Etikettövrigt
Läst 764 ggr
Magi-cat
2014-09-18 10:52

Sötningsmedel ger diabetes!

Vad var det vi sa, än en gång…Sötningsmedel är kass!

Enligt en ny studie, publicerad i Nature, finns det koppling mellan sötningsmedel och diabetes typ 2. Kruxet tycks vara att de påverkar tarmfloran negativt.

Man konstaterar också att man i åratal varit "förbryllade" över att sötningsmedlen inte bidrar till viktminskning….T.o.m. ger motsatt effekt…
Så bra att man insåg fakta nu då.

Det är tre vanliga sötningsmedel man undersökt i studien: sukralos, aspartam och sackarin som man utfodrat möss med.😕

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2014-09-18 11:06
#2

Precis det jag misstänkt länge! För hade folk gått ner i vikt av att byta ut sockret mot sötningsmedel så hade Väldigt många varit Mycket smalare! Dessutom har jag aldrig trott att denna skit på Något sätt är hälsosam, vilket är mångas argument för att välja light produkter . "Man känner sig mer hälsosam " Pyttsan de får i sig mer skit än de tror!

tarotlasse
2014-09-18 12:03
#3

Jo jag såg detta och vi diskuterade ju detta i helgen.

Så nu en tredje sakfråga vi diskuterade under helgen som dykt upp på mitt skrivbord under veckan.

Lite lustigt kan jag tycka.

Jag skrev då att alla vetenskaplig forskning tidigare visat på att det är helt ofarligt.

Att det bara är det multinationella sockerbolagens forskare som kunnat påvisa hälsoproblem med sötnings medlen och försökt stoppa försäljningen av sötnings medel.

I samtliga rättegångar i USA har sockerbolagens forskare fått underkänt med sina studier.

Denna forsknings studie i Israel visar däremot något helt annat och helt nya resulat.

Andra experter är dock mer tveksamma till vilken betydelse de nya rönen har för människor.

I studien undersökte forskare i Israel de metabola effekterna av de vanliga sötningsmedlen aspartam, sackarin och sukralos.

Slutsatsen är att möss fick högre blodsockervärden efter att de under längre tid fått dricka vattenlösning med något av medlen, jämfört med när djuren fått dricka sockerlösning eller vanligt vatten.

Forskarna pekar ut förändringar i tarmfloran som orsak till den blodsockerhöjande effekten. Denna kunde nämligen upphävas om djuren gavs antibiotika. Den kunde också överföras till möss utan egen tarmflora genom transplantation av avföring från möss som fått i sig sötningsmedel.

Vilket visar att möss med specifika problem i tarmfloran riskerar ökat blodsocker  av sötnings medel.

Så bara dessa möss med problem i tarmfloran fick ökat blodsocker men inte de mössen med  en normal tarmflora.

En mycket intressant studie i sig men gjord på möss och inte mäniskor.

Jag har nu gogglat runt för att ser hur man runt om reagerat på denna forsknings studie som publicerades i dag.

 Det är bara att konstatera att forskarna är väldigt oense om dessa resultat från studien i  Israel.

En av dessa rösterna  Stephen O’Rahilly, professor vid University of Cambridge, hänvisar till att en observationsstudie med mer än 300 000 människor nyligen visade att de som konsumerade konstgjorda sötningsmedel inte hade förhöjd risk att insjukna i diabetes.

Så ja vad ska man lita på en studie gjord på möss eller en studie på människor.

Samma sak vilken forskare kan man lita på eftersom de olika forskarna får så olika resultat.

Mina egna tankar och funderingar är om  forsknings resultaten möjligtvis påverkas av vem som finansierar studien.

Men som sagt vad helt mina egna tankar och inget jag som sagt vad vet något om.

Lasse

Magi-cat
2014-09-18 12:10
#4

#3 Tiden är mogen för en förändring nu. Därför får den här studien ett genomslag. Man konstaterar ju också att man undrat varför de som konsumerar sötningsmedel inte reducerar sin vikt.

Även om socker är en bov till mycket, så kommer man inte undan genom att börja konsumera skräp ur kemilabbet. 

Näpp, sund hälsa ska det vara!👍 Ut med skräpet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2014-09-18 15:36
#5

Det är nog inte bara Dina funderingar Lasse! Klart att resultaten som publiceras beror på vem som beställt forskningen o vilka resultat de vill ha! Man vore ju en idiot om man inte förstod det!

tarotlasse
2014-09-18 15:59
#6

#4 

Jag tycker personligen att denna studien är otroligt intressant.

Jag tycker det är synd men kanske kommer man även i framtiden göra samma tester med vanligt socker, stevosider, frukt socker och honung.

Jag är rätt så övertygad om att man skulle få samma resultat vilket sötnings medel man oavsett använder sig av. 

Detta med tarmflorans betydelse för diabetes typ 2 där är jag personligen helt övertygad att man kan finna förklaringen på väldigt mycket om diabetes typ 2. 

Jag är vad man kalla sockerberoende eller cola beroende något jag fått och arbetat med i flera år. 

Jag är en så kallad missbruks person och vi brukar tyvärr ersätta  ett missbruk med  ett annat missbruk. 

När jag slutade missbruka alkohol och droger så blev läsk och cola en ersättning för mig. 

Jag drack otroliga mängder cola varje dag och att jag fick diabetes typ 2 är inte  alls så konstigt. 

Det blev rejäla förändringar i kost motion mm när jag fick diagnosen. 

Men läsken kunde jag inte släppa helt klart hade jag skapat ett beroende av denna cola. 

Jag ersatte socker colan mot light cola. 

Med förändringarna med både kost, motion och light colan så gick jag både ner i vikt och mitt blodsocker gick ner något. 

Men mitt blodsocker var trots detta på tok för högt så högt att jag fick ta sprutor med insulin 4 gånger om dagen. 

Tyvärr drabbades jag av en känd men inte så jätte vanlig biverkning. 

Jag gick upp i vikt av insulinet vilket blev en ond cirkel. 

Ju mer jag gick  upp i vikt ju mer insulin fick jag ta och ju mer ökade jag i vikt. 

Jag hade en kontrollerad  sträng diet och light colan var förbjuden bara detta var ett h-vete för mig . Men dietisten var stenhård både när det gällde kosten och min konsumtion av light drycker men jag ökade ändå i vikt. 

När jag gått upp 30 kg så sade min läkare och dietist att detta fungerar inte för detta skulle otvivelaktigt ta livet av mig.  Oavsett. om jag slutade med insulin skulle jag avlida. 

Fortsatte jag med Insulinet skulle jag fortsätta att gå upp i vikt och avlida av detta. 

Så läkarna och dietisten sa att enda chansen var en Gastrik by pass operation. 

För i liknande fall som mig så hade operationen lett till att personerna kunnat sluta med att ta insulin direkt efter operationen. 

Man visste inte varför och man vet fortfarande inte detta. 

Den Isländska läkaren som gjorde operationen sa att jag varken fick ta mitt Insulin innan operationen eller efter operationen.   Man skulle hela tiden kontrolera mitt blodsocker och han trodde att jag aldrig mer skulle behöva ta några Insulin sprutor möjligen kunde jag få tabletter längre fram i framtiden. 

Han förklarade att de vet att operationen på verkar blodsocker nivån.

De flesta får en helt normal  blodsocker nivå efter operationen men att läkare vetenskapen  faktiskt inte visste varför och att det hade en sådan omedelbar effekt direkt efter ingreppet. 

Han själv misstänkte att operationen påverkade tarmfloran positivit när det gällde blodsockret. Men även negativt då förändringen i tarmfloran ledde till att jag inte längre kunde ta upp vitaminer och mineraler på samma sätt som innan operationen. 

Så jag skulle slippa Insulinet i framtiden  men  att jag skulle få  medicinera med vitamintillskott livet ut. 

Så denna Isländska läkares misstankar om tarmflorans betydelse  för blodsockret och nu denna Israeliska forsknings studie tycker jag är oerhört intressant. 

Därför jag misstänker att man skulle få exakt  samma resultat oavsett man använt sig av socker, sötningsmedel, fruktsocker eller honung. 

Mitt blodsocker låg helt normalt i 3 år efter operationen i dag är det något för högt och  ligger på mellan 8-9 och ska ligga under 7. 

Så för säkerhets skull fick jag börja med lägsta styrkan tabletter och nu  ligger mina värden  på 4 -5. 

Jag dricker fortfarande alldeles för mycket cola med sötningsmedel även om jag dragit ner på det.  Men mellan 1 1/2 liter och 3 liter om dagen blir det vilket är alldeles för mycket.

Blodsockret har inte påverkats överhuvudtaget av sötningsmedlet. 

Jag mäter ju blodsockret regelbundet och flera gånger om dagen så  jag vet helt klart att det inte påverkar blodsockret överhuvudtaget med mina mätningar.

I dag så testade jag att dricka en cola med vanligt socker ja då min skäl såg jag skillnaden direkt  när jag  mätte blodsockret innan och efter jag druckit läsken.

Däremot så har jag märkt att mina hungerskänslor ökar när jag dricker läsk med sötningsmedel och kan säkert ha stor betydelse för att man inte kan se någon viktminskning hos de som dricker läsk med sötningsmedel. 

Så jag tror inte heller på att sötningsmedel är en lösning  om man är ute efter att gå ner i vikt. 

Ursäkta att det återigen blev ett jätte långt inlägg. 

Men inte så lätt att hålla det kort om jag ska förklara varför jag tror som jag gör i denna fråga för finns ingen forskning förutom nu denna Israeliska som kan var detta på spåren.

Lasse

Annons:
Magi-cat
2014-09-19 12:43
#7

Från artikeln i Nature: "Here we demonstrate that consumption of commonly used NAS formulations drives the development of glucose intolerance through induction of compositional and functional alterations to the intestinal microbiota."

och till slut; (att man måste göra en omvärdering av användninga av NAS, konstgjorda lågkalorisötningsmedel)

"Collectively, our results link NAS consumption, dysbiosis and metabolic abnormalities, thereby calling for a reassessment of massive NAS usage"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-09-22 11:09
#8

Jag läste i dag i Dagens Medicin en artikel från deras besök på EASD 2014 konferensen i Wien.  En konferens med diabetes forskare.

Här kan man även lyssna på en radiointervju med Fredrik Bäckhed professor i molekylärmedicin vid Göterborgs Universitet.

Som nu håller på med en studie om sambandet mellan diabetes och förändringar i tarmfloran

En mycket intressant intervju  som jag kan rekommendera er att lyssna på.

Det handlar ju inte om sötningsmedel i sig  men just detta om tarmflorans betydelse för diabetes som den Israeliska forsknings studien på sötningsmedel också var inne på.

En av Fredrik Bäckheds  teorier är att brist på Probiotika bakterier kan vara en av orsakerna till diabetes.

Probiotika säljs ju i dag  av flera olika fabrikat som  Naturläkemedel och hälskost    

 http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/easd/han-soker-tarmflorans-svar-om-diabetesrisk/

Lasse

Magi-cat
2022-09-19 09:52
#9

Väldigt gammal tråd. 🙂

WHO avråder numera från användning av sötningsmedel då risker inte kan uteslutas. Industrin protesterar dock.

Tyvärr låst artikel, men det kommer säkert mer.

https://www.svd.se/a/dwlMnw/who-vander-avrader-fran-sotningsmedel?fbclid=IwAR3PtQawxp_EVTfDHT-hSBTfdFNsBQwTEKJuHq1Ov2CSx8_BOXh2gRUUfnM


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Världshälsoorganisationen, WHO, avråder ifrån att använda sötningsmedel för att undvika fetma och andra folksjukdomar. Nya studier visar att risker inte kan uteslutas, men industrin menar att bevis saknas.
Upp till toppen
Annons: