Annons:
Etikettövrigt
Läst 3078 ggr
Magi-cat
2014-01-12, 08:43

"Professorns spenatpiller"

Ibland är det avgörande med långtidsstudier, ibland inte. Tydligen.

Ett spenatpreparat för viktnedgång? Testat endast på råttor med måttligt resultat? Hur långt räcker det?

Är det inte bra kost, motion, mindre stress och levernet i övrigt som avgör?

Kostdoktorn har synpunkter i frågan och levererar en känga till professor Charlotte Erlanson-Albertson som i vanliga fall brukar kritisera lågkolhydratkost för bristande långtidsstudier.

http://www.kostdoktorn.se/professor-ce-spenatpiller-aptiless-nu-butik

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2014-01-12, 10:50

Allt skall botas med ett piller 😕

Tuva-Lena
2014-01-12, 10:58

Du, det är ruskigt! Här lägger vi ner miljarder på tillskott som skall göra oss smala medan människor svälter i andra delar av världen! Fy så hemskt! Man vänder bort huvudet åt riktig mat, med näsan i vädret, samtidigt som man kan smälla i sig onyttigheter som gör att man lika fullt blir överviktig och faller för såna här lockelser. Nää, vart är vi på väg?! *Sorgligt*

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Starman]
2014-01-14, 13:19

Jag trodde ni här inne gillade kosttillskott.

Härligt att se att ni kommit på bättre tankar.

Ians
2014-01-15, 17:13

#3 vi gillar bra mat i förstahand, men om man har svårt att få i sig tillräcklig näring pga att man har ett större behov än genomsnittet, inte orkar äta tillräckligt i för hållande till sina behov etc

så är kosttillskott faktiskt ett bra komplement. Ex jag jobbar inom äldre omsorgen, och ser dagligen symtom som bättre kunde behandlas med kosttillskott än med olika mediciner som dämpar symtomet på olika brister i kroppen bara.

Däremot så är inte forskning som leder till piller för vikt nedgång en forskning för att ta fram ett kosttillskott, utan enbart ett sätt att försöka  kringgå det egentliga problemet, som man ofta finner i läkemedelsindustrin. 

Bra mat i förstahand, kosttillskott där det behövs! Med stigande ålder och emellanåt sämre aptit, sämre tandhälsa, flertalet sjukdomar som gör det omöjligt att äta det man egentligen behöver, mediciner som tar bort/ändrar smak upplevelser etc så kan ett kosttillskott faktiskt göra skillnad.

Eller för dem som tränar hårt och förbränner mer och urlakar sin kropp på näringsämnen, i snabbare takt än de klarar att få i sig och ersätta det som kroppen behöver.

[Starman]
2014-01-15, 18:25

Vilket balanserat och härligt resonemang du för. 👍

Men jag har för mig att ni ofta knaprar vitaminer? Stämmer inte det… kanske bara jag som har fördomar.

Magi-cat
2014-01-16, 14:59

Här är å andra sidan en liten anekdot… I Må Bra 2-2014 står det om en kvinna som deltog i en studie om spenatpulvret. Hon blev jättenöjd och gick ner 8 kg och allt sötsug var borta. Hon hade fått spenatpulvret, medan hennes väninna som fått placebo inte märkte någon skillnad. (Vilken reklam de får, en artikel i Må Bra!) Som sagt i #0, ibland är det nödvändigt med långtidsstudier, ibland går det bra utan… Men så klart kan det vara bra att det finns, om det fungerar, för folk som provat "allt". Men inte som genväg.

Annons:
[Starman]
2014-01-16, 15:03

suchtrial

Magi-cat
2014-01-16, 15:17

😴

Magi-cat
2014-03-14, 07:58

Mer om den nyttiga spenaten - säkert nyttigast i sin naturliga form!

http://www.medicaldaily.com/reasons-why-you-should-eat-spinach-thylakoids-make-you-feel-more-full-regulate-blood-glucose-271079

Bra för blodtryck, hjärtrytm (magnesium), hår, hud och naglar, aptitreglerande och mycket mer.

Den innehåller inte lika mycket järn som man trodde förr, men lika bra det.

Ians
2014-03-14, 08:44

Själv tar jag en näve färsk spenat och mixar ner i mina smoothies, emellanåt! Hallon och spenat "gifter" sig gott smakmässigt!

Magi-cat
2014-03-14, 08:45

#10 Gör de? Låter inte gott men kanske värt att prova. 🙂👍

Själv har jag lite svårt för spenat öht, men tar lite babyspenat så ofta jag kan i maten.

Ians
2014-03-14, 08:58

#11 tillagad spenat och rå spenat smakar inte riktigt likadant, och hallon och rå spenat är mycket gott tillsammans. Gärna en banan i också som ger lite sötma till hallonen.

Magi-cat
2014-03-14, 08:59

#12 Får väl prova det.🙂 Rå spenat är det enda jag kan tänka mig, absolut inte tillagad. (Blev förstört av skolmatsspenaten 🤢)

Annons:
Älvan
2014-03-15, 22:36

Jag får i barnen massor med hackad fryst spenat i ugnspannkaka. (Ibland i fläskpannkaka) ca 300-400 g per 4 portioner. Ungarna älskar det! :) de vill hellre ha med än utan spenat. :) Spenat utnämndes av livsmedelsverket tillsammans med nässlor som nyttigaste grönsaken. :) Jag gör också spenat/fetaost, spenat/laxpizza .. Det går åt massor med spenat hos oss. :) jag som hatade spenat hela min uppväxt är chockad över att alla mina 3 barn gillar det. :)

Ians
2014-03-16, 11:25

Älvan det beror kanske på ur man lagar till spenaten 😉

[tililili]
2014-06-17, 23:14

Är det nån av er som vet om man kan ta upp mer eller mindre av det här ämnet, thylakoid, beroende på hur spenaten tillagas?

Thylakoid ligger inne i cellmembranet, vilket människokroppen ej bryter ner, så i färsk spenat tror jag inte man tar upp något alls av det, även om spenat är nyttigt på många andra sätt.

Men upphettning? frystorkat som pulver??

nån som vet?

Älvan
2014-06-18, 11:15

Kokning gör morötterna nyttigare då vi har svårt att bryta ner cellmembranen. Celler "sprängs" också av att vatten bildar kristaller i frysen. Därför blir ex kött vattnigt efter frysning. Därför skulle jag tro detta även gäller spenat. Dock vet jag inte hur känsliga thylakoid är för upphettning/frys.

Magi-cat
2014-09-26, 13:57

Det behöver ju inte vara spenatpiller, man kan äta spenaten som mat också…Man behöver förresten inte ens äta spenat, tugga grönkål på morgonen fungerar lika bra, säger Sanna Ehdin.

Första långtidsstudien på spenat och människor:

http://www.svd.se/traning-och-halsa/halsonyheter_3903380.svd?sidan=1

Ians
2014-09-26, 14:05

Gröna smoothies /juicer är inte illa de heller! Grönsakerna behåller mer av sina nyttigheter om vi inte kokar eller tillreder dem, så en bra juice press är mitt tips, så slipper man köpa dyra piller, eller pina i sig saker man inte tycker om! Råa och tillredda grönsaker smakar ju helt olika, så man kan göra fantastiska upptäckter smakmässigt bara genom att låta dem förbli råa!

Grönkål och apelsin tex är en mycket smaklig kombination!

Spenat juice och hallon i en smoothie man kan lägga till en banan om man tycker det blir för surt!

Magi-cat
2014-09-26, 14:13

Jag tycker spenat är ganska äckligt faktiskt, den smaken blev för evigt förstörd i skolmaten….Spenatstuvning, bläk….

Men bara för det är nyttigt tar jag babyspenat, river i småbitar, på med citron, och så maten ovanpå, så känns inte spenatsmaken…

Annons:
gummimamma
2014-09-28, 21:07

Skolmaten har förstört mycket…. Men våga prova på riktiga, färska, råvaror och tillaga en underbart god måltid! Spenat ÄR gott, om man tillagar det på rätt sätt.

Upp till toppen
Annons: