Annons:
Etikettövrigt
Läst 1167 ggr
Magi-cat
2013-06-14, 08:00

Olivolja är bra....

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2013-06-14, 08:21

Tack för denna fina länk Magi-cat ! Även kokosolja lär ha dessa egenskaper, dags att omvärdera vår fett skräck kanske ;)

Magi-cat
2013-06-14, 08:29

#1 Absolut! :-) Hjärnan vill ha det fett….

Tror att det finns en tråd om kokosoljan?

Ians
2013-06-14, 08:53

Japp! Så denna tråden ägnar vi åt Olivoljan ;) Ville bara påpeka att fettskräcken är sprungen ur light producenternas eget intresse för att sälja sina produkter! Mer o mer inser konsumenterna att de blivit lurade av detta i alla år. Rätt fett är nödvändigt för kroppen. Och inte en källa till ohälsa. Det är de processade fetterna som är skadliga inte de naturliga.

Tuva-Lena
2013-06-14, 09:39

#3 Exakt, fetter i naturlig form är de mest naturliga och därför också de nyttigaste vi kan äta. Olivolja drack jag  en slurk direkt ur flaskan för ett tag sen, fast sambon tyckte att jag var ÄCKLIG!😃(Han äter Becel själv se..😟) Olivolja ingår alltid i mina hudvårdande tvålar så den som vill behålla spänsten i både kropp och hud väljer givetvis olivoljan!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Pagan
2013-06-15, 09:10

fett najs info🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Hellas
2013-06-15, 10:19

För min del har jag börjat minska ner användandet av olivolja och väljer istället vår svenska Rapsolja då jag vill ha en fet olja.
Jag känner att vi på något vis glömmer bort våra egna fina oljor och produkter till förmån för utländska.

Visste ni att Rapsolja är den enda oljan som har ett naturligt kortisonliknande ämne, har man mindre problem med utslag kan man med fördel använda Rapsolja.

Annars ä Tistelolja min absoluta favorit, den är torr och värmekänslig men ack så underbar både interiört och exteriör.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Mia-Li]
2013-06-15, 15:38

Hörde av en arbetskamrat att olivolja är bra emot blodfetter.
Nån som vet mer om detta?

Ians
2013-06-15, 16:29

Olivolja tillför de goda kolesterolet som motverkar det dåliga kolesterolet i blodet. Så ja det är bra emot de dåliga blodfetterna.

Vi har förletts att tro att allt kolesterol är dåligt , men det finns alltså 2 typer av kolesterol, enkelt uttryckt det bra o det dåliga.

[Mia-Li]
2013-06-15, 16:35

Tack Ians för förklaringen. 😃

Visste inte att det finns både goda och dåliga kolesteroler.

Ians
2013-06-15, 16:43

LDL= det onda kolesterolet

HDL= det Goda kolesterolet

Kolesterol är viktiga byggstenar för våra celler. Och exempel på vad kolesterol gör i våra kroppar är att det med verkar i bildandet av D-vitamin från solensstrålar.

Att ha ett högt kolesterolvärde säger egentligen ingenting om man inte vet vilken typ av kolesterol man talar om . högt värde av LDL höjer risken för hjärtsjukdom, medan högt värde av HDL minskar risken för hjärt och kärl problem.

penke
2013-06-15, 19:36

om man läser baklänges, elr mellan rummen
så ska man INTE äta margarin ..
Olivolja är ju mer ..känd&trendig,
 men jag håller också fram vår lokala rapsolja,
som vi haft i sekler, anpassade efter vår ..*vibration*

kolesterol.. minns jag läste om en dansk ..läkare
som för några år sedan propagerade FÖR  "goda" kolesterol
 och blev hånad o utskrattad

en lärdom, besvärande (?) måste vi tänka själva
 och ta egna beslut av vårt egna omdöme
dvs, smaka och känna efter själva ….
(vad gör myndigheterna?) *skratt*

penke

Magi-cat
2014-10-01, 09:14

Olivolja är smörjmedel för hjärtat också! ❤️

Var inte rädd för fett, men välj rätt fett, är kontentan från den här studien där man i djurförsök 😕 visat att olivolja kan hjälpa personer med hjärtproblem och att oljan gör att man förbränner fett bättre. Fett hjälper fett alltså! 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19623685.ab

Upp till toppen
Annons: