Tvål kan ge fängelse!
Man blir ju matt när man läser detta!
http://www.fstvs.se/allmant/hemgjord-tval-kan-ge-fangelse/
En Gårdsägare som vill tillverka och sälja, tvål och bivaxsalva, ut ifrån gårdens råvaror!
Nej se det får man inte om man inte betalar 4000kr/år till EU:s kosmetikaregister, samt 600kr/ år per produkt. Varje doft räknas som en ny produkt, även om grunden är den samma!
En måste sälja rätt mycket tvål och salva för att komma upp i någon form av lönsamhet i det! Sedan skall ju gården kunna producera råvaror till denna mängd tvål och salva också, annars fördyras processen genom att man måste köpa in råvaror, och själva tanken att använda gårdens råvaror försvinner ju då också.
Upp till två års fängelse kan man få för att kränga "svart" tvål och salva, eller dryga böter samt att varorna beslagtas, om man råkar ut för en nitisk tjänsteman.
Varför? Jo för att Eu har bestämt detta ! Kan man göra en lätt gissning att det skett i samråd med kosmetika industrin?
Visst vi skall kunna vara säkra på att det vi använder är säkert, och tillverkat på ett sådant sätt att vi inte blir sjuka eller skadade, men att ha högre krav på vad vi smörjer oss med eller tvättar oss med än på maten vi äter är faktiskt lite sjukt.
För om man tillverkar mat så är kraven inte alls lika hårda, då skall man bara kunna bevisa att man vet vad man gör och hanterar maten rätt.
Detta exempel rör sig ju bara om en liten lokal tillverkare, ingen som skall ut på någon större marknad. Och ändå måste man skriva ingredienslista på olika språk tex, Tror att de som kommer att köpa från honom förstår vad bivax och olivolja är ,utan konstiga latinska namn!
Allt skulle ju bli så bra när vi gick med i EU! Men veti fåglarna om det blev det 😉

Jag tycker EU fokuserar på helt fel frågor, väldigt ofta.. Barnaga är fortfarande lagligt i flera länder inom unionen, två års fängelse där istället, kanske?

EU är ju lobbyismens högsäte i vår del av världen. Tänk också att många av dem som sitter där kommer från länder och kulturer där korruption är betydligt vanligare/mer accepterat än i svenskt/skandinavisk kultur. Framför allt när det gäller Öst- och Sydeuropa. Så är vi ett av de länder som betalar mest till EU.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ja är det inte märkligt hur psalmerna går? Kostar dessutom extra för varje produkt du tillverkar. Kollade upp det där när jag själv hade funderingar kring att sälja mina hudvårdsprodukter… men si det blev inget av med det - mycket väsen för lite ull sa käringa när hon klippte grisen - skulle man kunna säga, eller kostar mer än det smakar. Stordrift är inget för mig heller annars hade det kanske lönat sig. Nu ger jag bort det mesta, det jag inte använder själv vill säga.
Att vara kreativ har sina sidor, i synnerhet sedan EU-regler blev vår måttstock.😕Det man inte tänker på är att vår reglerade värld stryper både kreativitet och företagaranda.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."