Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 3616 ggr
Magi-cat
2013-04-03 09:41

Avocado är hälsosamt!

Att avocado är en god och praktiskt förpackad maträtt är uppenbart, men att den också ger bättre hjärnhälsa och t.o.m. kan förhindra Alzheimers sjukdom är verkligen intressant!

Den innehåller ca 20 nödvändiga näringsämnen, däribland vitaminer som A, C, D och B-vitaminerna, kalium, lutein, och nyttiga fetter såsom omega 3.

"Dr. Daniel G. Amen, a clinical neuroscientist, psychiatrist, brain-imaging expert and author of the New York Times bestseller Change Your Brain, Change Your Life counts avocados as one of the top brain-healthy foods that can help prevent Alzheimer’s Disease."

http://myscienceacademy.org/2013/04/01/avocado-health-benefits-is-this-the-worlds-most-perfect-food/

Låter bra tycker jag, gott och närande, och maten ska vara vår medicin!🙂

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2013-04-03 10:10
#1

Då kan jag äta min dagliga avokado med gott samvete 🙂

Tuva-Lena
2013-04-03 12:05
#2

..och jag får väl börja äta den, med lite dåligt samvete då, som inte har gjort det innan, bara i sallader. Tack för tipset "katten"!❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2013-04-04 21:27
#3

Hm lät ju klart intressant. men jag tycker inte avokado är så himla smarrigt. Äter Ni den som den är? 

Vad väger en genomsnittslig avokado? De var rätt mycket kalorier (169) per 100 gram.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ians
2013-04-04 21:38
#4

Själv äter jag mina avokados med sallad…det ger lite tyngd till måltiden o håller mig mätt längre….Och sammantaget blir det mindre kalorier än om jag åt en måltid med….kött, potatis och sås.

Även om avokado innehåller mycket kalorier i sig 😉

Bybo
2013-04-04 21:42
#5

Tycker att det är så gott, och hur det än bereder sig.  Jag gillar den rååaste :_))

Tuva-Lena
2013-04-05 10:14
#6

Jag gillar också det råa bybo!💣 Ha ha..😉I sallader men även att äta som den är. Sedan använder jag ofta avocadosmör i mina krämer.☝️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Magi-cat
2015-08-27 09:24
#7

Men brukar ni använda avocadokärnan?? (Inte jag heller.)

Den lär också vara nyttig!

http://mittkok.expressen.se/artikel/avokadokarnan-darfor-ska-du-aldrig-slanga-den/#.Vd4njpM5XmO.facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bybo
2015-08-30 17:21
#8

Oj!!! Hmmmm,

graleh
2015-09-03 13:58
#9

För somliga är avokado nog jättebra, andra inte. Jag kan inte äta det då jag får problem med lever och galla.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

tarotlasse
2015-09-04 09:43
#10

Avoocadon är inte bara nyttig och god att äta. 

Utan den är aldeles utmärkt att använda som lindrande omslag  när  man bränt sig av solen eller vid andra hudbesvär. 

Jag brukar köra avocadon i mixern med ett par matskedar olivolja och smörja in mig när jag bränt mig av solen. 

Det är visserligen kladdigt men det är otroligt skönt, svalkande och läkande.  

I år och under denna sommar har jag inte behövt använda det en enda gång he he. 

Lasse

Ians
2015-11-04 19:11
#11

Bra tips tarotlasse #10 , inte för det är så mycket sol just nu men bra tips är alltid bra att ha i minnet, en vet aldrig när de kan komma till pass!

Magi-cat
2015-11-04 19:15
#12

#11 Tar du bort bilden i #0 är du snäll, Ians?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2015-11-04 19:19
#13

ok har gjort det nu men varför?

Annons:
Magi-cat
2015-11-04 19:28
#14

#13 Tack! Tog den från en sajt med tillåtna bilder men fattade inte då att den nog inte tillhörde gratisbilderna. 🤦‍♂️Sorry. Snårigt det där med bilder, undviker dem helst numera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: