Annons:
Etikettövrigt
Läst 467 ggr
Sindri
2020-01-24 17:49

Massagesulor mot polyneuropati ?

Jag undrar om någon med polyneuropati använt massagesulor för att lindra  besvär med "kuddar under fötterna"?
Min far har de symptomen vilket gör det väldigt obehagligt att gå, speciellt på ojämna underlag. 
Jag hade en tanke om att han kunde använda sulor med piggar för att öka känseln under fötterna så det känns mer stabilt när han går. Jag har kollat på nätet och alla sulor med piggar verkar ha magneter i sig och det kan han inte ha då han har pacemaker.

Skulle vilja hitta sulor med bara piggar som  en del badtofflor har. Någon som provat något sådant?

Annons:
NiklasTyreso
2020-01-24 20:45
#1

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men tänker att man kan fundera över behandlingar av ett mindre väl fungerande nervsystem i fötterna. Oftast vet man inte vad polyneuropati beror på men det finns vissa behandlingar och träning som kan vara gynsamma: https://neuro.se/diagnoser/polyneuropati/behandling-av-polyneuropati/ Skulle jag behandla polyneuropati skulle jag nog kombinera tre saker: -Bacopa monnieri för den neurologiska funktionen. - Blodcirkulationsbefrämjande tillskott (ex vitlök, hagtorn etc) för att fötternas nervceller ska få bästa möjliga näringsförsörjning från blodet. - Daglig träning att gå barfota på ojämna underlag (enklast att öva på sommaren) för att stimulera nervcellerna i fötterna. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=bacopa%20monnieri%20&page=1&pos=3 Baccopa monnieri kallas även Brahmi. Den är en ayurvedisk medicinalväxt som främst Indiska forskare publicerat studier om rörande minne och behandling av neurologiska sjukdomar. I Sverige säljs växten som en akvarieväxt! Den växer bäst i ett miniväxthus där botten alltid har ett par centimeter vattenljup, men resten av krukan och plantan är över vattenytan. Den är lätt att odla. Jag har två miniväxthus med Bacopa monnieri på fönsterbrädan i köket.

Sindri
2020-01-26 13:35
#2

Inget av det du skriver är möjligt att genomföra tyvärr.

Det rör sig om en mycket gammal person som bor i kallt klimat, och eftersom jag bor långt ifrån kan jag inte bistå med något praktiskt. Det enda jag skulle kunna göra är att köpa sulor och skicka upp. Men utan magneter då.

Upp till toppen
Annons: