Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 709 ggr
Magi-cat
2020-01-23 08:56

Ät ogräs!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna vårlika vinter spirar (o)gräset redan i januari, i alla fall i södra Sverige.
Brukar ni äta ogräs? Maskros är välkänt, de nyttiga vårnässlorna likaså, men vilka fler favoriter har ni? Vad gör ni med dem?

Ogräs kan faktiskt vara väldigt nyttigt, t.o.m. minst lika nyttigt som frukt och grönt man köper i affären, enligt följande artikel.

(Och naturligtvis ska man vara helt förvissad om att man plockar rätt växt och på rätt ställen.)

https://returntonow.net/2018/09/29/weeds-more-nutritious-than-store-bought-produce/?fbclid=IwAR13zLt7L9y208SjeCjYqNYaEQjaLk3OLGukKTUrSa2JEK7HwsC3F8YdDdU

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tlover
2020-01-23 09:09
#1

Älskar ogräs men det är nog ett tag innan det finns här

l'm back

Magi-cat
2020-01-23 09:22
#2

#1 Något att se fram emot! 👍

Vilket brukar vara bland det första du plockar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2020-01-23 09:27
#3

#2 maskros och daggkåpa eftersom det är tidigt

l'm back

Magi-cat
2020-01-23 09:44
#4

Längtar efter att den fräscha kirskålen tittar upp! 

Nyttig och god och så lättodlad! 😃

https://kurera.se/maskros-brannasslor-och-kirskal-at-ditt-ogras/

Recept på kirskålspesto:

https://www.algomin.se/kirskalspesto-forvanande-gott/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2020-01-23 09:59
#5

Här finns tyvärr inte kirskål så jag har aldrig fått testa

l'm back

Maria
2020-01-23 10:21
#6

Kirskål och maskros är väl det jag använt mest.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sabah
2020-01-23 11:27
#7

Nu räknas väl inte det som ogräs men jag brukar äta skotten på tall och gran. En hel del maskrosor slinker ner, både råa och tillagade. Rallarros åt jag en period, stekte bladen knapriga och saltade.


💖🧡💛💚💙💜

NiklasTyreso
2020-01-23 19:07
#8

Jag plockar örter i naturen som jag gör egna teer av. Maskrosrötter grävde jag upp i oktober. Mellan maj början till midsommar plockar jag snärjmåra, björklöv (från sly i kraftledningsgata), nässlor, hagtornsblommor och blad, hallonblad mm… Man får inte plocka löv och granskott från träd utan markägarens tillstånd för åverkan på träd ingår inte i allemansrätten. Jag plockar björklöv från sly i kraftledningsgata, sly som ändå inte ska tillåtas växa för nära elledningarna. Då har ingen haft synpunkter.

MonicaLagerquist
2020-01-28 08:47
#9

Maskrosblad i salladen, Smörstekta maskrosknoppar är väldigt gott.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2020-02-19 12:22
#10

#5 av: tlover
du är så välkommen att komma och skörda här……😃
Jag har gjort ett tappert försök med kirskål (kärs), men det var verkligen inte gott.
Maskrosblad har jag också testat, men tyckte det också var beskt.

Nässlor är jättegott och jag plockar och torkar och fryser så mycket jag hinner.

Granskott har jag testat att sylta en gång, men bara på gehör, nu har jag ett recept på inlagda, tror jag det var, som jag skall testa.

Svinmålla trivs jättebra i mitt salladsland så den får hänga med in, det är verkligen gott.

Vad gör man med daggkåpa?

tlover
2020-02-19 13:26
#11

#10 jag använder daggkåpa som annat bladgrönt. Ett tips är att steka det som du tycker smakar bittert (maskros, kirskål funkar säkert också) i en hel del olja (eller vad du nu steker i). Lite salt, peppar och ev lite muskotnöt gör det hela gudomligt gott

l'm back

Sabah
2020-02-19 15:40
#12

Maskrosor kan vara lite luriga. Det finns olika sorter som är mer och mindre beska. Om man tittar lite närmare på dem ser man att de har olika blad. De som har mer flikiga blad är mer beska än de som inte har det. Är det blomman man vill använda tar man bara reda på det gula, det beska sitter i knoppen. Den gula delen är mild i smaken. Jag plockar ofta maskrosor och stoppar de gula stråna direkt i munnen. 🙂 Innan de blommar brukar jag plocka blomknopparna och steka i smör eller olja och salta lite, det tycker jag också är gott! Lycka till! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Sindri
2020-02-19 16:04
#13

#11 av: tlover och #12 av: Sabah
Tack för bra info!

Annons:
Upp till toppen
Annons: