Annons:
Etikettövrigt
Läst 919 ggr
DesK
6/30/20, 10:17 AM

Inga Konspirationsteorier!

Den här sajten handlar om Alternativbehandlingar och de regler som gäller kan du läsa om här: 

https://alternativbehandlingar.ifokus.se/about?discussions-1

Konspirationsteorier hör inte hemma här, särskilt inte under pågående pandemi. Du som bryter mot detta kommer omedelbart att bli avstängd från sajten. Respekt och omtanke är viktigt, men det är respektlöst och huvudlöst att publicera diverse konspirationsteorier!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 9/6/20, 10:21 AM av DesK
Annons:
Niklas
6/30/20, 12:19 PM
#1

Mycket bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Vandrar]
7/1/20, 3:59 PM
#2

Toppen DesK 👍 👍 👍

Är det något som är farligt för liv och hälsan så är det konspirationsteorier så det är  jättebra att du sätter stopp för dom Desk 😎 dom borde förbjudas helt  och beivras anser jag.

DesK
7/1/20, 7:52 PM
#3

Tack båda två! Det är extra viktigt på en sådan här sajt att det inte kommer in diverse konspirationsteorier. Det kan i värsta fall leda till riktigt dåliga saker, ifall någon tror på sådant skräp.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
7/1/20, 8:16 PM
#4

Bra. Håller fullkomligt med om att det är extra viktigt i dessa tider.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NiklasTyreso
7/9/20, 7:42 PM
#5

Är det konspiratoriskt att säga att en anledning till att det inte forskas så mycket på naturmediciner är för att företag inte kan ta patent på substanser som är tillgängliga för alla genom växtodling. Utan patent kan företagen inte tjäna pengar på forskningen, när vem som vill kan odla växten själv. Men när det finns färre vetenskapliga studier på naturmedicin, då förringas naturmedicinernas förmåga att hjälpa. (Jo, det finns fake, men de flesta växtmediciner har effekt i rätt dos).

DesK
7/9/20, 8:38 PM
#6

#5 Nej, det räknas inte som konspirationsteorier🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
7/9/20, 8:42 PM
#7

#5 Det är inte så att läkemedel alltid innehåller syntetiska substanser - tror att du misstolkar patentreglerna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
7/12/20, 2:16 AM
#8

Pyttelite, jag har inte sagt att skolmedicin inte kan innehålla växtextrakt, bara att läkemedelsindustrin inte tjänar så mycket på sådana preparat (ex digitalis hjärtmedicin). Billiga växtpreparat produceras fortfarande, för att de redan betalat av forskningskostnaderna. Det kostar flera miljarder att forska fram ett nytt läkemedel, så då måste det gå att ta hutlöst betalt för det innan patentet går ut och det kommer billiga kopior. Inget företag betalar för forskning, prövningar, godkännande av läkemedelsmyndigheter för något som vem som helst kan odla. Ex: Malört är väldigt bra mot lös mage, men eftersom vem som helst kan odla den kommer den aldrig bli en lönsam utforskad patentmedicin som företagen kan tjäna pengar på.

Pyttelite
7/12/20, 8:12 AM
#9

Nu handlar det inte bara om vad ingredienserna kostar. Läkemedel är mer än så. Du behöver fortfarande testa och grundligt undersöka eventuella bieffekter och det kostar. Du kan oxå patentera ett läkemedel som innehåller växtextrakt. http://www2.linnaeus.uu.se/online/lakemedel/lakemedelutveckling.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Vandrar]
7/13/20, 4:08 PM
#10

Nu är vi en Medarbetare till som kan hålla ett öga  på konspiratörerna, Niklas la precis till mig som Medarbetare.

Hoppas det kommer in någon som är intresserad att ta över som Sajtvärd så sajten får riktigt liv igen.

Önskar er en fortsatt fin måndag 🙂

NiklasTyreso
7/17/20, 11:43 PM
#11

Pyttelite, ingen har påstått att det bara handlar om ingrediensernas pris, jag skrev att forskningsprocessen till godkänt läkemedel kostar miljarder. Pyttelite: "Nu handlar det inte bara om vad ingredienserna kostar. Läkemedel är mer än så. Du behöver fortfarande testa" Pyttelite, ingen har påstått att man inte kan ta patent på växtextrakt, men jag skrev att det inte är lönsamt att lägga stora forskningskostnader på preparat som vem som helst kan odla nästan gratis. Pyttelite: "Du kan oxå patentera ett läkemedel som innehåller växtextrakt." Pyttelite, lägg till dina egna synpunkter till det som jag inte nämnt, men förvräng inte mitt inlägg till något jag inte skrivit. Lägger du till

Pyttelite
7/18/20, 9:54 AM
#12

Det går inte att jämföra så som du gör och vänligen håll dig till sakfrågorna istället för personangrepp. Så länge det inte finns en ordentlig kontroll på naturläkemedel att dels att de ska ge effekt, att biverkningar ska listas samt att de ska vara ofarliga att användas tex inte innehålla för mycket bakterier så går det knappast att jämföra några kostnader alls. Ja det är billigt att odla växter och äta dom men huruvida de ger en tillförlitlig effekt beror på så många fler faktorer. Dessutom är det ju lätt att prata om medel mot generella problem som tex lös mage. Det finns ju vanliga livsmedel som både är laxerande och stoppande men som varken är läkemedel eller naturpreparat. Ett annat råd skulle kunna vara att inte äta så mycket plommon.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
7/20/20, 10:59 AM
#13

Den här tråden handlar om att vi inte vill se några konspirationsteoretiska inlägg här på sajten. Eftersom vi har en pågående pandemi. Övrigt kan ni diskutera i egna inlägg. 

Då det var tjafs i går kväll i tråden Tänk om vi kunde bota coronaviruset, så har jag tagit bort tramsinläggen samt låst tråden för vidare kommentarer. 

Påminner om att vi inte accepterar konspirationsteorier här och att du som bryter mot detta blir avstängd från sajten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
K
12/11/21, 4:58 AM
#14

Bra regel. Konspirationsteorier ser jag som ett allvarligt hot i sig, det sprider lögner som får folk att tvivla på det som räddar liv. Konspirationsteorier anser jag skulle stoppas på alla ställen, inte bara här.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: