Massage - har du prövat?
Jag har sedan evinnerliga tider haft ont i kroppen.
Det har varit nacke axlar, mushänder, tennisarmbåge, fot problem osv.
Känner mig skröplig men friskaktiviteter har oftast gjort det uthärdligt.
Ett gymbesök eller sjukgymnast och stärkande rörelser har jag alltid mått bra av.
Men allra bäst är det att komplettera med massage.
Den som har framåtrotation och är kvinna vet hur dekolletagemassage känns.
Överlever man det tål man mycket smärta men det är en hjälp till att få ordning på musklerna.
Jag har alltid gått på idrottsmassage, svensk massage eller klassisk massage.
Samma namn för samma sak - det var Ling som inspirerade och sedan har massagetekniken förädlas men det finns ju andra varianter.
Varma stenar, bindvävsmassage och en hel del andra tekniker.
Massage är bra och ett komplement till friskvård och rehabilitering.
Vilka massageformer har ni stött på och vad är er erfarenhet?
Är det värt att prova andra varianter eller ska jag hålla kvar vid den klassiska massagen?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

OMG jag har varit på väg till massagekvinnan här i byn i 5 år, vet inte vad det är som stoppar mig (utom att jag inte är bekväm med att vara naken med främlingar nuförtiden kanske).
Gick till massage på 90-talet och början på 00-talet några gånger, då jag hade ont i ryggen. Gillade dock bäst att gå till naprapat och knäcka igenom nacke och rygg.

#2 Vi har det så oförskämt bra så vi har en massös som kommer hem till oss. Vi köpte en hopfällbar massagebänk för många år sedan - en superinvestering.
I alla fall; massösen är helt underbar - har något speciellt i händerna. Men hon masserar utanpå kläderna vilket fungerar hur bra som helst. Nu kan jag inte alls fatta varför man skall behöva klä av sig. Första gången jag skulle få massage var det av en man (Finland) och jag var hur obekväm som helst - blev bara så obehagligt och jag fick inget positivt alls av det.
Så prata du med massösen och fråga om hon kan tänka sig att massera dig med kläder på. Jag har trosor och ett sidenunderställ, men det går säkert med t-shirt och typ boxershorts.

#3: Så härligt att få hembesök av massör.
Tycker oxå att det kan vara besvärande att behöva klä av sig även om rutinerade massörer inte lägger fokus på hur man ser ut men det blir väldigt privat.

#3 Coolt. Det finns hopp då.
Jag har problem med inflammation i en muskel i ryggen.
Har fått laser och då känns det bättre.
Fick även massage där förra veckan men ajajaj…vad ont jag haft efter det. Värre ont än innan.
Så massage är inte för alla och inte för allt verkar det som.

#0: jag är nyfiken på japansk massage, Shiatsu. Vet du något om det, provat?

#7: Jag har aldrig provat på någon form av Japansk massage eller Shiatsu.
Den massage jag har testat är åt idrottsmassagehållet.
Massage ger oftast ett väl befinnande, kanske inte alltid direkt efter men det mjukar upp spända muskler och Shiatsu verkar vara en ”mild” massage så prova gärna.