Annons:
Etiketterboktipsimmunförsvaretkost-och-hälsa
Läst 158 ggr
Magi-cat
3/11/21, 11:21 AM

Boktips: "Bättre immunförsvar på 21 dagar"

Hela titeln på boken är: "Bättre immunförsvar på 21 dagar : så blir du metabolt friskare och så ökar du din motståndskraft mot infektioner". Författare är Aseem Malhotra, brittisk överläkare inom kardiologi m.m.

Boken är så pass ny som från 2020 och kom alltså ut efter att pandemin brett ut sig över världen. Malhotra vill visa att man kan göra något själv för att optimera sin hälsa, bli metabolt friskare och därmed stärka sin motståndskraft mot covid-19 och andra infektioner.

Det finns ett självhjälpsprogram i boken på hur man på 21 dagar kan ha kommit in i nya och hälsosammare vanor. Det är inga stora eller väldigt udda råd utan sådana som alla kan följa.

Frågan om kosttillskott tar han också upp och menar att C-vitamin och D-vitamin kan vara på sin plats ibland.

"Diskussionen om coronapandemin 2020 har varit starkt koncentrerad på själva viruset och de åtgärder social distansering, karantäner, skydds masker och vacciner som anses kunna stoppa det. Aseem Malhotra vänder på perspek tivet och riktar istället sökar ljuset på virusets värdar, människorna, och vad vi kan göra för att bli mer motstånds kraftiga, inte bara mot covid-19 utan även mot andra sjukdomar."

https://www.bokus.com/bok/9789188729675/battre-immunforsvar-pa-21-dagar-sa-blir-du-metabolt-friskare-och-sa-okar-du-din-motstandskraft-mot-infektioner/

Det är en lättläst och trevlig bok, samt med råd som är lätta att följa. Naturligtvis är det alltid bra med väl underbyggda (och det är de) råd om levernet angående kost och motion, avslappning och hur man ska leva för att optimera sin hälsa! Särskilt om de inte är alltför komplicerade.
Men ibland kan det kännas som att alla dessa råd kan lägga sten på börda. Inte alla har dessa självklara val och möjligheter.
Dessutom är det inte så att det råder konsensus om vad som egentligen är nyttigt utan även mycket kunniga experter har olika uppfattningar.

Med detta sagt är det förstås alltid bra med lite positiva förslag vad man kan göra åt hälsan, och det kanske man finner i just den här boken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 219 kr. Häftad, 2020. Finns i lager. Köp Bättre immunförsvar på 21 dagar : så blir du metabolt friskare och så ökar du din motståndskraft mot infektioner av Aseem Malhotra på Bokus.com. Boken har 13 st läsarrecensioner.
  • Redigerat 3/11/21, 11:23 AM av Magi-cat
Annons:
NiklasTyreso
3/14/21, 1:32 AM
#1

Bra tips!

Du har rätt i att även skolade experter kan ha olika uppfattningar om hur man får god hälsa, men de är ofta bättre än folk utan akademisk utbildning.

Jag ser sådana här böcker som triggers, de ger idéer om vad jag kan göra, men vilka poänger jag tar vara på de är mitt val.

DesK
3/19/21, 8:51 AM
#2

Den här boken vill jag läsa 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: