Hormonobalans efter p-piller
Jag är en 20 årig tjej som ätit p-piller i 2 år som preventivmedel. Har mått bra under tiden jag åt p-piller men ville sluta för att jag inte längre hade lust att äta mediciner.
Så slutade för 6 veckor sedan och det känns skit. Har fått 2 storlekar mindre bröst, extremt mycket mer pormaskar i ansiktet, håret blir riktigt oljigt efter en dag (kunde gå en vecka utan hårtvätt förut och ändå ha rent hår) och det värsta av allt är hur mycket hår jag tappar. Känns som jag tappar enorma mängder hår och det gör mig ledsen och orolig att jag kommer bli tunnhårig eller skallig tillslut. Ännu syns ingenting, det känns lika tjockt som vanligt men borsten och avloppet blir fullt när jag kammar håret eller tvättar det och så har det verkligen inte varit förut. Har inte heller fått tillbaka mensen än.
Jag tror mina hormoner är helt ur balans och misstänker att jag har för mycket manliga hormoner och brist på östrogen och andra hormoner som finns p-piller. Vill boosta mina naturliga kvinnliga hormoner.
Kan ni rekommendera något tillskott jag kan äta eller bör jag besöka en homeopat? Eller har ni tips på annan behandling?

Vad är det för skillnad på tillskott och p-piller?
Jag rekommenderar dig att lugnt vänta istället för att stoppa i dig medel som inte är testade överhuvudtaget.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Jobbigt när hormonerna är ur balans, det brukar kunna påverka det psykiska måendet också! Det kan rätta till sig av sig själv men ibland behöver man ta hjälp, homeopati är en bra väg. Du kan ju alltid ringa och rådfråga om de tycker du ska avvakta längre eller så! 🙂
💖🧡💛💚💙💜

#2: Om man slutar äta p-piller för att man inte vill stoppa i sig något okänt är definitivt inte att rekommendera att börja med homeopati.

Personligen föredrar jag också många gånger homeopati och andra alternativa bahandlingar. Tänker inte gå in i någon djupare diskussion men det är min personliga åsikt! Vi provar oss alla fram och känner vad som passar en bäst, då är detta en bra sida att utbyta erfarenheter med likasinnade i ämnet!
Jag har goda erfarenheter av homeopatin och kan därför rekommendera det! Om det passar TS får denne avgöra själv!
💖🧡💛💚💙💜

#4: Absolut men att rekommendera oprövade preparat tycker jag är magstarkt!
Homeopatiska medel har inga krav på renhet så risken är större att bli sjuk av homeopatiska medel än beprövade preparat med kända biverkningar.
Du vet heller inte vad du blir sjuk av så vill man inte använda främmande preparat ska man heller inte gå över till homeopati.
Förutom ovanstående är 6 veckor inte ngn lång tid för menscykeln att komma igång efter att ha slutat med p-piller.
Om det nu är ett problem hur vet man att det inte beror på de homeopatiska medlet då.
Min rekommendation är att tala med en barnmorska eller din vårdkontakt om det är så att mensen inte kommer tillbaka först innan du spårar ur med homeopati.
- Redigerat 2021-09-11, 18:47 av Pyttelite