Annons:
Läst 219 ggr
NiklasTyreso
5/15/22, 12:56 PM

Samla växter.

Jag vill bara påminna om att många växter är bäst att samla nu under maj månad när de är nyutslagna och fina.

Jag har björkblad och hallonblad på tork.

Och kommande vecka plockar jag nog hagtorn, nässlor och älggrässkott.

Björkbladen plockade jag från sly i en högspänningsgata (under kraftledning) så att ingen skogsägare blir arg.

Jag torkar och gör gör hälsofrämjande te på de flesta växterna, teer som jag dricker varje dag året om.

Vad plockar ni för växter?

Annons:
Sabah
5/15/22, 2:40 PM
#1

Härligt att höra att du tar vara på narurens tillgångar! 😊🌿 Det finns så mycket hälsofrämjande växter!

Jag har varit dålig på att plocka växter några år nu men när jag plockade så blev det nässlor och älgört bland annat. Nässlorna torkade jag, användes till te eller smulades ner i någon mat. Älgörten har jag mest gjort dricka på, blomklasarna, men jag tror jag torkat bladen någon gång också, till te. 🌿

Har också plockat mycket gran- och tallskott, det nya som kommer längst ut på kvistarna, åt det mest som det var på mina skogsturer. 🌳🌲

Maskrosor åt jag också som de var, men jag brukade också steka knopparna. 🌼

Det blev lite av varje! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
5/15/22, 7:57 PM
#2

Hur torkar och använder man granskott? De är i full gång nu, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem eller bevara dem. 🙂🌲


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
5/15/22, 8:14 PM
#3

Bara en liten påminnelse om att plockning av granskott INTE tillhör allemansrätten. Man måste ha markägarens tillstånd!

Magi-cat
5/15/22, 9:05 PM
#4

#3 Bra påpekande!

Vi har lyckan att ha granar på tomten. 🙂🌲


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
5/16/22, 3:09 AM
#5

Stekta maskrosknoppar låter spännande!
Tack för tipset Sabah

Sabah
5/18/22, 2:05 PM
#6

#5: Det var länge sedan jag gjorde det nu men jag tror man skulle steka dem i smör (och salta lite?) , jag brukade steka dem i olja minns jag, men de blir säkert ännu godare med smör! 🙂

Maskrosbladen kan man också använda, äta som de är eller blanda i en sallad. 🌼

#3 Bra påminnelse! 🙂
Har också egna granar! 🙂🌲

#2 Har själv bara ätit dem färska men de kanske går att torka på en bricka och göra te på sedan?
Hoppas någon har något bra tips! 🙂🌲


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
Caeli
5/18/22, 8:54 PM
#7

#4 #6 Jag har också egna granar och hade blivit skitsur om jag kommit på någon som plockade granskotten. Det är ju granens framtida tillväxt som man saboterar och därför så viktigt att inte plocka utan tillstånd. 🙂

  • Redigerat 5/18/22, 8:56 PM av Caeli
Pyttelite
5/18/22, 9:20 PM
#8

#7: Det är nog mest ekorren som plockar skotten. 🐿


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sabah
5/19/22, 11:18 AM
#9

#7: Absolut! Man måste ha tillstånd och plocka med förstånd! Inte skövla, plocka mer utspritt, på många granar så det inte blir så märkbart! 🌲


💖🧡💛💚💙💜

NiklasTyreso
6/1/22, 3:18 AM
#10

Nu har jag massor med nässlor på tork. Vänder dem flera ggr per dag.

Både björklöven och hallonbladen fick fermentera lite lagom under torkprocessen och nu efter ett antal år så fick jag verkligen till det så de blev väldigt gott te!

Det gör inget om det nyttiga smakar gott oxå!

NiklasTyreso
6/4/22, 2:31 AM
#11

Har hagtorn på tork nu!

En riktigt bra naturmedicin mot hjärtkärlsjukdom. Den var så bra att läkarna inte hittade patienter med hjärtkärlsjukdom, värden och hjärtrytm blev bra.

När provresultaten från läkarna var bra så slutade vissa som behövde med medicinen, hagtorn, och utan naturmedicinen (eller skolmedicin) så fick de allvarlig livsfarlig sjukdom.

Misstänker man hjärtkärlsjukdom ska det absolut utredas av läkare, utan att man använder hagtorn under tiden.

Den som behöver medicin mot hjärt- kärlsjukdom måsta ta sin medicin varje dag året runt, det funkar inte att göra ett naturmedicinskt te någon gång ibland när man känner för det.
Det gäller även den som använder hagtorn mot konstaterad hjärt-kärlsjukdom, det kan vara livsfarligt att sluta med (natur-)medicin.

Så, hagtorn förbjöds att säljas.

I äldre naturmedicinska böcker står att hagtorn används mot ålderssvagt hjärta. Kranskärlen syresätts bättre, hjärtat slår dessutom jämnare och det har dessutom positiv effekt på blodfetter och blodsocker ( men positiv innebär inte att man kan vräka i sig socker och fett).

Nuförtiden används ofta blad och blommor även vid forskningsstudier, de plockas denna tid på året, men historiskt har bären mest använts och då plockas de på hösten.

Den som googlar kan även hitta web-sidor med new age andlighet kopplad till hagtorn.

Mitt intresse grundas i att jag under våren kontaktade läkaren, efter kramp i bröstet vid högintensiv träning som fjärilssim och snabb frisimm.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32153414/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27655074/

Crataegus oxyacantha L. (syn. C. rhipidophylla Gand.) (Rosac-eae) is one of the two medicinally recognized hawthorn species in European Pharmacopeia. Standardization of the extract prepared from the berry and flowers of the plant is required according to its oligomeric procyanidins. C. oxyacantha is …
  • Redigerat 6/4/22, 2:37 AM av NiklasTyreso
Magi-cat
6/4/22, 9:05 AM
#12

#11 Hagtorn är utmärkt!

Givetvis går man till läkare med symptom som kan tyda på något med hjärtat. Men om läkare inte hittar något eller har något att erbjuda borde man kunna få köpa hagtorn om man själv upplever lindring av det.

Plocka och göra te går ju förstås om man har tillgång till buskarna. 🌿🌼🙂

Är det några buskar som går att förväxla med hagtorn?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
6/28/22, 11:09 PM
#13

Idag blommar sötväpplingen så jag plockade en jättebukett som nu är på tork.

På vintern får jag plågsamt smärtande kalla fötter, för jag förfrös mina fötter i 20-årsåldern (lääänge sedan).
Därför dricker jag då te på Sötväppling som är bra för blodcirkulationen.

Sötväppling innehåller blodförtunnande ämnen som kallas coumariner. De är kemiskt besläktade med läkemedlet Waran.

Man får varma sköna fötter av te på sötväppling, men det smakar tyvärr iiinte gott!

Annons:
Pyttelite
6/28/22, 11:35 PM
#14

#13: Kan inte låta bli att plocka fram lite information.

Sötväppling finns i lite olika utföranden - har du provat olika varianter?

Sen finns den ju med om jag nu inte kommer i håg fel i en av Strindbergs dramer.

Den är giftig för hästar och människor kan förblöda.

Intressant växt - tack för den!

https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/sotvapplingar/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Växten är ej giftig i färskt tillstånd, men torkad i hö kan coumariner i växten ansamlas. 40 gram coumarin är dödlig dos för häst. Förgiftning kallas också för ...
NiklasTyreso
7/10/22, 3:33 AM
#15

Ursäkta sent svar, jo sötväppling finns både som gul och som vit variant.
Båda har använts på samma sätt.
De är blodförtunnande och gunnar blodcirkulationen.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: