Annons:
Etiketterörtmedicin-terapiboktips
Läst 144 ggr
Magi-cat
2022-06-03, 09:05

Boktips: "Äta vilda växter"

33 växter att plocka och äta - grönt och nyttigt!

Vildplockade nässlor i mat känner de flesta till, men det finns så mycket mer, särskilt bland våra "ogräs"!

Våtarv t.ex, är en utmärkt salladsväxt. Den innehåller C-vitamin, flera aminosyror och en del andra nyttigheter.
Man kan också fräsa den i smör och servera med rostade pumpakärnor, är ett av förslagen.

Svinmålla är ett annat "ogräs" och den lär innehålla mer C-vitamin än spenat samt protein, vitaminer och mineraler. Den är god både i sallader och smoothies. Ett av förslagen är att koka färska frön i stället för quinoa och blanda i gröten.

Rölleka är en gammal läkeväxt som bla. lär vara bra för matsmältningen. (En av mina favoriter. Det är mer smak i den än många andra av de vila växterna.)
I boken finns recept på potatispizza med röllekaolja och röllekasnacks.

Allt som allt 33 goda, användbara, nyttiga växter! (Men parkslide? …)
Som vanligt sägs att man förstås ska vara säker på vad man plockar och inte överkonsumera.

Lisen Sundgren: Äta vilda växter

https://www.bokus.com/bok/9789178870943/ata-vilda-vaxter/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Äta vilda växter av Lisen Sundgren. Skickas inom 1-3 vardagar. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
  • Redigerat 2022-06-03, 09:11 av Magi-cat
Annons:
Sabah
2022-06-03, 10:23

#0: Toppenbra tips! 🙂👍🏻🌿 Vi missar så mycket nyttigt i naturen numer.

Våtarv sliter folk oftast bara bort från sina trädgårdsland, där de verkligen kan breda ut sig. Jag tittade skeptiskt på dem när jag fått lära mig att de var ätbara (på en örtkurs), de ser inte speciellt goda ut, men faktum är att de har en god smak! Har bara ätit dem nyplockade, får ta och testa förslagen som ges!

Rölleka har jag för mig ska vara inflammationshämmande också. Det är ju också en växt som är lätt att hitta!

Tack för bra tips! Även om man känner till vissa växter kan man behöva bli påmind ibland! 🙂🌿

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2022-06-03, 10:43

#1 💚

Håller med dig om att man behöver bli påmind ibland! Det var flera växter som jag tänkte att "javisstja", som rallarros (så användbar) och gatkamomill och många fler …

Våtarv har jag gått in för i år. 😊🍀 Bara att plocka! Lättodlad! 😁

Pyttelite
2022-06-03, 11:22

#0: Vad kunde man använda Parkslide till?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
2022-06-03, 12:02

#3 Det står att den är nyttig och god!
Den ska kunna användas på samma sätt som rabarber, både söta och salta recept. Skotten kan kokas, wokas, grillas, stekas, picklas …
Det är de unga skotten som används, senare blir den för träig och hård.

"Gräv inte upp den eller kapa rötterna, för då ökar risken för spridning."

Sindri
2022-06-03, 13:30

Våtarv och svinmålla får hållas i min trädgård. Jag har själv planterat in nässlor och löktrav.

NiklasTyreso
2022-06-04, 02:43

Tipset om mållor är riktigt bra, för de är ogräs som växer lite överallt och de smakar bra.
Jag har ätit dem som sallad, helt ok, men bäst gillade jag att förvälla dem som spenat eller att lägga bladen i grytor.

Löktrav smakar lite åt senapshållet, en fin grönsak. Tack Sindri!

Annons:
Sabah
2022-06-04, 11:24

#2: Mycket lättodlad!! 😁

💖🧡💛💚💙💜

Upp till toppen
Annons: