Annons:
Etiketterövrigthuskurer
Läst 212 ggr
Magi-cat
2022-07-02 19:34

Bi- och getingstick

Har ni några huskurer att föreslå om man blivit stungen av ett bi eller en geting? (Om man är allergisk gäller förstås annat än huskurer, men jag menar vid vanliga icke-allergiska fall.)

Jag råkade lägga handen på en geting eller ett bi idag och det gillade den inte. 🐝 Jag kom inte på något just då, utom aloe vera från en planta och smetade på det. Det hjälpte!

Vad brukar ni göra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Grodan
2022-07-02 19:42
#1

Jag blev stucken för några år sedan av en arg geting på midsommarafton. Det var första gången jag blivit stucken!!! Jag fick feber och armen svullnade upp något så inni helsikke. Den är typ fortf inte helt återhämtad… haha… minns inte vad jag gjorde, kanske tigerbalsam, för det har jag hemma… i vilket fall så hjälpte det föga, för jag var sjuk i dagar…
Så till nästa gång om det händer behöver jag verkligen veta vad jag ska göra.
Bin sticks väl inte nämnvärt så det oroar jag mig inte för…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pyttelite
2022-07-02 19:45
#2

Jag rekommenderar att man använder persilja på stickstället.

Krossar eller pressar så att man får persiljesaft och grönt blad på stickstället.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2022-07-02 19:47
#3

#1 Det var verkligen läskigt! 😮

#2 Det ska jag komma ihåg nästa gång. 🙂🌸


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2022-07-02 20:02
#4

Jag vill minnas att det kändes bra att spola kallt vatten eller hålla en isbit emot stället där jag vart stucken. Det tog bort det mesta av svidandet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

NiklasTyreso
2022-07-02 23:31
#5

Aloe är bra.

Läkelök är oxå bra, har jag använt efter huggormsbett och fästingbett.
http://cre8ingbyrosemarie.blogspot.com/2013/10/lakelok.html?m=1

Tant Grön
2022-07-02 23:44
#6

Viktigt att snabbt få ut taggen om den fastnat. En äldre dam sa att man skulle krossa en aspirin eller annan tablett med acetylsalicylsyra, och blanda med lite vatten till en gröt och lägga på. Provade det och värken släppte ganska snabbt. Vet inte om det var tabletten eller om den skulle släppt ändå.

Annons:
Pyttelite
2022-07-02 23:48
#7

#5: Det skulle vara kul att få tag i en läkekött. Den har tydligen bytt namn så man kan söka på båda för att hitta mer information.

https://kundo.se/org/botaniska-tradgarden-i-goteborg/d/vilken-lokvaxt-ar-det-har/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Undrar vad den heter och var den kommer ifrån samt skötselråd? Nya lökar växer ständigt ut på själva blomlöken.
Magi-cat
2022-07-03 08:59
#8

6 Just det, aspirin har jag också hört/läst, men det kom jag inte på när det väl gällde. 🙂

Mitt släppte ändå väldigt snabbt med aloe veran, och det var ju skönt.

#7 Fin lökväxt!

edit: Det var inte meningen att det skulle bli stor fet text. 😀


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2022-07-03 08:59 av Magi-cat
Undertaker
2022-07-03 09:06
#9

Värme hjälpar att få giftet att denaturera. Därefter kan man kyla för att få ner svullnaden.

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien


Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

Carmarino
2022-07-03 09:12
#10

Brukar använda ren Tea Tree-olja på en bomullstuss. Fäster den över sticket och låter den sitta ett par timmar. Svedan försvinner i princip direkt och svullnaden går ner så att det bara är en liten prick kvar.

OBS! Det är inte alla som tål Tea Tree-olja, så är man känslig för det får man använda någon annan metod.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
2022-07-11 10:37
#11

Sådana här tips är bra att läsa, man kanske har någonting hemma av det som tipsas om när man kommit i klammeri med någon geting! 🐝

#8 Magi-cat: Du har nog satt ett mellanslag mellan fyrkanten och siffran, då blir det en rubrik. Lätt hänt!


💖🧡💛💚💙💜

Upp till toppen
Annons: