Etikettövrigt
Läst 688 ggr
LottaO
2011-12-25, 10:22

När juldagsmorgon glimmar - bubbel

God förmiddag! Efter en underbart lugn julafton med pysslande nöjda barn! Idag har vi julafton 2. Vi har skilda föräldrar och firar i dagarna tre (+ en lite senare). Låter jättejobbigt och tungt för en del men vi tycker det är mysigt! Efter 15 år är det en vana! Ha en fortsatt skön julhelg!

Dansa kan man alltid göra!
Tuva-Lena
2011-12-25, 10:30

Go'morron Lotta o alla ni andra som (kanske) tittar in under dagen!

Har ni överlevt julaftonen! Med all mat och alla klappar..? Jag la igen ögonen vid halv tre, mest för att jag tycker att det är så skönt att varva ner lite efter allt ståhej under kvällen. Är man van att vara ensam de flesta kvällar så är det ganska "jobbigt" att vara alert en hel kväll och hålla låda, liksom för att vara trevlig. Skrattande Fast maten satt där den skulle i alla fall och smakade fantastiskt!

Ganska skönt att julafton är överstökad, nu kan man återgå till det normala igen. Vad tycker ni? Strukturen man finner i vardagen är nog bekvämast - egentligen.

Ha en fortsatt härlig helg allihop! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
MaMaMade
2011-12-25, 10:38

G´dagens!

Vi samkörde visst idag, Lotta o jag. Så jag kopierar över mitt inlägg o så kanske ngn snäll moderator tar bort min tråd. Glad

Flickorna skötte sig bra på morgonkvisten igår trots att Minstan vaknade redan vid 6-tiden. Vid 8 kunde hon inte hålla sig längre utan kom in till oss o berättade att *TOMTEN* redan varit här…o det ligger *MASSOR* av julklappar under granen…o att han ätit upp pepparkakorna!!! :)

Inte var det så många men de har inte fått så mkt de sista åren o jag delar upp en del saker så att det blir fler pkt att öppna, roligare så. Nåja, de var iaf ordentligt speedade på fm. Dock fick de lite ur kroppen med en klapp från snälla Eva, en dansmatta som de studsade runt på tills de blev alldeles slut med! Bra tycker Moderskeppet! ;D

Jag gjorde sill på morgonen; Leila´s honungs- o currykryddade - *supergod*, rekommenderas! La in ett par burkar sill för kommande vecka också, när jag likasom ändå höll på. Eftersom Tomten redan varit förbi med klapparna, tidigarelade vi julbordet så att julklappsutdelningen kom före K Anka. Annars brukar vi ta det efteråt men på detta sättet hinner de ju leka längre med sina saker.

Som vanligt blev det en stund då tiden *rusade* iväg under ivrigt surrande, skrattande o ett prassalande av papper som på långa väger bara *måste* överstiga *alla* godkända decibel ang ljudnivåer! Men det verkar som om vi hittat rätt i år o förutom under K Anka, lekte de *intensivt* hela kvällen o gick inte isäng förrän kl 22! Vi hann inte ens in för att säga godnatt innan de började snusa o snarka, tillsammans i Mellis säng! Skrattande 

Kreativa grejor is da´shit helt klart…är rädd för att jag idag("Mammas Dag" normalt) kommer att få serva hej vilt med trasslande garn på stickringarna o lära Mellis sno kumihimo-band. Minstan har redan serverat frukost från Minstans Småt o Gott; jag beställde aprikoste o en chokladmunk till det facila priset av 50 kr! Den jäntan kommer att kunna föda sig genom livet, det är helt klart! Guld i mun Å andra sidan blev vi lovade gratis julbord idag… De har dukat upp *alla* sina matsaker på våra köksstolar o hallen, ställt upp några gamla tangentbord som kassaapparater o skrivit upp menyn på staffliet som Minstan fick i julklapp (ett sådant där IKEA-staffli med griffeltavla på ena o whiteboard på andra sidan + pappersrulle).

Penslar, tempurafärger, kritor/pennor till staffliet, garn, stickringar, matgrejor, armband, pärlor…lagomt mkt o bra grejor. Mellis är överlycklig över den verktygsvagn som hon fick från Biltema. Jag har en i princip likadan för mina pysselgrejor o hon har önskat sig en likadan i flera år nu. Hon packar…o packar om…o drar omkring den…o *lyser*! Ett bra val således…för 200 kr!

Missade ngt i inställningen av väckarklockan för ljudet började först efter att ljuset stod på max…ngn upptrappning av ljuset märkte jag inte av men å andra sidan *sov* jag för en gångs skull! :) Ska pilla lite på den under dagen o se om jag får till det, behöver ändå inte stiga upp tidigt förrän på torsdag.

Nu gå igenom tösernas favvo-lista med musik från Tuben o se vad som finns där, tänkte att de skulle få en skiva så vi slipper höra Smurfhits för miljonte gången! Sedan måste jag gå igenom o slå in Minstans födelsedagspresenter i helgen, hon fyller på torsdag o det blir väl till att baka tårta i veckan. Kalas för sina vänner får hon ta när skolan börjat igen så att alla är hemma. Funderar på att hyra byastugan, mer utrymme, lättare att städa efteråt…o föräldrarna ryms i köket. Spånar vidare…

Ha en fin juldag allahopa! Kyss

Själv fick jag en herdefilt (plysch o teddy) av mig själv ;) o en Godmorgon-lampa av Guben; en väckarklocka som lyser upp rummet mer o mer under en tid…med olika ljud; fågelsång, vågor, åska o regn…man kan välja färg på ljuset…*helcool*! Får se om jag somnar om bättre på morgonkvisten när jag vet att jag inte blir väckt av Gubens gamla klockradio med ett alarm som bara *måste* komma från varmare trakter.

Tuva-Lena
2011-12-25, 10:44

Go'morrn Mama! Inte bara Lotta o du samkörde, jag var med på ett hörn jag också. Jag tar bort ditt inlägg. Ha det så gott i snön!Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
abbis
2011-12-25, 12:02

God lunch får jag säga..

Vi väntar hem grabbarna om en timme..

Sambon lagar en trerätters..

Jag har plockat och städat det sista samt dukat på två trädgårdbord i vardagsrummet..Finns det hjärterum finns det…

Skulle ringa min mor och önska henne God Jul igår och säga så nära inpå som möjligt att vi kommer med en julklapp.Men hon hade följt med hem till min syster 20 mil ToR..HAR hon aldrig gjort förut så jag undrar om dom gjorde det under pistolhot-Fick veta detta av personalen på demensboendet..

Får åka dit imorgon istället..

Jag fick en digital videokamera av sambon i julklapp.Han tycker jag ska lägga ut mer filmer på youtube ha ha ha gullegrisen..

Idag blir det väl en klapp av lilla sonen oxåGlad

Sambon fick resan av mig då jag tycker han är värd den med allt slit vi haft under året..inga normala arbetstider han har..

Puss o kram

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ians
2011-12-25, 12:49

God morgon…..

Ja det blev sent o för mycken mat i går…så idag har jag tagit rejäl sovmorgon!

Skall jobba 2 nätter nu oxå så et kan vara ett smart drag!

Önskar er e god fortsättning på Helgen!

Kram på Er!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Tride
2011-12-25, 12:58

Du store tid! Jaha. Julen har blivit frossarnas fest. Hur blev det så? Själv "firade" jag med att ta upp mina tai chi-övningar. Det gick över förväntan, trots ett knepigt knä. Jag fann också riktigt fina filmer på you-tube som visade rörelserna perfekt och instruktivt. Nu väntar vårvädret därute på att jag skall passa på o ta en härlig promenad. Skall se om det är öppet i centrum så jag kanske kan hitta den fina julklapp åt mig själv som min arbetsgivare på spå-linjen betalar.

Jag undviker julbord och annat stök. Det räcker med laxen, som ofta har extrapris till helgerna.

Ha det gott i solen, som jag hoppas skall lysa på oss alla, i snö eller grönska.

Tride. Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling "Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen
szirius
2011-12-25, 13:04

God eftermiddag.

Dagens stora kalas här hemma är avblåst pga influensa hos flera i släkten - kan erkänna att jag är lättat, en hel dag i fredFlörtOskyldig Igår vad det fullt så det räckte och trots att de flesta lämnade vid 16-tiden hade jag redan migrän då(apropå decibel Mama, sydeuropeiska familjer har en decibelnivå som inte är mätbar Tyst) och med det sjönk humöret och lusten. Men en fin förmiddag fick vi iaf- det var som trevligast när jag och maken lagade mat ihop till julmusik. Sonen var supernöjd trots få paket- han får inte heller många och det har vi valt medvetet- han är så nöjd ändå.Kanske för att vi inte firar med andra barn, så han vet inte vilka berg av paket många andra fårTyst

Idag hoppas jag kunna jobba upp humöret lite, har legat och affirmerat i sängen.Jag tror att tankarna kommer när man varvar ner, själen kommer ikapp som kineserna säger.Funderar alltid väldigt mkt just denna tid på året, funderar på året som gått , vad jag vill förändra osv.Ganska krävande jobb rent känslomässigt men helt nödvändigt.

Idag måste granen ut igen- vi köpte en liten gran med rot, som man planterar och återanvänder år efter år - otroligt smart idéSkrattande, men som sagt, de kan bara vara inne några dygn sen ut igen så att de inte hinner börjar barra.

Kram på er alla!

Tride
2011-12-25, 14:43

Rödgrön vinterbild. Nedanför min balkong

Tride. Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling "Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen
szirius
2011-12-25, 15:19

# 6 låter himla skönt Tride. Glad

Det blev inget frossande igår för oss, endast favoriträtterna på julbordet…nåja, lite väl mkt julgodis på kvällen möjligen…Oskyldig

Här har vi också vårsol, 6 plusgrader idag och solen värmer ansiktet.

Upp till toppen