Annons:
Etikettövrigt
Läst 4274 ggr
Ians
1/11/12, 11:59 AM

Promenera mera!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt en artikel i DN från 2010 så ökar hjärn volymen av rörelse/motion. Och det behöver inte vara krångligare än en rejäl promenad 3 ggr/ vecka.

********

I studien, som publiceras i tidskriften Neurology, granskades 299 vuxna personer med en genomsnittsålder på 78 år.

De har undersökts vid tre tillfällen med några års mellanrum. Hjärnvolymen mättes med hjälp av magnetröntgenbilder.

Hjärnan krymper normalt med tilltagande ålder, vilket i sin tur ofta leder till sämre minne, sämre fattningsförmåga och kan ge upphov till alzheimer och andra demensrelaterade sjukdomar.

Det har spekulerats om att fysisk aktivitet skulle kunna minska förlusterna men bevis har saknats. Nu visar analysen av det nya materialet att hypotesen stämmer – hjärnvolymen påverkas relativt kraftigt av den fysiska aktiviteten.

Hjärnan krympte betydligt mindre hos dem som promenerade minst nio till tio kilometer per vecka jämfört med de personer som rörde sig mindre eller satt stilla större delen av tiden.

Forskarna kunde också påvisa att de som bevarat sin hjärnvolym hade bättre kognitiv förmåga. Risken för att drabbas av minnesproblem halverades.

Det kan verka förvånande att promenader eller annan fysisk aktivitet påverkar hjärnans storlek, men stämmer bra överens med andra studier som antytt att kroppsrörelse påverkar våra celler positivt. Detta gäller uppenbarligen även hjärnceller.

Intressant nog räcker det med ganska måttlig aktivitet. De som promenerade väldigt mycket, mer än 15 kilometer per vecka, hade inte bättre värden än personerna som nöjde sig med nio kilometer.

Forskarna anser att resultaten bevisar att många människor skulle kunna förbättra sin mentala kapacitet och leva bättre liv om de rörde sig regelbundet. Det finns i dag inget effektivt medicinskt motmedel mot alzheimer. Att gå en dryg kilometer om dagen är kanske det bästa man kan göra för att hålla sjukdomen borta.

********

Dessutom kan promenader främja vikt nedgång, så mycket som 5 kg på en månad kan man tappa av att promenera regelbundet.

Promenaden har sas dubbeverkan det bränner kalorier och tillför inga under tiden Flört så med lite eftertanke när man äter och  lite rörelse kan man göra stor skillnad!

Så på med promenadskorna och ut o njut så ofta som möjligt…..mao! Du blir både vackrare o klokare av det!

Dessutom kräver det inte mycket av det som ofta sätter käppar i hjulet för motion….  dyr utrustning, dyra träningskort eller transporter….ett par bra skor o så beger man sig bara ut från där man är…

Annons:
MaMaMade
1/11/12, 12:27 PM
#1

…osså äta kokosfett!

Nu har min pappa diagnosen Alzheimers trots att han alltid jobbat fysiskt samt efter pensionen motionerat genom att gå el cykla 5 km till 1 mil om dagen.

*Å andra sidan*…hade han kanske fått diagnosen redan i 40-50-årsåldern om han *INTE* rört så mkt på sig, vem vet! Nu fyller han 84 år i februari o är, omän virrig, fortfarande ganska fräsch efter diagnos o tid som förlutit från att han fick den (nästan 15 år)!

Tuva-Lena
1/11/12, 12:33 PM
#2

Underbart med faktiska bevis och tänk så enkelt det är att hålla sig ung! Jag promenerar ca 1 mil om dagen med hunden, fast jag skulle gärna gå mer om jag hann. Min mamma som är 85!! promenerar också varje dag med sina stavar och piggare "tant" får man leta efter.

Det handlar ju inte bara om den fysiska delen, tänk vad själen och hjärnan mår bra av att få lufta sig! I friska luften ökar syresättningen av alla celler, så det kan nog vara anledningen till att hjärnan svarar så bra på motion utomhus, utöver den fysiska aktiviteten då som alltid ger en bättre syresättning av hela kroppen.

Reagerar alltid när jag ser reklamen på TV om "Attract", ni vet löpbandet som "du kan ha i vardagsrummet.."! Slänga ut pengar på att "promenera" i vardagsrummet, när man har naturen att röra sig i..?!Förvånad Upp o nervända världen..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
1/11/12, 12:36 PM
#3

#1 Jga tror att din pappa har klarat sig bättre tack vare sin fysiska aktivitet Mama. Alzheimers kan ju också vara genetiskt betingat, men då får man göra som din kloka pappa, hjälpa till själv så gott det går för att stämma i ån.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
1/11/12, 12:40 PM
#4

..jag menar förstås .."stämma i bäcken.." ha ha.. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
1/11/12, 1:48 PM
#5

Tack vare hundlivet har jag rört på mig mer eller mindre varje dag - det blir ung. 6-15 km/dag.

Men jag kan inte påstå att min kondis är i topp precis…. Men hade säkert varit helt bedrövlig om jag INTE hade varit ute med doggen/doggarna.

Nu när jag fimpar för gott, ska det bli intressant att se hur kroppen reagerar. Har min gamla dröm i skallen - att slänga på mig "springa-fort-skorna" och ut lufta lungorna.

Allt detta för att jag vet hur gott jag mår i själ och hjärta!

Visste ni att djupdykarna har bl.a. promenad som träning? Samtidigt som de är ute och promenerar så nyttjar dom …..tror det var Kundalini-yoga! Förvånad

Upp till toppen
Annons: