Etikettövrigt
Läst 2270 ggr
[
2012-02-13, 12:32

Radikalisera klimatpolitiken nu!

Det håller på att gå alldeles för långt, men politikerna gör ingenting. I USA motarbetar stora finansintressen aktivt miljöarbetet (Koch-industrierna ligger bakom "climategate", bland annat), och i Sverige sitter våra politiker bara och gnäller om att om inte Kina gör nåt så behöver vi inte heller. Blir man inte trött?

I alla fall, nu finns det ett nytt upprop. Skriv på ni med, om ni håller med om manifestet: http://www.radikaliseraklimatpolitiken.nu/

Tuva-Lena
2012-02-14, 12:13

Jag måste säga att jag är lite kluven då det gäller klimatfrågorna- Tycker ändå att Sverige ligger i framkant vad det gäller hänsyn. Men, så länge inte stora ekonomier som Kina bidrar så är det en fis i universum det vi bidrar med. Kina är en av världens starkaste ekonomier just nu, och tillväxten ökar i en takt som man aldrig tidigare har kunnat skåda i väst ens. Tänk bara om varje kines skaffar egen bil?! Då är det försumbart det vi bidrar med här i Sverige eller Europa. Det som behövs är att såna länder, tillväxtländer alltså, inser allvaret i första hand, inte vi som redan har satt in åtgärder för att minska utsläppen. Påtryckningar på de större ekonomierna alltså, men alla vet ju att Kinas regering gör som dom vill, det ser man bara i hanteringen av djur..

Såg ett intressant program på National Geographic. En professor i klimatologi uttalade sig om just klimatfrågorna och utsläppen av koldioxid. Han sa, att även fast vi i väst har vidtagit åtgäreder för att minska våra utsläpp från bilar och industri, så står vi ändå på plus/minus noll idag. Varför? Jo, för i samma takt så har den privata konsumtionen ökat. Tillverkningsindustrier som tillhandahåller varor för privat konsumtion är alltså dom som släpper ut de "besparingar" vi gör på bilar/industri i övrigt. Enda sättet att komma åt utsläppen är alltså att minska den privata konsumtionen - och vem är villig att göra det?Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
[
2012-02-14, 12:33

Vem är villig att göra det? Om mina barns och barnsbarns framtid står på spel? Jag!

Tuva-Lena
2012-02-14, 13:00

Ja men det räcker inte, det krävs ett världsomsfattande engagemang för att göra det. Dessutpom spelar det väldigt liten roll vad vi privat personer är beredda att göra i det fallet. Det är efterfrågan som styr och den i sin tur styrs av näringslivet, genom all reklam av inneprylar/kläder/resor/bilar och annat som vi inte behöver i den utsträckning vi konsumerar idag. Foten i munnen

[
2012-02-14, 13:29

Jag säger att många bäckar små … Glad Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Tuva-Lena
2012-02-14, 13:31

Och en annan sak: vad är dina barn och barnbarn beredda att göra? Dagens storkonsumenter? är dom villiga att dra ner på sin konsumtion i samma utsräckning, tror du..?

[
2012-02-14, 13:33

Tuva-Lena, jag försöker inte tvinga dig till något, det enda jag gör är att lägga ut en länk till ett upprop. Jag är inte ute efter en diskussion, det enda jag vill göra är att dra ett litet strå till stacken. Jag råkar nämligen tycka att den här världen är vacker och värd att rädda. Har du några bättre förslag, konstruktiva sådana, eller är du bara ute efter att kritisera folk som försöker göra något? (Ärligt menad fråga, inte spydig).

Tuva-Lena
2012-02-14, 13:36

Jo jag förstår så väl din goda tanke Kyss, men det räcker inte med att bara den äldre samvetsgranna generationen reagerar. Det är i första hand den yngre som måste ändra sin syn på vad som är viktigt i livet - och vad hållbar utveckling innebär i form av att avstå onödig konsumtion, som dessutom undergräver deras egen existens..

Tuva-Lena
2012-02-14, 13:40

Men du, du kan inte lägga in en länk utan att vara beredd på att det blir diskussion, eller..? Diskussionsforum som det är o allt.  Visst är det spydigt det du skriver men jag hoppar över kommentaren. Mina inlägg var inte spydigt menade. GladDu gör en fantastisk insats hur det än slutar med det här uppropet!

Ians
2012-02-14, 18:24

Jag tror att vi i första hand måste lära våra barn o barnbarn andra värderingar….. för att stävja överkonsumtion Och hur gör man det bäst?

Jo genom att vara råmodeller , förebilder…..ser man sitt lilla strå till stacken som Det så gör det lilla man gör STOR skillnad!

Inte idag eller imorgon Men på sikt!

Barn gör som du gör inte som du säger!

Där har våra politeker också en roll att fylla…inte genom att reglera allt med lagar o förbud…..och knepiga skatter som främst tjänar som ett irritations moment….och slår hårt mot dem tex på glesbygd etc …som inte har några val om de skall kunna sköta sina liv.

Utan genom att de själva också gör aktiva miljöval. …..och sprider egna erfarenheter…

Kom ihåg att en droppe kan urholka en sten, om den får hålla på tillräckligt länge.

Så som Magi-cat säger även …även Bäckar små blir en …..

Personligen tror jag inte att vi behöver gå tillbaka till grotta o sten hacka för att det skall göra skillnad….

en vegetarisk dag i veckan…..ta bussen hellre än bilen i tätbefolkade områden…där bussen går oftare…..Sop sortera, secondhand handla då det är möjligt…Återanvända o fräscha upp i stället för att kasta o köpa nytt.

Sy om kläder…. vara rädd om det man har inte slita o slänga…..tänka efter innan man köper nytt…..ge bort saker man inte längre använder…

Alltid ladda tvättmaskinen full….o pränta in det i barnens sinnen…

Ordna klädbytar dagar med släkt o vänner …släcka lampor i rum man inte använder…..göra egna saker som krämer tvålar etc….

Vara reklam kritisk så barnen lär sig tänka själv…vad man behöver o inte….

Ja listan kan bli lång på små saker i vardagen som gör skillnad i längden…för barnen lär sig ett mindre konsumtions vänligt sätt att tänka i förlängningen…..

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Upp till toppen