Annons:
Etikettövrigt
Läst 2779 ggr
Magi-cat
2012-02-17 17:41

kranskärlsoperation - risk för demens?

Hittade just detta hos Ulf Brånell, "Kloka gubben":

Operationer orsakar demens?

"Vi blev väldigt förvånade när vi upptäckte att på fem-sju år ökade andelen demenssjuka med 40 procent, andelen med depression med 25 procent, och detta på bara ett fåtal år, säger Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Umeå universitet….
När forskarna sökte orsaker till ökningen hittades ett tydligt samband.
- Fem gånger fler av 85-åringarna i uppföljningen hade bytt kranskärl. Och en stor del av dem hade utvecklat demens."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2012-02-17 17:44
#1

Inte bara kranskärlen som var igen kloggade då…..mao

För att det skulle bero på sj operationen har jag svårt att tänka mig!

LottaO
2012-02-17 18:41
#2

Tänkte samma som du Ians - vad är orsak och verkan?

Dansa kan man alltid göra!

Tuva-Lena
2012-02-18 00:20
#3

Oj, då måste jag förvarna mamma! Fast hon gjorde sin op för 20 år sen, -92, och banne mig om hon inte är klarare än jag många gånger! Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2012-02-18 17:21
#4

Och ang depressionerna…så är det väl känt att människor som får hjärtfel har benägenhet att bli mer oroliga……

Hjärtat är ett så centralt system o förutsättning för livet….så när det inte funkar som det skall så har de flesta benägenhet att få en livskris!

Plötsligt inser man att man dödlig! …Och med den insikten är det väl inte konstigt att man börjar tänka o oroa sig mer!

Magi-cat
2012-02-19 09:46
#5

#3 då är det nog lugnt med din mamma, Tuvan! Skrattande Oroa henne inte!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JereMina
2012-02-20 00:32
#6

#0 Min mamma opererades för en 5 cm stor tumör (inte cancer) i hjärtat i juli förra året och de talade om i Umeå att om man ligger för länge i hjärt-lungmaskinen så kan de ge demensstörningar framöver.

Kan det vara orsaken?

Annons:
Magi-cat
2012-02-20 09:14
#7

Människan är inte riktigt gjord för att ligga länge i en hjärt-lung-maskin. Den kan omöjligt helt överta naturens sätt att sköta cirkulation eller syresättning.

Den är nödvändig vid vissa operationer och för att akut rädda liv, men tydligen har man funnit just dessa kopplingar med demens och depressioner.

Min pappa gick från pigg, vaken och intellektuellt helt skärpt person till en som inte vet var han är och vilken dag det är efter en kranskärlsoperation som dessutom gick snett.

Ingenting är helt enkelt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2012-02-20 09:22
#8

#7….Vad tråkigt med din far Magi-cat! Usch!

Nej ingenting är enkelt, eller lätt att förklara.

Kram

Upp till toppen
Annons: