Annons:
Etikettövrigt
Läst 1151 ggr
Skogsnaeva
3/23/12, 2:49 PM

Tummen upp!

…för läkare som vill vårda, inte registrera motion, rökning och alkoholvanor.

Fler än 1100 allmänläkare har nu skrivit på ett upprop mot politiska beslut, om krav på att "kartlägga livsstilsfaktorer" för att patienten skall få full ersättning i "vårdvalssystemet".

Att man över huvudtaget kan överväga att införa ett sånt system…?!Förvånad

Annons:
Ians
3/23/12, 4:08 PM
#1

Att man registrerar av behandlande orsaker är på sitt vis inte konstigt….ex krävs det att patienter gör något åt sin livsstil vid flera operativa ingrepp….för att få en så bra läkning som möjligt…eller för att atgärda ngt som är ett resultat av många års dålig livsföring…

Ett ex en patient behöver byta lever för att den är slut….skall man då ställa upp på det om patienten fortfarande inte lever ett nyktert liv? OM det beror på alkohol att levern "pajat".

Det är en kostsam operation som Vi alla betalar…och levern kan rädda någon som Inte tänker "supa" sönder sin nya lever också…..dessutom en jobbig rehabiliterning som också skall orkas med!…som Du o jag till syvendes o sist är med att betalar också.

Även patienter m kraftig övervikt som slussas vidare till dyrare alternativ inom vårgarantin…för att få knäproblem åtgärdade tex…

Det krävs på något sätt en insikt i varför knäna tar stryk o behöver opereras…..för att det skall bli bäst i slutänden …annars är de tillbaka snart igen för en ny dyr operation.

Men en registrering enbart i syfte att tex inte godkänna sjukskrivningar eller neka kategorisk personer att få vård  pga av att de är högrisk patienter inom sin sjukdom pga sitt levnads sätt är INTE ok!

Dock som jag skriver ovan så måste man nog i vissa fall faktiskt neka patienter att få kostsamma Vård som ändå inte leder någon vart om patieterna inte Ser sin egen roll i sitt insjuknande…. vi har inte hur mycket resurser som helst att ösa ur….Och framför allt någon som kunde tagit vara på sin chans måste vänta o kanske dö innan de kommer längst upp på listan …

Många faktorer att tänka på med andra ord…

Vårvals systemet betyder också att man som patient kan byta vårdgivare om man inte får rätt vård inom rimlig tid….ex kunde jag få en snor dyr operation via en privat vårdgivare pga Vårdvalet pris ca 30 000-50 000 kr för ett knä!…..och få mkt bättre förutsättningar i slut änden än om jag traglat runt i den offentliga vår apparaten.

Jag hade då gått 8 månader utan att det hänt något överhuvudtaget…ifs en operation som inte gjorde varken till eller ifrån m för det mesta sjukskriven bara under de 8 mån…utan att varken dra mitt strå till stacken, (betala skatt) och dessutom Ont!

2 veckor efter min operation var jag tillbaka på jobbet….Det är slöseri med allmäna medel att låta människor gå så…Så då är vårdval ett bra system!

Synd att de inte upplyste mig om det redan när jag skadade mig..bara!

Tuva-Lena
3/23/12, 10:52 PM
#2

Att man skall ställa krav på ändrad livsstil hos enskilda patienter, som kräver vårdresurser utöver det vanliga tycker jag är helt okay också, men här handlar det som sagt om regelrätt registrering.

All registrering leder så småningom till att vissa kommer i kläm, d v s dom som inte passar in i den norm som ligger till grund för politiska beslut. Nää, sånt kan inte jag ställa upp på.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: