Annons:
Etikettövrigt
Läst 4015 ggr
Magi-cat
4/11/12, 1:10 PM

Sömnmedel inte bra...

Enligt denna undersökning är användande av sömnmedel en risk och till väldigt liten nytta.

Enligt den amerikanske forskaren Kripke dör varje år en halv miljon amerikaner som tagit sömnmedel - utöver det normala

http://www.nyhetsbanken.se/news/view.asp?ID=938

källa: alternativjournalen.se


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[GunillaR]
4/11/12, 11:22 PM
#1

Jag är nog inte beredd att hålla med eftersom det är stor skillnad på insomningstabletter och sömntabletter. En insomningstablett mister sin verkan i regel efter fyra timmar. Denna hjälper bara till vid en tröskel, sedan sover man helt normalt.

Det är bättre att sova med hjälp av insomningstablett än att inte sova alls. Att inte sova tillräckligt kan ge upphov till många besvär som i sin tur kan leda till sjukdomar.

En normalt frisk person behöver varken insomnings- eller sömntabletter.

Jag lider själv av värk i kroppen och problem med avslappning. Efter en sömnlös natt är jag ett vandrande vrak. Sömnen är läkande, det borde han som läkare begripa.

mayolica
4/12/12, 9:18 AM
#2

Jag får ingen uppfattning om vad det är med dom som är det farliga med  #sömntabletter". Självklart är det bästa att slippa ta mediciner,men just det här verkar lite märkligt eftersom det är så olika sorter.(Tror inte att alla är lika giftiga) Dessutom tror jag att det är minst lika "giftigt" eller tom skadligare för kroppen att ligga vaken natt efter natt och må dåligt,sånt sliter verkligen på kroppen.

Atarax tex är ju egentligen mer en medicin mot allergi o klåda?jag har fått dom utskrivet för min allergi.visst kan man bli lite trött av dom,först ibörjan blev jag ganska trött och väntade gärna till kvällen med att ta om jag klarade mej,nu spelar det ingen roll längra om jag tar dom under dagen. Nu har jag inte allergi varje dag som tur är och  behöver inte ta dom så ofta.

~ mayolica ~

Tuva-Lena
4/12/12, 9:28 AM
#3

Jag har inte varit inne o läst länken, men är det överdoseringar man menar kanske..?

Min mamma är ett annat exempel på personer som är "beroende" av sömnmedel för att kunna sova. TRor hon har ätit såna nu i decenneier.. men då är det mest insomningstabletter hon tar. Friskare pensionär får man leta efter, bortsett från de dagar hon har tagit för liten dos sömnmedel, då är hon också som ett vrak dagen efter.

Sömnmedel kan ju påverka en dagen efter också, om amn tagit för stor dos och det är klart, då kan ju sömnmedlen få en att tappa uppmärksamheten coh utgöra en fara på det sättet. Annars är jag nog inne på ert spår, att bättre med "konstgjord" sömn än ingen alls.. SEdan finns det också "naturliga" sömnmedel numera. Vet att mor min tar nåt som heter Tryptofan bl a, och som skall vara ett hormon som finns naturligt i kroppen.

Tur att man inte har dom besvären..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
4/12/12, 9:37 AM
#4

Jag säger som er andra bättre o sova även om det inbegriper lite hjälp än att ha dålig sömn…

DET om något påverkar hela livet negativ! Man brukar säga att en god nattsömn är den bäste doktorn!

Kanske är det så att det borde forskas i Varför människor tar sömnmedel i stället!

Och slut klämmen på inlägget låter ju inte så förtroende ingivande precis….

[…..Kripke har inte försökt tala om vilken sjukdom som drabbar den som tar
sömnpiller. Men allting talar för en väsentligt ökad dödsrisk. Det är allt
konsumenten behöver veta…..]

Sanningen är nog att procentuellt dör det fler människor i sjukdomar orsakade av Dålig sömn.

Man har ju konstaterat att dålig sömn genererar en ökad risk för en mängd tillstånd som ger sjukdomar….övervikt, hjärt / kärl problem, depression, ångest, dåligt immunförsvar, diabets typ 2, stress etc etc

Så att gå ut  påstå att sömntabletter i sig ger ökad dödlighet är lite vanskligt.

MaMaMade
4/12/12, 1:50 PM
#5

Kan bara hålla med om att sömn är det viktigaste. Sedan ska man naturligtvis inte börja ta sömntabletter på rutin.

Jag har en släkting som lider av insomnia…h*n kan inte ens sova med hjälp av sömntabletter o har testat det mesta i medicinväg nu. H*n mår *INTE* bra o ser ut som ett vandrande lik. Ständigt illamående, psykisk belastad o det värsta av allt är att yngsta barnet verkar ha samma problem. Rena rama tortyren således!

[GunillaR]
4/12/12, 3:17 PM
#6

Det användes ju också som tortyrmedel i vissa länder, att inte fången sova.

Och det säger ju allt om viktigheten i att sova.

Annons:
mayolica
4/15/12, 5:56 PM
#7

Låter inte trovärdigt med tanke på att dom påstår att det är lika med alla sömnmedel oavsett sort,eller att dom räknade lugnande medicin ,benzodiazepiner o allergimedicin atarax till dom farliga sömntabletterna. Skulle tex en stesolid plötsligt bli farligare under natten än på dagen? eller att en atarax går bra att ta mot allergi o klåda men förvandlas till att bli farlig om den skrivs ut för sömnsvårigheter(vissa allergimediciner används även används som sömntablett)

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: