Annons:
Etikettövrigt
Läst 1139 ggr
Magi-cat
4/23/12, 6:49 PM

Mindfulness är bra....

intressant forskning om stress och mindfulness.

Praktiserandet av mindfulness minskar stresspåslag och gör t.om. att amygdalas storlek går tillbaka. Amygdala (mandelkärnan) i det inre av hjärnan har att göra med rädsla och är involverad vid tillstånd som stress, ångest, fruktan m.m. Vid mycket stress blir den mer aktiv för att svara an på vad den uppfattar som yttre hot och ökar i storlek.

Mindfulness kan alltså få den att gå tillbaka….det blir som en god cirkel….mindre stress ger mindre försvars- och rädslereaktioner som i sin tur ger mindre stress….

http://mindblog.dericbownds.net/2012/04/increases-in-stress-and-amygdala-volume.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/23/12, 9:32 PM
#1

här är något liknande; prof Åsa Nilsonne och en yogalärare berättar (Nyhetsmorgon i SVT) om hur mindfulness och meditation kan reparera utbränd hjärna!

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=meditation_kan_reparera_en_utbrand_hjarna&videoid=1219025&utm_medium=sharing&utm_source=facebook&utm_campaign=tv4play.se


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

frodig
4/24/12, 7:59 AM
#2

Tack för tipsen Magi-cat Glad! Jag har själv erfarenhet av detta, att meditation i olika former reparerar, bygger nytt och förbättrar.

En absolut nödvändig väg för mig att gå när jag var mycket illa däran i min utbrändhet för rätt många år sen nu.

MaMaMade
4/24/12, 8:17 AM
#3

Har lånat o börjat läsa en bok om mindfulness av min "dam" men jag fattar ingenting o somnar oftast. Kanske den är dåligt skriven, språket är ganska "professionellt"…finns kanske andra som är lättare? El så behöver jag kanske en talbok, har svårt med koncentrationen när det gäller att läsa numer.

Elpida
4/24/12, 8:34 AM
#4

Försöker praktiser så mycket jag kan.Glad.. det är värre att få andra som verkligen skulle behöva det att hänga på…Obestämd

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Magi-cat
4/24/12, 10:37 AM
#5

#3 Made, det finns många olika böcker om mindfulness! Jag har tänkt på det, de är sins emellan olika, och passar säkert helt olika människor! Alla lägger upp det på sitt sätt.

jag tycker väldigt mycket om Åsa Nilsonnes "Mindfulness i hjärnan" men den passar kanske inte alla. Så…prova en annan! Det finns väldigt lätta också, och en del är inlästa som man kan låna på bibblo.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
4/24/12, 10:45 AM
#6

Jo det handlar om att vara i nuet om jag inte minns fel? Och att befinna sig här och nu är nog det mest konstruktiva om man vill få nåt uträttat. Både dåtid och framtid förändrar vårt sätt att bemöta olika problem, så dom bör man nog inte blanda in i den nutid man lever i.

Samtidigt så måste erfarenheten få sitt spelrum när man löser problem och att kunna ha framförhållning är också viktigt för att kunna fatta rätt beslut. En balans mellan dem antar jag..? Och i meditationen är man ju här och nu och det är då man får möjligheten att reparera sig själv.

Bra inlägg tycker jag!Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Magi-cat
4/24/12, 10:50 AM
#7

#2 vad härligt att det har vänt!!

#4 man får försöka föregå med gott exempel…så småningom så….

Glad

En av de bästa sakerna med mindfulness är att man inte behöver "lyckas" eller måste en massa, man bara gör det och det är det som det är…enkelheten…..att vara, inte göra…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

frodig
4/24/12, 11:09 AM
#8

#7 ja, det är härligt att det har vänt Glad, och det går stadigt och fortfarande "framåt".

#4 Jag tror också på att när man lever som man vill lära andra att leva, det är bästa sättet att inspirera dom man har omkring sig.

Så hav förtröstan, allt det du gör för din personliga utveckling kommer dina nära och kära till nytta Kyss.

mayolica
4/25/12, 12:31 PM
#9

Jag vet inte vad mindfullness betyder?

~ mayolica ~

szirius
4/25/12, 4:20 PM
#10

#9 det brukar översättas med " medveten närvaro" och betyder just att vara medveten i nuet, inte bedöma det som "bra" eller " dåligt" utan det bara ÄR…

Att vara i nuet får oss också att sluta tänka på det som varit eller det som komma skall för mkt…för det är ju faktiskt just de tankarna, där vi inte är här och nu, utan i det som hänt eller det vi oroar oss för ska hända, som gör oss nedstämda.Tar man bara en stund i taget så klarar man det mesta med bättre sinnesro.Glad

#7 jaaa, när jag gick kurs i mindfulness jobbade vi mkt med begreppen " being mood" och " doing mood"…

Man glömmer så lättOskyldig…. man kan faktiskt njuta av de flesta sysslor om man kopplar på " being mood"….som att njuta av det varma diskvattnet när man diskar….njuta av doften när man viker in nytvättade kläder osv. Att vara just DÄR i stället för att stå och grubbla över annat.

Upp till toppen
Annons: