Etikettövrigt
Läst 3668 ggr
Magi-cat
2012-05-04, 09:07

Kroppen - en levande energimatrix

Det görs ändå framsteg…Äntligen!

Läs vad cellbiologen J. Oschman säger….

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/vara-kroppar-ar-levande-natverk_346430.svd

"Vår kropp bör betraktas som informationsstruktur snarare än en maskin, menar han. Enligt kvantfysiken existerar allt, även minsta partikel, i form av både materia och som frekvenser (svängningar som bildar elektromagnetiska fält). Alltså även vår kropp."

"Han strävar också efter att visa på att energimedicin inte är vidskepelse utan naturvetenskap."

"Mitt syfte är att göra begreppet energi begripligt. I vetenskapliga kretsar är ”energi” i dag nästan som att svära."

"Enligt Oschman har man kunnat påvisa att det under en terapeutisk beröring sker en energiöverföring inom det frekvensområde som just den behandlade vävnaden har.
– En energibehandling kan göras både genom traditionella metoder som akupunktur och healing och med ny utrustning som bioresonansmaskiner och kvantmedicinska apparater."

"Problemet med den typen av forskning är att den inte leder till nya läkemedel, tillägger han och syftar på att det kan vara svårt att få finansiering till forskningen eftersom den till stor del bekostas av läkemedelsföretagen."

Peace
[
2012-05-04, 10:04

tack för intressant ämne!

det är ett paradigmskifte på gång…våra kroppar ÄR inga maskiner som man kan behandla som maskiner med delar som ska "fixas" utan alla delar hänger samman till en större enhet…det är det alternativmedicinen ofta tar fäste på men som är lite svårare att "bevisa" eftersom man arbetar holistiskt.

Anders49
2012-05-04, 16:02

Magi-cat

En 6 år gammal artikel i SvD som fallit i glömska. Författaren har tydligen inte velat skriva sitt namn under.

Får jag gissa att du inte förstår något av vad de skriver. Paradigmskifte? Det blir löjligt. Ska du inte dra något om Einstein och "tänka utanför ramarna" också när du ändå är igång. Typiska floskler som homeopaterna sprider omkring sig.

Dummheter för att lura okunniga igen.

frodig
2012-05-04, 16:30

#0 Tack Magi-cat för en bra tråd.

Dom här tankegångarna dyker upp och ventileras från olika synvinklar ofta nu i dessa dagar, vilket är helt naturligt eftersom fler och fler blir medvetna om att det är så här det ser ut Kyss. Allt är en form av energi och svänger i en viss frekvens.

Det här kommer verkligen att vara till stor hjälp för oss framöver. Så fortsätt hålla fokus på det viktiga Magi-cat, till nytta för oss alla Skrattande.

Magi-cat
2012-05-04, 17:29

Tack så mycket frodig!  Dina ord behövdes just nu kan jag säga….

Kram till dig!Kyss

Tack sökerskan! Alternativmedicin behövs, det är ett som är säkert - och desto hårdare blir attackerna från de som motsätter sig holistiskt tänkande.

Peace
frodig
2012-05-04, 20:36

#4 Glad kram till dig också!

Anders49
2012-05-04, 21:42

Magi-cat

Du går på alla homeopaternas floskler. Det blir fånigt att tala om holistiskt tänkande när alltihop är ren bluff. Många fina fraser för att kunna  lura okunniga människor. Vad är det för skillnad på att inte bota en del av människan och att inte bota hela människan. Resultatet blir det samma.

[
2012-05-05, 07:35

#6 du tillför inget du bara säger samma saker om och om igen och är otrevlig.

att du tycker homeopatin är bluff har vi redan förstått…men faktum är att vid det här laget framstår du som allt mer och mer obildad och oförskämd till skillnad mot de homeopater du angriper med sån frenesi

Anders49
2012-05-05, 11:29

#7  Det blir tjatigt när homeopaterna upprepar samma saker om och om igen trots att de blivit bemötta och avslöjade nästan lika många gånger.

Jag förstår inte hur man kan hålla på och argumentera med argument som man själv inte förstår.

Shakti
2012-05-05, 12:27

Det där måste du fråga en skolmedicinare. För det är ju dom som inte botar sjukdomar. Eller kan du ge ett enda exempel på att en psykiater har botat en enda psykisk sjukdom, en hudläkare som har botat en enda hudsjukdom eller vilken läkare som helst som har botat en kronisk sjukdom? Inte ens vanliga förkylningar botar de utan skriver bara ut mediciner mot symptomer.

#Magi-Cat

Jag undrar varför ni inte kastar ut folk som inte ens är intresserade av att deltaga i diskussioner, som varken har kunskap om ämnet eller är intresserad av att lära sig någonting utan som bara är ute för att missionera människor och tvinga på människor deras tro precis som sekter gör?  Jag inser ju att även skeptiker ska få yttra sig och diskutera, men en del verkar inte ens vara intresserade av det utan syftar bara på att störa diskussioner och att tala om för folk att de är dumma för att de inte tror som han. Forumet är ju ett diskussionsforum och ska inte ersätta människors behov av psykolgisk hjälp.

Shakti
2012-05-05, 12:40

Ja han upprepar bara hjärntvätten som läkemedelsföretagen har proppat i honom. Eftersom han inte har kunskap om ämnet har han bara valet att antingen tro det ena eller det andra. En sån människa har inget att tillföra en diskussion utan visar bara hur auktoritetslydig han är.

szirius
2012-05-05, 17:56

Så fort Magi-cat lägger ut något så ploppar dessa " anti - människor" upp…är det nån sorts förföljelse av henne, jag fattar ingenting…Obestämd Otroligt tråkigt är det iaf! Kram på dig Magi-cat!Kyss

#6 Vad är det för skillnad på att inte bota en del av människan och att inte bota hela människan. Resultatet blir det samma.

Tja, du…hur ska man ens vilja försöka förklara att det är en STOR skillnad, när du uppenbart redan bestämt dig för vad du tycker och tänker om allt….

Detta med homeopati går inte att förstå om man vägrar förstå hur energier fungerar, eller det holistiska tänkandet öht , att allt hör ihop.Så enkelt är det.

Anders49
2012-05-05, 19:42

Det blir bara komiskt när Magi-cat lägger ut en 6 år gammal artikel som om den vore en nyhet.

Lägger man ut ut så XXXXX grejer som hon gör får hon räkna med och bli kritiserad.

Det märkliga är att hon inte tycks förstå mycket av det som hon skriver om. Jag betvivlar starkt att hon vet något om kvantfysik.

[texten redigerad /Ians]

Joppo
2012-05-05, 20:08

#4 Har du fått en hemlig beundrare Katten? Han verkar svansa runt dig i varenda tråd härinne Skrattande

#12 Du kanske ska tagga ner lite Anders? Jag må tycka att du har rätt i sak, men sättet du säger det på är ganska osmidigt.

Ians
2012-05-05, 22:49

#13 hade tänkt redigera lite i Anders49 inläggen. men låter de stå kvar som de är efter ditt inlägg Joppo Flört För din syn på saken tycker jag om, o utan Anders49 inlägg så förstår man inte riktigt vad du menar, är jag rädd för. Så nu får de stå oredigerade.

Vi kan ha olika åsikter men lite smidighet är välkommet, Tack Joppo!

Jag säger som Joppo…..Tagga ner lite Anders! Och var lite smidigare i ditt sätt att kommentera.

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
[
2012-05-06, 08:23

#13 Joppo tack! jag irriterar mig på dig men gillar dig ändå, du diskuterar på ett schysst sätt och även om det kan hetta till så är det OK.

kram!

Magi-cat
2012-05-06, 09:00

det behövdes ett jopposkt inlägg för att få en reaktion, tydligen…

(bara en reflektion)

Peace
Magi-cat
2012-05-06, 09:04

#13 Joppo, vad menar du med "rätt i sak"? Att man är korkad om man gillar homeopati, men med ett smidigare ordval? (valfri smiley)

Peace
Magi-cat
2012-05-06, 09:20

Kram till er alla ovan som läst och reagerat!Kyss Det kändes…uppmuntrande och hoppfullt och jag blev mycket glad.

Shakti: ,

"#Magi-Cat

Jag undrar varför ni inte kastar ut folk som inte ens är intresserade av att deltaga i diskussioner,"

Det har jag inget inflytande över. Kan bara konstatera att inlägg #54 i sökerskans informativa och bra tråd om homeopati, fortfarande är kvar, där man beskrivs som "korkad" om man intresserar sig för homeopati.

Det är valfritt för var och en var man sätter sina gränser. Min nåddes och överskreds ungefär där.

Jag har absolut ingenting emot skeptiker (eller ens pseudoskeptiker) och att föra en ärlig diskussion, en diskussion som tillför något. När den ena sidan enbart kommer med hån och nedvärderande omdömen omöjliggör det diskussion. Man tystnar, man tröttnar, som det verkar som om många har gjort.

Min poäng är inte att ha rätt.

Min poäng är tillåtande. Tillåtande att diskutera homeopati (för att ta ett exempel som tydligen är som ett rött skynke för vissa).

Tillåtande att använda homeopati utan fanatiska attacker.

Och ett tillåtande för de skickliga och kunniga forskare som har det enastående modet att inse och stå för att de kommit något på spåren och vill fortsätta att utveckla det, för framtiden och mänsklighetens bästa.

Peace
Shakti
2012-05-06, 11:43

#Magi-Cat.

Och jag som hade fått för mig att det är du som är Sajtvärd här. Men nu ser jag ju att det du är det för en helt annan sajt Obestämd 

Annars håller jag helt och hållet med dig om vad du skriver :)

Magi-cat
2012-05-06, 12:16

#19 aha, nej, det är en annan sajt!Skrattande Fast jag brukar ju synas här ibland, så det är lätt hänt….

Tack! :-)

Peace
Joppo
2012-05-06, 12:47

#15 Puss pussFlört

#17 Nej, så menar jag inte(valfri smiley)

Jag menar att jag håller med Anders om att homeopati inte fungerar annat än genom placeboeffekt.

Däremot håller jag inte med honom om att det är ok att hålla på och förolämpa folk till höger och vänster bara för att de inte tycker likadant som honom. Då handlar det liksom inte om en diskussion längre, utan snarare om mobbing och sånt gillar jag inte.

Ians
2012-05-06, 13:17

Så uppfattade jag din kommentar också Joppo!

en diskussion består ju faktiskt av att folk har olika åsikter o vinklings sätt! Men man får hålla sig till diskussions nivå och inte mobba andra pga att man har en annan åsikt!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Magi-cat
2012-05-06, 14:56

#21 Då handlar det liksom inte om en diskussion längre, utan snarare om mobbing'

en eloge för att du säger ifrån.

Du har en förmåga att bryta en rundgång med några få ord vid rätt tidpunkt.

Peace
Elpida
2012-05-07, 16:00

Nu tycker jag inte vi ska underskatta placeboeffekten - eftersom den tydligen fungerar…

#0 Som du säkert vet var jag på föreläsning för en dryg vecka sedan ang. Kroppen, hjärnan och tanken. Där pratades det just om detta om den intelligenta kroppen. Hur otroligt intelligenta våra celler är och hur ynka pynka liten del av vår kapacitet i hjärnan vi använder. Att vi alla består av energi är ju fakta och det är superintressant det som börjar hända nu. Hur vi blir mer medvetna och kan börja välja själva istället för att bli istoppade än det ena än det andra för att som sagt lindra symptom. Orsakerna däremot, själva helheten mellan kropp och själ blir sällan uppmärksammad i den traditionella sjukvården, men även där tror jag vi kommer att se en förändring inom inte allt för lång framtid!

"Du har alltid två val" Medarbetare på Spiritualism iFokus
frodig
2012-05-07, 17:33

#24 Det tror jag också Elpida, att vi kommer att se förändringar och mer och mer samarbete mellan skolmedicinare och alternativmedicinare m.fl.

[
2012-05-07, 17:43

#24, 25 det måste ju vara oundvikligt…tillslut blir det en förening…men samtidigt på sina håll tycks det gå åt motsatt riktning..därför får man hoppas att "konsumenterna" trycker på mer…efterfrågan och den personliga erfarenheten måste väga tyngre tycker jag.

mayolica
2012-05-08, 00:15

Tackar så mycket för länken Magi-cat Flört Sådant här är mycket intressant att läsa om, för oss som är intresserade av alternativa behandlingar. Jag har ett särskilt stort intresse för allt som handlar om energier och sånt ,är ju själv utbildad inom energimedicin.

Det gör mej så glad när jag ser att det går framåt och händer saker,förändringar tar tid att genomföra men det har ju faktiskt ändå hänt ganska mycket dom senaste åren. Det är inte så längesedan som det var helt otänkbart med akupunktur inom sjukvården, och att något sådant skulle kunna ingå i högkostnadsskyddet.  Det är mycket möjligt att vi kommer att få in reiki i sjukvården oxå framöver.

#24 #25 #26  Jag tror oxå att en stor förändring /föreneng är på väg att ske,förändring pågår nu och har gjort under många år. Lite av förändringen har vi redan sett, det lilla har tagit många år. Nu har något hänt som gör att allt börjat gå mycket snabbare.

~ mayolica ~
Anders49
2012-05-08, 15:29

Inlägget är borttaget

[
2012-05-08, 17:37

"Att vara utbildad inom bluffmedicin är väl samma sak som att vara kvackare. Det är inte förvånande att du berömmer dena gamla atikel. Du lever ju på detta?"

nä nu måste jag säga ifrån

_du är så jäkla oförskämd,,,komma in på en sajt som kallas för "Alternativabehandlingar" och kalla folk för kvackare det är lite magstarkt minst sagt.
_

vad har du med mayolica att göra?

det här är en sajt för folk som intresserar sig för alternativ medicin..ska du vara oförskämd mot folk kan du väl hålla dig på en skeptikersajt där brukar man få racka ner och slänga dynga på alternativare helt ohämmat  det brukar vara rena partyt i elakheter…men nu är du på bortaplan så jag föreslår att du skärper dig…eller så hoppas jag att du stängs av på en gång!

du passerade gränsen för typ hundra år sedan.

Magi-cat
2012-05-08, 17:50

#29 exakt!

Bra att någon säger ifrån!

Här på en alternativsajt ska vi kunna diskutera alternativa behandlingar utan att bli kallade fula saker hela tiden.

Risken finns att intresserade inte vågar öppna munnen för de vet att de blir oförskämt trakasserade.

Diskussion är bra - oförskämdheter borde inte få höra hemma här. Äkta skeptiker bär sig inte åt på det här sättet. Anders är inget annat än ett mobbartroll som fått breda ut sig alldeles för mycket.

Peace
Anders49
2012-05-09, 10:43

Det blir starka reaktioner bara för att jag skriver det som de flesta tycker. Men ni missade det väsentliga i min komentar.

Jag ville bara påpeka att du talar i egen sak när du berömmer artikeln i SvD. Man blir inte förvånad av att du tycker att denna vedervärdiga artikel är bra. Vem hade förväntat sig något annat.

mayolica
2012-05-09, 14:26

#31 Men snälla lilla vän,Flört.Ja jag talar i egen sak Jag skriver och står för det jag tycker, inte behöver du besvära dej med att kommentera andras åsikterSkrattande Med tanke på att denna artikeln och homeopati mm tycks vara ett mycket starkt känsloladdat ämne för dej, och för att du inte är intresserad av att diskutera på ett seriöst sätt bör du låta bli att skriva i sådana trådar.

Sajten heter ALTERNATIVA BEHANDLINGAR. Syftet med denna sajt är att vi är intresserade av alternativa/ komplementära behandlingar och vill diskutera  saker som tex denna artikeln. #31 då du utrycker din åsikt med att "dom flesta tycker" betyder det att du skrivit på fel sajt,även om det nu skulle vara på det viset så finns inte "dom flesta" här på denna sajten. behöver du prata av dej så får du gärna skicka pm istället,så slipper vi förstöra tråden mer Flört

Att det förekommer mycket bluff  inom alternativmedicin är sant,visst bör man vara kritisk för det är lätt att bli lurad om man går på allt. Det är helt ok att vara skepptiker ,det kan bli en mycket givande diskusion för alla parter under förutsättning att alla vill o kan diskutera på ett seriöst sätt.

Kan man inte det får man låta bli att skriva eftersom stämningen i trådarna blir förstörd. Här på sajten vill vi ha en trevlig stämning utan respektlöst beteende i trådarna,alltså inga tjafstrådar i fortsättningen. Det får alla vara vänliga att respekterar. Alla som gör det är välkomna att vara med att diskutera här oavsett vilka åsikter man har och hur olika man tycker.

mvh mari.

Jag förutsätter att vi håller oss till ämnet hädanefter och återgår till att diskutera det tråden var tänkt att handla om.

Anders 49 . Jag upprepar. vill du mej något så skicka pm ,som jag redan skrivit två gånger förut. jag kommer inte att ge bidrag till tjafstrådar.

~ mayolica ~
Ians
2012-05-09, 14:36

#31 Anders49 nu får det vara nog!

antingen har du något vettigt att säga eller så får du snällt dra dig tillbaka!

Att diskutera och komma med olika infallsvinklar är en sak, men dina kommentarer rör sig mest om hurvida Magi-cat är rätt vaccinerad och ev skulle ha någon privat vinning i sina argument.

Dvs inget som tillför diskussionen något vettigt. Fortsätter Du så här så stänger jag snart av din möjlighet att skriva i trådarna!

INGEN tjänar på långa trådar utan vettigt innehåll!

Vill du ha en privat vendetta med Mayolica så föreslår jag att du pmar henne, och ser om hon svarar dig! Flört Här i tråden hör det inte hemma iaf!

Anders49
2012-05-11, 14:16

#33 Ians

Mayolica är ju i branschen enligt hennes profil:

"Jag är intresserad av andlig o personlig utveckling håller på med healing och är diplomerad Reiki Master 2007. håller jag på att utbilda mej till  Medial Helhetsterpeut."

Är det fel att påpeka att hon är jävig? Det är precis samma sak som när en bilhandlare berömmer sina bilar.

Ians
2012-05-11, 17:23

#34…. Tror att flera av oss är sas i branschen här inne! Så det är väll inte en upplysning som chockerar oss precis!

Detta är ju som sagts ett flertal gånger, en intresse sajt för oss Flört Om det stör dig har DU hamnat fel!

Anders49
2012-05-12, 11:58

Starman   kommentar #10 i tråden  från DN idag ger ett bra svar på denna galenskap. Szirius tar upp samma gamla artikel som Magi-cat tar upp här.

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/4fa766c1d4ebea7834000886-fran-dn-idag

Jag förstår inte riktigt hur det kan finnas människor som tror på dessa stolligheter. Men det är tydligen en bra "affärside".

Elpida
2012-05-12, 14:51

#31 "för att jag skriver som de flesta tycker…."

Jag ser inte många i tråden som tycker som du, och det är just här i tråden vi diskuterar och tycker till…

Ians har varnat dig, antingen håller dig till att diskutera ämnet i tråden på ett vettigt sätt och slutar kommentera enskilda personer eller kommer du att bli avstängd!

"Du har alltid två val" Medarbetare på Spiritualism iFokus
Upp till toppen