Annons:
Etikettövrigt
Läst 1830 ggr
Ians
2012-06-18 11:13

Tillsammans hittar vi vägen...

[tog mig friheten att flytta detta inlägg, till en egen tråd…så det inte försvinner i bubbeltråden]/ Ians

av frodig

Godmorgon alla alternativare Glad!

Om ni redan skrivit om detta i en annan tråd får ni ha överseende Flört

Jag vill dela med mig av en läsning som väcker förhoppningar hos mig, och hos er hoppas jag Glad.

Gårdagens inlägg på "Kostrådgivarna" hade rubriken "Go Therese! Svenskarna i uppror!" och det handlar bla. om hur vi ska lyckas få den hjälp vi behöver av den svenska skolmedicinsjukvården.

http://www.kostradgivarna.se/2012/06/mia-lundin-ger-sin-syn-pa-svensk-lakarvard/

Här är länken till Therese Renåkers inlägg dagen innan med rubriken "Nu ska jag göra något förbjudet"

http://www.kostradgivarna.se/2012/06/nu-ska-jag-gora-nagot-forbjudet/

Visst kan man bli upprörd av läsningen, men jag hoppas ni kan landa i en positiv känsla.

Visst finns det hopp och möjligheter för det alternativa och gamla traditionella och holistiska synsättet på sjuk och frisk och allt däremellan Kyss såsmåningom i en vettig mix med "skolmedicin".

Annons:
frodig
2012-06-18 12:17
#1

Ops Ians, då är mitt inlägg en egen tråd nu då Glad.

(Och jag som försökte smyga in den i morgontråden Skäms,vilken fegis jag är Flört)

Ians
2012-06-18 15:26
#2

Tyckte att det var för bra för att försvinna i morgontråden Flört..hoppas det är ok för dig att den får välförtjänt uppmärksamhet Skrattande

Toyan
2012-06-18 16:30
#3

Tack för att du delar med dig av en bra artikel frodigGlad

frodig
2012-06-19 08:16
#4

Jag blir glad att du läste dem Toyan Glad

Jag har läst kommentarstråden på Kostrådgivarna och någon skrev så här:

"Efter 6 års letande och sökande, hittade jag min egen diagnos"…

Där finns också en övertygelse om att vi tillsammans kan uträtta underverk för allas vår hälsa.

Ett exempel på metoder som kan förändra mycket är det som Mia Lundin skriver. Det finns alltså idag salivtester för att se hur det står till med våra hormoner, och urinprov för neurotransmittorerna.

Att våra hormoner behöver vara i balans vet vi ju. Och neurotransmittorerna är ju hjärnans budbärare, så hur dom fungerar och mår spelar förstås också stor roll.

Så jag tänker att vi kommer att ha mera kött på benen allteftersom när vi uppmärksammar varandra på "det nya" som dyker upp, så att vi vet vilka tester vi vill ha gjorda när vi söker hjälp.

Ians
2012-06-19 15:39
#5

#4

Tack Frodig!

Just så är det, vi måste Veta vad vi vill ha hjälp med Innan vi går till doktorn.

Det räcker inte att komma med ett symtom….längre!

Och som sagt ju mer vi vet själva innan, ju fortare får vi Rätt hjälp!

Lite knepigt med tanke på att det är Doktorn som skall vara utbildad, och vi noviserna som söker förklaringar för varför vi mår dåligt emellanåt!

men så som det ser ut nu i sjukvården så är det bara att hålla sig ajour o se till att allt är kollat innan man nöjer sig!

Som jag brukar säga…snart kan man köpa små hemma fixar kit…."Lilla operations kitet"..etc

Med utförliga instruktioner. Inte minst kändes det så när jag gick månad efter månad o väntade, bara. Med mitt trasiga knä!

Tillslut röt jag till och fick Privat vård…på kommunens bekostnad….en snabb och välvillig åtgärd…och kunde börja jobba 3 veckor efteråt…

Visst knät blir aldrig som innan…men det sa privat doktorn….förresten en resurs som våra elit idrottsmän/kvinnor anlitar…Han var ärlig från första början.

Funktionellt JA…som innan NEJ.

Och så jobbade vi på det….inte behövde jag sitta hemma o vänta till ingen nytta 8 månader till inte!

Så det finns hjälp att få…om man bara vet hur! Ett tips kolla Vårdvals reglerna i den kommun ni bor i….Det hade räckt om jag hade haft diagnos från akuten, sedan hade jag kunnat söka till "Elit kliniken" utan att betala skjortan!

En bra privat sjukförsäkring är inte illa det heller…men då skall man ta den Innan man ramlar runt eller blir sjuk!

DE patienterna får vård snabbt…fort och seriöst via sina försäkringsbolag!

Och klinikerna tar emot dem…..med röda mattan….För de betalar ju på ett sätt från egen ficka…och de vill ha dessa privata patienter! Så de fixar till det snabbt för att ha försäkringsbolagen som kunder!

Hur vet jag det…jo jag har jobbat på en klinik som tog emot försäkrings patienter! De fick ett "Bättre bemötande" så att deras bolag skulle fortsätta anlita oss!

Mitt råd mitt i offentligvårds eländet…

1 Vård vals kriterierna

2 skaffa en bra privat sjukförsäkring

3 var på läst

4 där det går sök alternativa vägar! Det går ju inte än att köpa egen vårds kit för operationer…så de lär man behöva Rätt doktor till…

Men i övrigt finns det bra alternativa metoder för mycket….som enda val eller komplettering av den skolmedicinska vården.

frodig
2012-06-20 09:23
#6

Bra Ians. Det är goda råd du ger, det är precis så här jag tror vi kommer att hitta vägarna framåt.

Vi delar med oss av nyttigheter och egna insikter, och visar på möjligheterna. För dom finns ju bara vi hittar rätt.

Och att känna stöd av varandra är oerhört väsentligt när man har det tufft.

Jag skulle vilja att du ändrar rubriken på tråden till "Tillsammans hittar vi vägen", om det går bra Glad

Annons:
Ians
2012-06-20 14:38
#7

Gjort Frodig! Flört

frodig
2012-06-20 20:39
#8

Tack Ians Glad!

Upp till toppen
Annons: