Annons:
Etikettövrigt
Läst 1658 ggr
shigne
2012-07-28 09:47

Unna dig nått gott - Banoffipaj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland kan man inte låta bli att gotta sig - allra helst när det är dags för "lingonveckan" Förvånad

Så jag slår på stort och bjuder på en BANOFFIPAJ :

Mycket kaloririk och läcker, är bara för riktiga gottgrisar. Ett bra tips är att koka flera burkar kondenserad mjölk på en gång och ha i skåpet tills de behövs igen!

  • 1 brk kondenserad mjölk
  • 275 g digestivkex
  • 100 g smör
  • 3 bananer
  • 2½ dl vispgrädde
  • 30 g fin mörk choklad (70% minst)

en 20 cm form med löstagbar botten.

Ställ den oöppnade burken med kondenserad mjölk i en stor kastrull. Häll vatten iså att det står över burken, koka upp, sänk sedan värmen och koka sakta i 3 timmar. Kontrollera vattennivån då och då och häll i mer vatten om det behövs. Låt svalna över natten.

Lägg kexen i en mixer eller matberedare och smula dem.

Smält smöret i en kastrull. Lägg i kexsmulorna och blanda väl. Häll de smöriga smulorna i formen och bred ut dem jämt över botten och sidorna - som ett pajskal. Låt stå i kylskåpet och stelna.

Öppna den kallnade burken med kondenserad mjölk som nu har blivit till en klibbig karamell. Ös upp den i pajskalet och bred ut den jämt.

Skiva bananerna och lägg dem på karamellen. Vispa grädden ganska fast i en stor skål och bred den sedan över pajen.

Riv chokladen och strö den över grädden som dekoration. Låt pajen stå kallt tills det är dags att servera den.

Annons:
Tuva-Lena
2012-07-28 10:40
#1

Herre jösses, vilken kaloribomb!Förvånad men nog är den värd att prova alltid! Dessutom mår man bäst om man syndar lite laaagom så där ibland, och inte bara håller hårt på att leva efter friskus-freakens stela råd. Klart vi ska ha oss en bit av den där shigne!Tungan ute *mums fillibabba*

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2012-07-28 12:59
#2

Det skall vara gott o leva är min livsfilosofi! Så ibland måste man ha något Riktigt gott!

Bättre det än att slentrian mässigt peta i sig godis! Dvs välja sina tillfällen o äta rejält gott då!

szirius
2012-07-28 13:07
#3

Den ser o låter helt otroligt god utTungan ute! Är försiktig med bananer för tillfället bara, då jag har en tendens att bli hård i magen nu iom gravOskyldigFast jag älskar bananerGlad…får prova den sedan!

Pagan
2012-07-28 13:27
#4

oh my, den både låter smarrig och ser smarrig ut. fast skulle jag fixa i hop den så skulle den ju gå åt direkt. Sååå gott! Nöjer mig med att titta och dregla över bilden.Glad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

abbis
2012-07-28 16:49
#5

Den tar jag direkt Tungan ute

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

shigne
2012-07-28 18:53
#6

Dödssmaskig!!! Åh mättande!!!!

Annons:
Elpida
2012-08-06 10:22
#7

Jösses, jag höll på att missa detta smarriga recept. Ordningen återställd och jag har skrivit ut det för kommande orgier Skrattande

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Upp till toppen
Annons: