Annons:
Etiketthomeopati
Läst 3729 ggr
Lise-lotte 30
2012-08-14, 22:40

intyg från homeopat!!!

hej på er

tånkte höra om någon av er varit med om att ett  momeopat intyg  varit godkännt istället för läkarintyg?

alltså att skola eller så tyckt att det varit okej ?

min dotter ska börja förskolan snart och har mjölkprotein allergi, numera måste man ha intyg för sina allergier.

har funderat på att lämna in från min homeopat som konstaterade att hon var det, men det går dom väl inte med på .

har ni några erfarenheter??

ha det bra lise-lotte

Annons:
Anders49
2012-08-15, 06:21

Om din dotter har allergi bör du gå till en riktig läkare. De skriver ut intyg gratis.

Mjöklallergi försvinner ofta utan behandling. En perfekt sjukdom för homeopater att behandla. Det är alltid några som tror att allergin gåttt över på grund av deras mediciner.

LottaO
2012-08-15, 07:01

Min son hade också det. Läkaren sa att det brukar vara svårt att se på allergitest om man inte är extremt känslig men skrev ändå intyg efter min beskrivning på symptom.

Dansa kan man alltid göra!

LottaO
2012-08-15, 07:01

(testet gjordes men visade inget)

Dansa kan man alltid göra!

Ians
2012-08-15, 09:41

#1 vad har du fått det ifrån Anders49…att mjölkallergi alltid försvinner av sig själv? Låter smått sensations artat måste jag säga….då jag har flera i min omgivning som har just laktos intolerans.

Den har då sanneligen inte försvunnit av sig själv! Inte ens med sk traditionella mediciner…vilka egentligen bara är till för att ta bort symtomerna..

Däremot håller jag med dig om att TS bör gå till doktorn o få ett intyg! Eftersom man inte skall riskera att bli negligerad i skolan….denna form av intolenrans skapar sår i tarmens slemhinnor o leder till större problem i framtiden, om man inte äter strikt mjölkfritt.

Om vi talar laktos intolerans vilket lite slarvigt kallas mjölk allergi.

Är man däremot mjölkprotein allergisk har man ett än allvarligare tillstånd! Och det skall absolut inte negligeras! Vid allvarlig protein allergi kan man tom behöva intensiv vård!

md(am)
2012-08-15, 10:34

Liselott!

Du kan inte använda det intyget för homeopaten har inte rätt att behandla din dotter, och du har inte laglig rätt att ta din dotter till en homeopat!Både du, din man och homeopaten riskerar fängelse för det. (Om inte homeopaten kan anses tillhöra er närmaste krets)

Men det borde räcka att tala om för förskolepersonalen att dottern ska ha mjölkproteinfri kost. Oavsett allergi eller inte…

MaMaMade
2012-08-15, 10:35

Mjölkproteinallergi är precis som Ians skriver en allvarlig sak o där är det jätteviktigt att man har intyg!

Laktosintolerans däremot ger ont i magen o ev diarré men är inte skadligt på annat vis.

För oss har det räckt med att ringa till läkare o beskriva symptomen för att få ett intyg hemskickat. Vet dock ej hur det är med homeopat.

Annons:
md(am)
2012-08-15, 10:37

#1 Bege dig till ett forum som är emot alternativ medicin istället. Du skapar bara dålig stämning här!

Anders49
2012-08-15, 10:39

#4 Ians  Du använder en ohederlig debatteknik när du missuppfattar mig och kritiserar mig för något jag aldrig sagt.

Mjölkproteinallergi hos barn går faktiskt ofta över av sig självt men man bör behandla symtomen som kan vara mycket besvärande och dessutom undvika mjölk vilket också kan vara svårt. Men homeopater vill inte behandla symtomen? 

Du påstår att jag sagt att mjölkallergi ALLTID går över av sig självt. Alla som är läskunniga kan se att det inte stämmer. Lise-Lotte skriver om mjölkproteinallergi hos ett förskolebarn och det var den frågan som jag besvarade. Jag har inte uttalat mig om laktosintolerans. Vet du vad laktosintolerans är?

Jag har själv en son som var allergisk mot mjölkprotein i några år men den allergin gick över utan behandling. Men man måste se till att undvika mjölk till 100%.

Ians
2012-08-15, 10:41

#5…tänkte inte ens så långt….ang att homeopaten inte får behandla små barn.

Fokuserade på problemet bara….tack för den påminnelsen md(am)

#7 Håller med!

[Borttaget]
[Borttaget]
2012-08-15, 10:50

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget]
2012-08-15, 11:01

Inlägget är borttaget

Ians
2012-08-15, 11:30

Tog bort två inlägg gjorda av anders49….då de bara är en upprepning av inlägg #8 i stora drag.

Så ber jag dig anders49 att hålla en godton i diskussionen…..JAG ÄR LÄSKUNNIG! ..Tack ! Nu har vi avhandlat detta….slut på den diskussionen!

Men ser att du hoppar över en rad i det JAG skrev i inlägg #4

Om vi talar laktos intolerans vilket lite slarvigt kallas mjölk allergi.

Ser i efterhand att TS faktiskt talar om mjölk PROTEIN allergi vilket jag missade…när jag läste TS …ett rent slarv fel

Men vidhåller att Laktosintrolerans slarvig kallas för mjölkallergi i folkmun.

Visst protein allergi går över i 85-90% av fallen….det har jag också kunnat läsa mig till. Men inte hos alla då…..och eftersom detta är ett allvarligt tillstånd så rekomenderar jag TS än mer att ta kontakt med en läkare för intyg.

förskolorna Kräver läkarintyg…för att inte hamna i diket med rena önske koster från föräldrarna.

Anders49
2012-08-15, 11:40

Ian! Jag tycker du måste backa från din kritik mot mitt inlägg #1.

Eller är det något i din kommentar #4 som du fortfarande tycker stämmer.

Annons:
md(am)
2012-08-15, 11:48

#12 Aj, att förskolorna kr'ver läkarintyg verkar vara nåt nytt, och något som kan skapa stora problem. Min äldsta dotter visade sig vara glutenintolerant när hon var liten och undersökningsmetoden där är tarmbiopsi (om dom inte lyckats komma på något bättre sen dess) vilket vi aldrig skulle tvinga henne att genomgå. Vi tog bort gluten från kosten och då blev hon bättre och sedan la vi till gluten och då blev hon sämre. Glasklart fall, helt enkelt. Hennes förskola accepterade detta utan diskussion, men det var 5 år sedan…

Kanske om förskolan inte är så enormt stor att dom ändå kan gå med på det? Jag håller i alla fall tummarna för det. Hoppas att det löser sig TS!

Ians
2012-08-15, 11:55

#13 inte i den meningen att homeopatin skulle vara onödig pga att det läker ut själv o därmed är lätt förtjänta pengar för en homeopat.

Jag erkänner att du förvisso inte skrev alltid läker ut själv…men i övrigt är jag inte med alls i resonemanget.

Om vi inte då resonerar om åldern på barnet o lagar o paragrafer…Det är EN sak.

Men jag tror visst att en bra homeopat kan hjälpa till o förhöja livskvalitén under läkningen…..oavsett om grundproblemet läker ut av sig själv eller inte.

För när det gäller allergier så ger ju symtomen ett lidande i sig.

Många läkemedel funkar ju så…att de hjälper mot symtomen…kliande utslag etc och gör mycket lite för själva grund problemet.

Så varför inte samma acceptans när det gäller homeopatiska preparat? Det är väll en smak sak vem man vill gå till i det fallet Flört

[Starman]
2012-08-15, 15:46

Nej, det är inte samma sak, eftersom att läkaren skriver ut recept på mediciner med aktiva ingredienser medan homeopaten "skriver ut 'recept'" på preparat som saknar varje spår av aktiva ingredienser. Läkaren skriver ut medicin medan homeopaten "skriver ut" placebo. Det är verkligen inte samma sak.

md(am)
2012-08-15, 16:05

#16 Jag tycker att även du ska hålla dig på ett forum som är emot alternativa behandlingar istället för att sprida dålig stämning här inne! De aktiva ingredienserna, om man kikar på all behandling som ges inom läkarvården, ger en effekt på ungefär 30%, vissa mediciner ger bättre effekt andra klart sämre, medan alternativmedicin såsom homeopati och akupunktur ger effekter kring 70%. Placeboeffekten är alltid på 35%, vilket innebär att läkare i allomänhet är sämre än placebo. Så nej, det är inte samma sak!

Anders49
2012-08-15, 19:39

Man önskar att man skulle kunna säga samma sak till homeopaten Marina Szöges som dyker upp över allt och oombedd börjar propagera för homeopati.

Det är inte speciellt roligt när homeopater förstör debatten i seriösa forum.

Varifrån får du alla procentsiffror. Du får nog ganska svårt om du ska försöka förklara det. Inte en siffra rätt. Men jag blir inte förvånad.

Tror man att placeboeffekten är konstant så har man missat ganska mycket.

md(am)
2012-08-15, 20:30

#18 Det är faktiskt dina gelikar som kommit fram till procentsatsen för  placeboeffekten. För min del är det självklart att en duktig terapeut har bättre effekt på sina behandlingar än en medioker eller dålig terapeut. Men att försöka ta bort placebo så långt det är möjligt är onödigt för att inte säga dumt. Om kroppen kan läka genom placebo så är väl det bara jättebra.

När det gäller Marina Szöges vet jag inte vem det är, men jag har aldrig påstått att alla alternativare är bra, men flera av de alternativmedicinska metoderna är i många fall mycket bättre än läkarvetenskapens metoder. Detta för att t ex traditionell kinesisk medicin (som är den metod jag arbetar mest med) baserar kunskapen på studiet av levande människor, meda läkarvetenskapen baseras på studiet av döda kroppar. Det säger säg ju själv att det inte går att bota folk genom att studera hur döda människor fungerar!

Anders49
2012-08-15, 21:46

#19 Kan du tala om vilka av "mina gelikar" som påstår att placeboeffekten är konstant. Jag vet att några homeopater påstår det men ingen vettig läkare eller forskare skulle kunna göra det.

I och med att du påstått detta så borde du ju kunna tala om någon som sagt det.

I övrig så tycker jag att du snurrar till siffror och begrepp så  mycket så att det är svårt att ha en dialog.

Annons:
md(am)
2012-08-15, 23:43

#20 Så då slutar vi ha det, då…

md(am)
2012-08-16, 07:19

Tråkigt att denna tråd inte fortsätter handla om det TS tog upp :( Bara för att det handlar om homeopati så betyder inte det att det är ett lovligt byte!

Min äldsta dotter var riktigt sjuk när hon var liten, men läkarna kunde inte hitta något och därför tog vi henne till en homeopat som vände processen så hon blev frisk på ett halvår. Så jag vet att det fungerar!

Däremot måste man vara försiktig med att berätta om det i detta enda land som förbjiuder alternativmedicinsk behandling på barn under 8 år. Tidigare delade vi den lagen med Kuba och Nordkorea, men dessa två länder tog bort denna lag för en kort tid sedan, och nu står Sverige och stoltserar med att vara enda landet i världen som dömer föräldrar och terapeuter till fängelsestraff för att man behandlat barn med dessa metoder. Det spelar heller ingen roll om barnet blivit friskt av behandlingen eller inte, så var försiktig! Det är förskolepersonalens plikt att anmäla!

Jag hoppas innerligt att du ändå kan få igenom ditt önskemål om diet för din dotter. Vi valde själva en förskola på just dom premisserna: att dom lagar maten från grunden och att de kunde servera specialkost till vår dotter, och det gick bra för oss. Men det är några år sen dess, förstås!

Återigen: Lycka till!

Anders49
2012-08-16, 09:08

Lagen som säger att homeopaterna inte får behandla barn under 8 år är till för att skydda barnen från dessa kvackare. Man måste tänka på barnens bästa  i första hand och inte på oansvariga föräldrars "intressen". En 5-årng vet inte vad det handlar om.

Anders49
2012-08-16, 09:14

#21 Du svarade inte på min enkla fråga om placeboeffekten! Betyder det att du inte har något svar? Ditt övriga snurr orkar jag inte diskutera.

Ians
2012-08-16, 09:16

Om ingen har något mer att säga ang TS, så stänger jag denna tråden Nu!

De som önskar fortsätta diskutera ang Homeopatins varande eller icke varande ,,Öppnar en ny tråd ang det!

Tror att det mesta redan blivit sagt….så Lise-lotte 30

du kan pma mig om du anser att du inte fått svar på din fråga ordentligt.

så öppnar jag isf tråden igen….men kommer att ta bort de inlägg som då inte handlar strikt om det Du efterfrågade!

mvh

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: