Annons:
Etikettfysio-zon-aromaterapi
Läst 4394 ggr
MaMaMade
8/10/12, 2:51 PM

Svullen, varm o *ONT*!

Har gått på foten idag men har överlag tagit det lugnt. Gjorde en liten sväng ute för ett tag sedan. Kunde konstatera att jag nu har en bulnad nedanför fotknölen o lite framåt. Det värker o liksom bränner från fotknölen o framåt över hålfoten, gör nästan mer ont när jag håller foten i högläge.

Värmekänsla i hela vristen nu o lätt värk uppmed skenbenet. Går iofs inte bra…

Goda råd? Ta fram kryckorna när jag ska ta mig ngnstans?

Annons:
md(am)
8/10/12, 3:05 PM
#1

Om du har tillgång till ricinolja skulle jag rekommendera en inpackning med det. Det kommer hjälpa till att ta ner svullnaden och läka musklerna, blodkärlen, nerverna mm som naturligtvis är påverkade. Detta förutsatt att det inte är några sprickor i skelettet?

Önskar dig en fin läkningsprocess! Glad

MaMaMade
8/10/12, 4:11 PM
#2

Tyvärr, ingen ricinolja… Har lindat o tagit fram kryckorna, stöder lätt på foten o använder kryckorna som lite avlastning samt att de hjälper mig att inte vrida foten snett när jag går.

Ska värma lite älgörtsdricka m glöggkryddor o dricka o se om jag iaf får lite värme i kroppen, har hurrven o huvudvärk, har spänt mig så väldeliga.

Ians
8/10/12, 6:52 PM
#3

#1 Hjälper ricinolja mot det????? Förvånad

md(am)
8/10/12, 9:21 PM
#4

#3 Ricinolja, använt utvärtes, ökar cirkulationen och läker muskler, senor, leder, blodkärl, nerver och dessutom luckrar det upp ärrvävnad både i huden och invärtes. Glad

Pagan
8/10/12, 10:36 PM
#5

Fy vad jobbigt maMa.

låter ju som dundermedicinen Mdam, måste ju inhandlas.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ians
8/11/12, 7:54 AM
#6

#4 Genast känner jag ett behov av att smörja in mitt knä med ricinolja….Detta skall prövas!!!

Tack för tipset!!!

Annons:
md(am)
8/11/12, 8:32 AM
#7

#6 Dränk in en frottéhandduk med ricinolja, lägg över området som ska behandlas, lägg en varmvattenflaska ovanpå, och en filt över det så värmen går in. Ligg så i ca 20-30 minuter gärna 3 ggr per vecka.

Ricinoljan är väldigt fet, och tvättas inte bort så lätt. Lägg frottéhandduken i en plastpåse och fyll på med ny olja inför varje behandling. Ricinoljan härsknar inte, jag har själv en handduk som jag använt säkert 5 år.

Lycka till! Glad

Ians
8/11/12, 8:34 AM
#8

#7 Jätte bra tips ! Jag ilar iväg o prövar med en gång…Skrattande Har ju ricinolja hemma!

Tuva-Lena
8/11/12, 10:35 AM
#9

Mamsen, jag tycker din svulland låter som ett getingstick..? Jag fick själv ett sånt härom dagen och dan efter så var hela underbenet uppsvullet, gjorde jätteont när jag stödde på det och musklerna ömmade. Ett tips från mig för att hämma inflammationen vore att koka upp en sats av älgört eller älggräs som det också kallas. Du kan använda hela stängeln, så även om blommorna är överblommade så kan du alltså plocka bladen istället, även en del av stängeln längst ut dä blommorna har sutttít/sitter.

Har du vide i närheten kan du ta av den också, för den har samma inflammationhämmande ämnen i sig som älgräset: acetylsalicylsyra - "magnecyl" alltså.

Koka upp en sats och lägg direkt på benet/foten av uppkoket. LÅt verka 15-20 min. Ta rätt på "vätskan" och badda sedan med den på svullnanden när du kommer åt under dagen.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

MaMaMade
8/11/12, 1:49 PM
#10

Har redan tänkt tanken på älggräs o vide, tänker sätta mig ikväll för det är värst till natten, fotbad sedan på avkoket.

Själv tror jag att det är en stressfraktur från stukningen -06. Har ju fått bekräftelse på att jag sjunker in mot hålfoten när jag går. Alla symptomen stämmer. Sjukskriver mig till v o uppsöker läkare för ev intyg om det inte läker ut under veckan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stressfraktur

[VSK]
8/11/12, 10:20 PM
#11

Ska testa detta med Ricinolja. Tack för tipset.

(jag har oxå problem med en undersida av fot).

MaMaMade
8/11/12, 11:10 PM
#12

Ngn som kan detta med barn på fritids o FK? Har fått veta av en annan mamma att jag klassas som frisk om jag har barnen hemma när jag är sjukskriven.

Problemet är att skolan börjar först nästa vecka o därmed finns igen skolskjuts att tillgå denna vecka. Tror inte att jag fixar att köra bil…o Guben åker iväg redan kl 05:30 på morgonen.

Får väl lov att ringa FK o fråga…

LottaO
8/11/12, 11:43 PM
#13

Du är väl anställd? Det är då din AG som betalar sjukpenning i 14 dagar. Låter ju helt orimligt att man inte ska kunna ha så stora barn hemma. De kan ju vara till mer nytta än om de varit iväg. Vet inte alltså, bara tycker.

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
Ians
8/12/12, 9:46 AM
#14

Håller med Lotta…..om de hade varit spädbarn hade det varit en annan sak!

O de e väll bara o ta en titt på foten om FK vill det eller AG i detta fallet!

MaMaMade
8/12/12, 10:19 AM
#15

Jag är timanställd på en fast schemarad, så frågan är vad som gäller då…

Ians
8/12/12, 10:27 AM
#16

Ring o fråga FK! vad som gäller för dig.

Men generellt är det så att AG skall betala sjukersättning om man varit timanställd mer än 14 dgr o går på schema.

MaMaMade
8/12/12, 10:36 AM
#17

Är lite kluven, för som Lotta säger är de väldigt duktiga på att hjälpa till…när de vill. Flört

Men det skulle vara skönt att slippa höra: "har inget att göööra" o allt småbråk som blir när de får en black out gällande sysselsättning el bråk om datorn mm.

Det ultimata vore att få ha dem hemma såpass att de kan hjälpa mig med fåglarna o sedan få iväg dem till fritids lagom till lunchtid o så plockar Guben upp dem på hemvägen. Ska kolla m grannfrun som jobbar på skolan (hon jag inte gillar…skickar Guben…Oskyldig), kanske hon kan ta med dem på morgonen. Men då blir det nog redan vid 8-tiden men det kan jag nog ta, fåglarna får väl ta den tid det tar!

frodig
8/26/12, 7:19 AM
#18

Läser tråden och inser att Ricinolja genast ska inhandlas här. Och handdukstricket ska jag lägga på minnet (hmm, inte bokstavligt kanske Obestämd) även om det skulle behövas Tungan ute

Hoppas du blivit bättre i din fot nu MaMaMade!

MaMaMade
8/26/12, 11:00 AM
#19

Jodå, det är ömt över ledbandet o värker på utsidan (där jag alltid har mer el mindre ont efter en tidigare stukning), då jag förmodligen har överkompenserat lite väl mkt åt det hållet. Hade stukat den rejält enligt sjukgymnasten, konstigt då jag inte kännt att jag gjort illa mig… Men en stressfraktur smärtar i flera veckor, sisådär 4-6 v rättare sagt.

frodig
8/26/12, 11:45 AM
#20

okej, tiden får vara "medicin" då Glad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: