Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 5759 ggr
Tuva-Lena
9/30/12, 2:13 PM

Egen favorittvål!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..av gamla tvålrester.

Ja visst, du kan tillverka din egen tvål av dina gamla tvålrester, så släng dom inte! Den där lilla retfulla biten som återstår på slutet och som oftast bara blir som en geléklump i handen när du vill tvåla in dig; spara den!

När du har fått ihop några stycken, säg att dom väger ca 100 g tillsammans så har du tillräckligt för att göra en egen väldoftande och välgörande tvål för hemmabruk.

Börja med att sätta på ugnen som inte får ha en temperatur över 100 grader - det får inte börja koka! Dela sedan på tvålresterna, eller om dom är tillräckligt stora så river du dom på ett rivjärn till flingor. Är dom lite mindre så testa att riva med en osthyvel. Att man river tvålen underlättar smältningen sedan, som går mycket snabbare än om man lägger i hela tvålblock.

När du har gjort det så tillsätter du vatten. På bilden har jag rivit ned 500 g (nygjord) tvålmassa och till den så tillsatte jag 1 deciliter destillerat vatten. Att jag använder destillerat vatten beror på att tvålarna kommer att bli liggande ett tag och för att förhindra för tidig bakterietillväxt så är det nödvändigt att använda destillerat vatten. Skall du använda tvålen direkt och du bara får ihop en eller ett par tvålar av dina tvålrester så går det bra att använda vanligt vatten.

Ställ sedan in kastrullen i ugnen och nu måste du ha TÅLAMOD! För mig kommer smältningen att ta flera timmar, ibland hela dagen, men om du endast har ca 100 g tvålrester du vill smälta så går det snabbare..

Rör inte om i kastrullen utan låt tvålmassan stå orörd tills den ser ut som en geléartad ostelnad kräm el dyl. Kolla då och då så att inte vämen är för hög..

(Forts följer när min tvålmassa har smält..) Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tuva-Lena
9/30/12, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden på tvålflingorna med tillsats av destillerat vatten..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
9/30/12, 2:21 PM
#2

Du kan röra om lite bland tvålflingorna för att blanda med vattnet så här i början. Det kan också hända att du får tillsätta lite extra vatten sedan dom har börjat smälta - det märker du snart. Vill inte flingorna smälta ner ordentigt så beror det oftast på att man tagit för lite vatten. Testa dig fram! Färdiga recpet på vattenmängden finns inte för innehållet i dom olika tvålarna varierar så mycket. Vissa tvålar är ju knallhårda medan adra kan vara betydligt mjukare i konsistensen.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
9/30/12, 4:08 PM
#3

Bra tråd Tuvan!

örtatösen
9/30/12, 9:50 PM
#4

Spännande läsning!

"Går mot strömmen med stora steg"

carinafolkesson@blogspot.com

frodig
9/30/12, 10:08 PM
#5

Ja, jag följer också intresserat med i detta Glad. Jag har aldrig tillverkat egna hygienartiklar, och inte krämer heller. Men kanske man kan lära sig.

Tuva-Lena
10/1/12, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kul att ni är intresserade!Tungan ute

Då fortsätter jag: Smälningen tog hela dagen för mig men kl 10 igår kväll ansåg jag att smältningen var klar. Då ser tvålmassan ut som på bilden. Jag tillsatte lite extra vatten efteråt och lät kastrullen (med lock) stå en stund till i ugnen, men sedan var det dags för den spännande delen..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
frodig
10/1/12, 10:03 AM
#7

…väntar Skrattande.

Tuva-Lena
10/1/12, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Dags att tillsätta vårdande oljor! Har du inga specialoljor hemma så kan du använda olivolja t ex, som de flesta har i kylskåpet el skafferiet. Olivljan är vårdande och en riktig mirakelolja för vår hud!

Tänk bara på att inte tillsätta för mycket olja; ju mer olja du tar desto mindre lödder får tvålen. Har du t ex 100 g tvålrester så tillsätt ca 5-10 ml olivolja. Själv tillsatte jag 50 ml av olika oljor bl a olivolja men även morots-kamomill-nässel-och mandelolja.

Rör ned oljorna försiktigt, vispa inte för då får du luftbubblor i tvålen. Tänk också på att dom måste gå ganska snabbt dom här sista momenten - tvålen stelnar snabbt!

När temperaturen är nere i ca 40 grader kan du tillsätta eterisk olja eller doftolja. Jag valde apelsin och vanilj och tillsatte också E-vitamin för att förhindra att tvålarna härsknar - oljorna härsknar efter ett tag utan E-vitamin. Du som har gjort en eller två tvålar klarar dig bra utan att behöva tillsätta det. :)

Ja sedan återstår bara att hälla tvålmassan i någon form. Jag har använt gamla mjölkförpackningar innan, men om du har lite tvålmassa så kan du använda en gräddförpackning kanske… eller varför inte en ask för mjukost, räkost el dyl…?

(Skulle massan hinna stelna lite så att den blir svår att hälla i formen, så värm den lite extra i ugnen en stund. Tänk bara på att det inte får bli för varmt för då kan de etetriska ojorna flyga sin kos. Dom är ju så lättflyktiga!)

Jag köpte tvålformar förra veckan och då kan du få fram såna här fina former på dina tvålar!

Lycka till och fråga gärna om något är oklart!Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
10/1/12, 10:22 AM
#9

Jo just ja, olja gärna in förpackningarna innan du häller i tvålmassan, då blir tvålen lättare att lossa från förpackningen sedan. ;) Den överflödiga oljan kan du torka av sedan du har tagit ur tvålen ur formen.

Så fort den har stelnat lite så kan du också skära ut lämplig storlek på dina tvålblock.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

frodig
10/1/12, 10:26 AM
#10

Så vackra dom blev Tuva-Lena. Du har förklarat bra och bilderna är ju till god hjälp så det ska nog fungera även för mig att prova på så småningom Glad. Tack för att du delar med dig av dina kunskaper.

Tuva-Lena
10/1/12, 10:44 AM
#11

Så lite så.Kyss Att smälta ner sina gamla tvålrester är en bra början om man vill göra egen tvål så småningom - och det vill man alltid kan jag säga. Har man väl börjat med den här ädla konsten så kliar det alltid i fingrarna och man vill lära sig mer.Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: