Annons:
Etiketttips
Läst 6480 ggr
Ians
12/4/12, 1:13 PM

Du mår som du andas...

Många människor går runt o andas genom munnen konstaterar Psykofysiolog Anders Lönedal i en föreläsning om betydelsen av rätt andning.

Att andas rätt har en stor betydelse för hälsan. Både när det gäller stress och exponeringen för bakterier och virus i vår omgivning.

Med rätt andnings teknik blir vi piggare och friskare…

Ett utdrag ur föreläsningen…

***************

Andas genom näsan, så fungerar du bättre! Egentligen är det ganska självklart, men ändå missar vi det nästan jämt. Det som är skillnaden mellan levande och dött.

Andningen. Vi tar den ofta för givet och det är den viktigaste pusselbiten för att vi ska må bra. Den påverkar i princip alla funktioner och processer i kroppen och jag tror de flesta inte tänker på den särskilt ofta. Att lära sig andas rätt är en stor investering man kan göra för sin hälsa.

Många andas alldeles för mycket, för stor volym,då man andas ut och in genom munnen. Det kan då bli två till tre gånger mer än vad kroppen behöver, det ventileras ut för mycket koldioxid och resultatet blir en sämre syresättning av blodet och cellerna. Det som sker när man andas grunt med övre delen av bröstkorgen, det de flesta förknippar med hyperventilering är samma sak, för mycket koldioxid ventileras ut och kroppen syresätts inte. För att syresättningen skall fungera krävs en ganska så exakt mängd koldioxid. Så vill du höja din energi kan det vara en god idé att ändra ditt sätt att andas.

Stäng munnen och andas genom näsan istället, utom vid tuffa träningspass, men testa att andas med näsan även då! Att gäspa när man behöver är också helt okej. (Dels för att det är skönt att gäspa när man är lite trött och för att det fyller en biologisk/fysisk funktion). Luften värms och fuktas vid näsandning, samt filtrerar bort en stor del smuts och bakterier som man får i sig vid munandning. Att andas ut genom näsan är det biologiskt korrekta, då onödigt mycket vatten och värme som lämnar kroppen vid munandning, samt att utandningen rensar näshåren från damm vilket gör att slemhinnorna inte behöver jobba så mycket. Det blir en längre utandning som ger ev avslappningsrespons i kroppen.
- Jag utmanar er härmed att prova att andas genom näsan, in och ut, och känn efter om det blir någon skillnad. Själv tycker jag att jag blir både lugnare och piggare!

Anders gav ett tips: Köp kirurgtejp! Med tanke på att det är svårt att vara medveten om sin andning på natten och att många då andas med öppen mun kan man tejpa för munnen med kirurgtejp, så man helt enkelt blir tvungen att andas genom näsan. Att andas genom näsan är den korrekta vägen, men som alla dåliga vanor, munandning är en, så krävs det lite tid och mycket vilja för att förändra, så börja med att tejpa halva munnen. Ni som tränar, testa en kortare löprunda med stängd eller tejpad mun, avslutade Anders.

**********

Tänk att det kan ha så stor betydelse hur man andas….något som vi gör varje dag utan att ens tänka på det!

Annons:
Tuva-Lena
12/5/12, 10:17 AM
#1

Så sant Ians!

Du som yogar, precis som jag, vet hur viktig andningen är, I yogan går övningarna ut på att andas in vid rätt tillfälle, samt att andas ut vid ett annat (rätt tillfälle). Det förbättrar inte bara lungkapaciteten, det masserar de inre organen - vilket medför att man tillför mer blod till organen som fungerar bättre och mår bättre.

Ett' ordspråk' inom yogan säger: Ju långsammare du andas, desto längre liv får du leva.

Andas nerifrån och upp så att du fyller lungorna med luft nerifrån och upp och utnyttjar hela lungkapaciteten. Utbytet av syre i lungorna rensar dem samtidigt, men andas du bara med övre revbenen, som de flesta ofta gör, så sker väldigt lite utbyte av luft längst nere vid lungroten.

Börja träna på andningen när du ligger skönt på sängen så blir det inte så ansträngande.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
12/5/12, 5:54 PM
#2

Jag tillhör skaran som andas "fel"… Det lärde jag mig en gång på en yogakurs. Helt galet andades jag.

Numera tränar jag andningen när jag ska ge healing, eller om jag ska vila en stund för mig själv. Men det liksom sitter i ryggmärgen den där "fel-andningen". Jag tränar och tränar, till och med när jag ute med hundarna.

När andningen stämmer för mig, då känns det i varenda cell, då känns det som jag har kontakt med hela mig själv!

LottaO
12/5/12, 8:21 PM
#3

Jag hade en flirt Flörten gång för sådär 100 år sedan. Han sa till mig att han aldrig träffat någon som andades så långsamt som jag. Jag hade liksom aldrig tänkt riktigt på det, men en av mina första pojkvänner i livet läste en del om zenbuddism. Jag läste lite över axeln och fastnade nog för just andningen. Då var jag 15-16 år och det satte sig liksom.

Och för mig, när jag gör övningar eller om jag pratar med någon annan om andning så brukar jag be dem andas ut. Och lite till och så trycka ut det sista som går att få ut innan de andas in igen. Ett par tre gånger för att riktigt fylla på med ren luft.

Dansa kan man alltid göra!

[RMSLiners]
12/5/12, 11:17 PM
#4

Hamna här inne av nyfikenhet på sajtens namn och kan inget annat än gilla en del inlägg. 

Detta med andning är rätt intressant och enligt texten skulle jag tillhöra skaran som andas "fel" trots att jag utför yoga. Jag andas nämligen mest genom munnen men inte av stress eller liknande utan för att näsan min inte kan tillföra tillräckligt med syre vilket ibland har resulterat i syrebrist till hjärtat och fått mig hamna på akuten med syrgas in genom näsan (mer operationer än de som gjorts kan inte göras). Andas med munnen stängd under yoga är för mig helt otänkbart om jag inte har för avsikt att svimma förståss. Sover även med munnen öppen för det mesta.

Däremot andas jag väldigt lugnt och sakta samt så pass tyst att folk ibland undrar om jag andas överhuvudtaget. Visst kan jag andas genom näsan men då måste jag ta djupa andetag för att få in tillräckligt med syre och i det långa loppet blir det väldigt jobbigt. Glad

Ians
12/6/12, 12:16 AM
#5

,#4 Vi har ju i bland olika förutsättningar. Man får ta det som generella rekommendationer. Klart att ingen skall behöva åka till akuten. Så andas som d måste i förstahand.

Upp till toppen
Annons: