Annons:
Etikettövrigt
Läst 673 ggr
Ians
12/4/12, 11:34 AM

klimatsmart!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Allt vi äter och konsumerar påverkar vår miljö.

Endel hävdar att en vegetarisk livsföring är att föredra. Hur det nu är med den saken så är det inte alla förunnat att klara av att vara vegetarianer.

Och hur påverkar det miljön med frukt o grönsaker som transporteras långa vägar? Idag är vi ju vana vid att äta grönsaker o frukt från fjärranländer.

Själv äter jag numer vegetariskt, men det är mitt val pga att min kropp mår bättre, o jag har inga åsiker om vad andra äter.

Förutom att jag värnar om djuren o vill uppmana folk att äta när producerat och närslaktat i så stor utsträckning som det bara går. För att djuren inte skall behöva transporteras långa sträckor under misserabla förhållanden!

Helst bör man ha lite koll på att djuren har fått ha det så bra som möjligt också…levt ett liv ute i friska luften och med så bra mat som möjligt, efter deras behov o naturliga val.

Äter man mycket grönsaker så är det att föredra närproducerat också.

Så långt det är möjligt. Gör vi små och medvetna val så ger det effekt i längden….. även om vi inte tror det.

Men handlarna tar in vad kunderna vill ha.

Kanske får vi då leva med att alla äpplen inte är lika stora eller har lite fläckar…..idag ratar de flesta konsumenter de som ser lite annorlunda ut. Vi har heltenkelt vant oss vid att äpplen o andra grönsaker ser ut på ett visst sätt…polerade o fina i grönsaksdiskarna.

Men skall man äta riktigt ekologiskt så går det inte att ha sådana kriterier. För det var ju inte så de såg ut när de plockades…endel var lite fläckiga så de slängdes eller gick till industrin för olika sylter o safter….andra var för små eller förstora o de slängdes också.

EU kom med regler hur gurkor, äpplen o det mesta skall se ut…vikt form etc

Och itakt med att konsumenternas krav ökade så slogs lokala odlare ut.

Vill vi äta klimatsmart i framtiden så måste vi göra det ekonomiskt lönsamt o möjligt för de lokala odlarna/ uppfödarna att livnära sig på att producera mat till oss. Då sjunker även priserna/kilo som ett reultat av att det blir fler som kan leverera.

Man kan även odla hemma groddar etc och låta kosten bestå av mycket grönsaker som komplement till köttet.

Rent vatten är också en brist vara på många ställen på jorden…..där kan vi påverka genom att välja "Bra miljöval" och att minimera de kemisktekniska produkter som vi använder.

Så det finns många områden av vtt påverka med små medel….att vi Nu 2012 skulle återgå till häst o vagn som transportmedel är en utopi. Men vi kan påverka genom att välja i vardagen det vi äter o det vi rengör kroppar o hem med. Bara genom att läsa på lite Och inte minst påverka våra barn att tänka till lite. De är de som sedan skall ta över o de som blir morgonf´dagens konsumenter.

Att i möjligaste mån välja secondhand varor…köpa begagnat där det går gör också skillnad i tankesätt hos barnen.

Man kan låta någon ha nytta av det man själv tröttnat på eller växt ur. Och man kan fåtag i Riktigt fina saker billigt om man kollar anonnser etc

Men där sätter vi standarden för våra barn….om vi inte själva kan tänka oss begagnat så gör inte de, det heller.

Och de kläder tex som inte längre håller för en omgång användning till…Kan man kolla om någon man känner tycker om att väva tex o göra trasor till fina mattor av.

Förr kunde man följa familjens liv i de mattor man hade…där vävdes kläder som man använt o lappat o lagat till vägensände in i mattor som skyddade mot golvdrag. Ja det finns mycket man kan göra av det som redan finns.

Hur tänker du när du handlar? Tror du att vi kan påverka genom de val vi gör o de vi efterfrågar…eller är det för sent?

Annons:
kattfot
12/19/12, 6:15 PM
#1

Trevligt inlägg. Idag blir det mer och mer ett tvång med vegetarisk kost i skolorna. En dag, ibland två dagar per vecka. Mina barn är vrålhungriga dessa dagar och deras magar blir i uppror, gasiga och med magknip. Jag försöker få matpersonalen att förstå det här problemet och att de åtminstone kunde koka ägg till barnen dessa dagar så de har chans att bli mätta och må bra. Men det är svårt. Det finns mycket att tänka på när det gäller miljön. Jag har lärt mig se på vår mat och miljön på ett annat sätt efter att ha läst boken " the vegetarian myth", vegomyten på svenska, av författaren och före detta veganen Lierre Kieth. http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=Lierre+Keith&language=&ac_used=yes http://www.kostdoktorn.se/lchf-ar-miljo-och-klimatsmart/ Många intressanta kommentarer till inlägget också.

Ians
12/20/12, 9:35 AM
#2

#1 Ja det är inte bara att tvinga på folk en ifs god tanke. Ovana magar gör uppror!

Vi hade alla mått bra av att äta grönt någon gång i veckan….Men det är viktigt att en blir mätt också så en orkar heladagen…det håller jag med om.

Om man äter kött eller inte är en smaksak…men man kan ju tänka ekologiskt även om man gillar kött…..lite så tänker jag Flört Att värna om de djur som ger oss mat…verka för en human djurhållning o slakt.

Tänka lokalt o närproducerat när man handlar både kött, ägg, mjölk o frukt o grönt.

Upp till toppen
Annons: