Annons:
Etikettövrigt
Läst 4378 ggr
hulahulla
1/3/13, 7:58 PM

Underlivssmärta!!! Hjälp!

Hej! Provar att kasta ut ett rep här… Ni verkar sitta på mycket kunskap!

Jag har sedan 10 år tillbaka en underlivssmärta som inte gett med sig (utöver 2 korta perioder). Jag vet inte längre vad jag ska ta mig till, får tjata mig till vård.. Troligtvis var det vestibulit och vaginism men har nu övergått till en kronisk nervsmärta i området där slidkransen sitter. (Enligt två gyn.) har provat en del metoder, men det har inte hjälpt… Kör med homeopati o EFT för tillfället. Men det är dyrt o har inte gett ngt resultat (än).

Finns det Någon som vet något som kan fungera? Något som är värt att satsa på? Smärtan gäller vid beröring/samlag mestadels.

Jag är tacksam för alla idéer o tips!!

Annons:
Ians
1/4/13, 8:50 AM
#1

Min första fråga är….hur länge har du använt dig av den alternativa behandlingen?

Endel saker kräver Tid framför allt. Du har haft dessa problem i 10 år och då tar det tid för kroppen att läka dem.

hulahulla
1/4/13, 9:33 AM
#2

Jag har ätit homeopatmedicinen sedan september.

EFT har jag provat nästan lika länge.. Vi fokuserar dock inte bara på underlivssmärtan, försöker "läka" hela mig, självkänsla mm.

örtatösen
1/4/13, 9:59 AM
#3

Minns du om det inträffade något speciellt i ditt liv när smärtan uppkom?

Zonterapi kanske kan vara en hjälpande metod?

Man kan även göra vissa örtbad för underlivsbesvär.

"Går mot strömmen med stora steg"

carinafolkesson@blogspot.com

hulahulla
1/4/13, 11:37 AM
#4

Troligtvis fick jag smärtan i samband med sexdebuten, jag var inte redo mentalt. Spände mig, var osäker, avskydde min kropp.. Killen var också oerfaren så han tog det inte så lugnt som kanske var nödvändigt.. Det blev en ond spiral, rädsla för att få ont = spänner sig = ont. Nu har jag inte ont längre på de typiska vestibulitpunkterna, så de vet inte riktigt "vad jag har".

Provade zonterapi en gång o det gjorde fruktansvärt ont o jag skakade i hela kroppen genom behandlingen. Jag var osäker på hur seriös terapeuten var o gick inte dit igen… Men kanske borde testa igen! Ev. hitta en annan zonterapeut! Finns inte jättemånga där jag bor…

Örtbad? Det har jag aldrig hört talas om! Fyller man badkaret med vatten o örter o badar i det?

Ians
1/4/13, 11:46 AM
#5

Låter som du fått en "bra" reaktion av zonterapin…..den verkar både på det fysiska o själsliga planet. Så tycker allt du kan söka upp samma terapeut.

Många får en känsla av frossa eller värme vallningar i samband med dessa behandlingar.

hulahulla
1/4/13, 4:38 PM
#6

Jaha… vad synd att jag inte fortsatte då… Hon var så undvikande när jag frågade om hon behandlat underlivsbesvär förut, så det var mest det som kändes konstigt.

Någon som behandlats med EFT förresten?? Vad har det gett för resultat?

Annons:
örtatösen
1/4/13, 7:42 PM
#7

Ja precis som Ians nämner så fick du respons av kroppen och behandlingen gav resultat. Jag hade gett den en chans. Om du bor i Jönköpingstrakten så kan jag tipsa om en god vän som är duktig zonterapeut.

Örtbadet jag nämde är ett sittbad. Jag ska kika runt i min litteratur och se om jag hittar något som är värt att pröva.

Tror du gör helt rätt i att bearbeta det hela känslomässigt också. På sikt hoppas jag det ska lösa sig.

"Går mot strömmen med stora steg"

carinafolkesson@blogspot.com

mafaldahej
1/4/13, 8:31 PM
#8

Kolla in denna länk:

http://tankarvestibulit.svenskablogg.se/2010/12/19/varfor-en-blogg-om-vestibulit/

Du kanske hittar något där.

Lycka till!

[Aquelegia]
1/4/13, 9:02 PM
#9

Nu är det inget medicinskt råd jag kan komma med, däremot skulle jag avråda dig ifrån att ha sex ett tag under behandlingen så att du inte späder på den negativa effekten hela tiden utan faktiskt får hela på riktigt först.

Sedan ett annat tips är att om du inte gör det redan ta på dig själv. Du har kontrollen och vet vad som känns bra för dig själv, känn dig fram. Nu känns det för intimt att prata om detta i denna tråden då jag inte vet vad reglerna säger om intimprat, men det är mitt lite försiktiga tips.
Sedan är det a och o att du tänker mysiga fina tankar innan sex så att du är med mentalt. Bara för att du haft sex ett tag nu betyder inte att man behöver köra på utan det går att börja om från grunderna om det är vad som känns bäst för dig.

Kanske Bara ligga och mysa ibland med syfta att komma så långt som det känns bra för dig.

Ians
1/4/13, 9:38 PM
#10

#9 Dina försiktiga råd platsar alldeles utmärkt i en sådan här tråd Flört

[Aquelegia]
1/4/13, 9:44 PM
#11

#10 Bra, hehe försökte hålla det diskretTungan ute

Läste nu att TS tar hjälp av EFT. Något som jag både sett och upplevt genom syskon att det funkat.
Det mentala har jag flera gånger fått bevisat för min del påverkat det fysiska. Annars rosenterapi kanske är något för dig?

hulahulla
1/4/13, 9:46 PM
#12

Örtatösen: Vad snällt! Jag är öppen för nya metoder, det måste ju finnas något som fungerar även för mig!

Tack! Ja, jag hoppas fortfarande att det ska lösa sig även om hoppet går ner i dalar till o från..

mafaldahej: Tack för tipset! Finns mycket mer information nu än för tio år sedan, tack o lov för alla unga tjejer som får problem med smärta nu!

Aquelegia: Jo, samlag är en omöjlighet så det undviker jag. Sex har vi även om lusten sakta dalar.. Menar du utesluta alla former av sex?

Jag håller helt med dig att jag skulle behöva börja om från början, ta små små steg, hitta tillbaks till lusten och glädjen och bort från prestationsångest o känsla att man inte räcker till.. Jobbar med att övervinna de "dåliga" tankarna o leva i nuet. Jag tenderar att bygga upp scenarion annars, redan innan de hänt.. O det man toroar sig ska hända brukar ju ofta hända därför!

[Aquelegia]
1/4/13, 9:58 PM
#13

#12 Nu vet jag ju inte vad ni gör men utgår ifrån att då det är det sexuella som ger dig blockeringar att du då bör utesluta allt vad sexuella aktiviteter innebär. Kan säga att det är SÅ skönt att bara få vara med sin partner en period utan den där konstanta tanken att man måste ha ett vilt och galet sexliv. Det har ni hela livet på er att ha.
Tycker att du bör endast och enbart tänka på dig själv med den sexuella biten och lägga all fokus på ditt välbehag. Känner du då en dag när ni kanske kollar på film att du fylls av välbehag och trygghet i dig själv. Ja, då kan ni mysa lite och se vart det leder.
Slutet på ett samlag behöver inte alltid vara att komma till "det givna målet" som har målats upp.
Det kan handla om en kvart av bara ren avslappning, mys, lite smek och sedan får det vara för den gången.
Jag har också haft sexuella blockeringar men har senaste halvåret jobbat mycket med mig själv och nu är allt som det känns att det bör vara.

Din partner är viktig i detta. Man behöver mycket tålamod och förståelse. Frustration är otilltåtet från dennes sida om man vill avbryta! Det är bra att sätta upp lite gränser för hur långt det får gå tills du säger till att det är okej med mer.

Det är ack så viktigt att bekräfta varanda i vardagen med. Allt för att vara så avslappnade som möjligt och inte bygga upp sådana förväntningar.

Annons:
walter
1/5/13, 2:14 AM
#14

hulahulla jag undrar om du inte också ska skriva inne på kvinna.ifokus eller åtminstone läsa en del där.

Visst det du beskriver låter inte som endometrios utifrån det jag läser på den sajten, men det kan tydligen vara olika från person till person. Nu är värden (som själv har endometrios) tyvärr frånvarande, men kanske prova där också.

Här några länkar till några artiklar där. Finns mer att läsa på sajten, man får upp rätt bra med träffar om man söker på endomitrios på den sajten.

Endometrios Den dolda kvinnosjukdomen.
Det är bara mensvärk.
Behandlingar mot endomitrios.

hej

hulahulla
1/5/13, 1:46 PM
#15

Aquelegia: Tack för dina råd! Jo, har provat även att inte ha sex alls (eller mer föreslagit det) men lätt att killen känner sig då att han inte räcker till, eller att vi glider ifrån varandra om vi slutar med den intimiteten. Jag tror det krockar i kommunikationen.. Klart han känner att om vi inte kunnat ha samlag på 3 år (det fungerade en kort period efter vi träffats), så borde vi väl iaf kunna ha annat sex…! Verkar inte spela nåon roll hur jag "lägger fram det" så slutar det med att vi är oense :( Nu har vi knappt sex alls längre av olika anledningar..

Försöker dock hålla igång mig själv, då slipper jag alla krav jag har på mig själv.. Jag vet att lusten finns kvar bakom trots allt!!

Hm, rosenterpi, har hört talas om det men inte forskat vidare.. Det kanske är något värt att prova! Ska definitivt kolla upp det!

Walter: Visste inte att det fanns ett kvinna i fokus! Ska avsolut gå dit och läsa också! Endomitrios har jag funderat på också, om det är det jag har. Men det är mycket av symptomen som inte stämmer, har dock en kopparspiral som förvärrar mensvärk mm som jag ska ta ut nu o se hur min kropp fungerar utan! Ska nog ta upp det med gyn nästa gång o fråga vad han tror, om det kan vara endo!

walter
1/5/13, 5:24 PM
#16

hulahulla eftersom du även har problem med mensvärk så kanske det kan vara endo, men jag ska inte säga säkert. När det gäller just endo så verkar det ta tid att få rätt diagnos då många har så olika. Så bra om du tar upp det med gyn så kanske du kan få en ordentligt utredning så du får veta säkert. Då kanske det också går att hitta en behandling som hjälper någorlunda i alla fall.

hej

Upp till toppen
Annons: