Etikettyoga-qigong
Läst 4219 ggr
Ians
2012-12-07, 12:48

Yoga är en effektiv själv behandlingsmetod!

Många är de som har en "kass" rygg av olika anledningar som kan vittna om yogans fördelar. hur ryggen blir mer flexibel, gör mindre ont och fungerar heltenkelt bättre.

Många dansare tex använder sig av yoga för att slippa yrkesskador. Egentligen skulle jag vilja gå så långt att jag påstår att man skulle få bättre resultat o minder skador vilken sport eller annan aktivitet man än ägnar sig åt.

Genom de stretschande yoga övningarna och rätt andnigs teknik för optimal syresättning….,minskar man stressen på kroppen av intensivträning i andra dicipliner.

Använder man sig av de tillrätta lagda övnings serierna för olika tillstånd som Medicinskyoga presenterar, så kan man komma tillrätta med många sjukdomstillstånd. Och få symtomlindring…ex migrän, astma, parkingsons, ryggproblem, magproblem etc etc

Men även klassisk yoga ger stor förbättring i de flesta av dessa tillsånd. Problemet är väll att utföra övningarna rätt när man har tex parkinsons…då är tillrättalagda övninga super.

Man kan sitta på en stol o yoga o få samma effekt som när man står på en matta…bara man har tänkt till lite vad man vill åt i kroppen.

Själv har jag börjat med lymfyoga…det rensar lymfkanalerna och ökar flödet i kroppen, samt höjer immunförsvaret.

Funkar det då? Ja absolut, jag blev dyngsjuk under ett dygn. Hade ont i hela kroppen av dessa enkla övningar samt själv massagen….och fick feberfrossa och högfeber. Efter ett dygn var det vips väck o jag känner mig piggare än innan! Precis samma reaktion som man kan få med många alternativa behandlingar…en först försämring, när kroppen rensar ut gammalskit som lagrats o som åker runt i systemet.

(de som går på samma utbildning som mig har alla fått olika symtom o känt sig dassiga….sedan vi gick igenom övningarna i lördags. Hade det bara varit jag hade jag kanske trott att det var en slump….)

Tom mitt problem med bihålorna verkar det hjälpa för har inte andats såhär lätt på år o dag!

Så nu är det bara att fortsätta o trigga kroppen till en högrenivå, för att slippa o gå runt o känna sig halvsjuk/halvfrisk helatiden!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Ians
2012-12-07, 12:57
#1

Ta en titt på detta klippet o kom inte o säg sedan att yoga inte funkar!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Ians
2012-12-07, 16:29
#2

Så har jag idag gjort denna lymfyoga o massage för 3e gången.

Och det har börjat klia över hela kroppen så infernaliskt…inte på huden utan under huden….Jag tror bestämt det är cirkulationen som börjar pigga på sig! Flört Det brukar göra så då!

Och idag kände jag att jag blev riktigt pigg efteråt…glad inifrån o ut på något sätt!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
shigne
2012-12-07, 16:57
#3

Helt fantastiskt!

Tack för att du delar med dig av dina egna upplevelser.

Det jag spontant undrar;

  • Hur länge måste man hålla på om gör yoga-övningar på hemmaplan?
  • Kan man göra "fel" om man gör övningarna själv utan hjälp av någon som kan?
  • Hur ofta (ggr/vecka) för att få något resultat?

Jag vet att det skrivits om yoga förut - men jag frågar ifall det är fler än jag som undrar och för att få igång fler frågor etc.

Ska leta i "arkivet" och se om jag kan hitta mer om yoga…

Tack Ians!

Ians
2012-12-07, 17:30
#4

Vad  man skall tänka på om man gör hemma är…att man inte lutar sig ur mitt linjen….dvs får en hävarms effekt på ryggen.

Tänk dig att du står mellan två glasskivor o gör dina övningar. Då har du en bra koll på att inte ryggen felbelastas.

Att man inte går in i en position för långt…utan låter kroppen stärka upp sig till en djupare position allt eftersom.

Andningen är en bra mätare på det…..så länge du kan andas normalt när du står i en position så är det ok! Börjar du flämta så har du gått för "djupt" backa lite då o håll positionen i det läget som är ok…var snäll mot kroppen mao Den kommer att mjukna o klara av mer o mer allt eftersom! Om du bara ger den tid o är snäll mot den.

Var försiktig med huvudstående positioner innan du stärkt upp kroppen…de är överkurs!

O se till att ALDRIG rätta till en huvudposition när du står i den…utan gå ur den o börja om istället. Nacken är känsklig o man kan Jätte lätt göra sig riktigt illa. Ha helst en vägg bakom ibörjan…så Du inte "slår över" Både nacken o ryggen kan bli rejält skadade…..har hört människor som fått riktigt ordentliga nackskador, känsel bortfall i ena sidan av kroppen etc.

Så som sagt de är överkurs.Har man rygg problem skall man vara försiktig med att tex böja sig framåt med raka ben…böj på benen luta magen mot låren låt handflatan/fingertopparna vila mot golvet o sträck sedan såpass på benen att det känns på baksidan låren…dvs hamstringen det är Den man vill kommaåt i denna position …inte göra ryggen till en stor hävarm! Detta gäller även sittande ställning med raka ben då man skall hålla i tårna …gör likadant där.

När man ser bilder på positioner är det oftas människor som tränat länge eller är överrörliga som poserar….Det måste man kommaihåg. I vissa fall kommer de att få problem med lederna när de hållt på länge. Och det är ju inte det man strävar efter. Utan att stärka kroppen o må bra i längden!

Det din kropp klarar av är alldeles tillräckligt för Dig just nu…det gör nytta iallafall!

Ett annat exempel är lotusställningen som många jobbar stenhårt för att nå…det är faktiskt så att vissa människor Aldrig kommer att kunna sitta i lotusställning utan att knäna tar jätte mycket stryk. Och det är ok, för vi är skapta på olika sätt Så är det bara…sitt då istället i lätt skräddarställning o palla upp knäna lite med någon filt…Så du kan sitta bra länge om du skall meditera…..lägg även något under stussen så du kommer upplite o kan stitta bekvämt bra med rak rygg.

Använd hjälpmedel klossar o band…endel tror att det bara är för "latoxar" men så är det inte alls utan de är bra redskap för att man inte skall slita ut kroppen, utan bekvämt bygga upp den.

Ibland måste man gå lite utanför Comfortzone för att komma vidare…men regeln skall alltid vara håll koll på andningen och att man skall inte få snabba brännande smärtor…lite segt o töjigt, dvs lite motstånd kan man kännas men ALDRIG brännande smärtor, eller smärtor som kommer snabbt….backa då o stå sitt i positionen där det fortfarande känns lite motstånd men inte ont….håll hellre positionen i det läget lite längre…

Följer du dessa små tips så blir det oftast rätt. Ibland kan det vara bra o göra yoga framför en spegel så man ser hur det ser ut, och att man håller sig inom "glasväggarna"

Hur ofta man yogar är ju individuellt…ett litet pass varje dag eller ett längre några gånger i veckan.

Se till att vara varm i musklerna innan Du töjer på….för många så räcker det med uppvärmningen i början ex solhälsningen 1-5 ggr o sedan avslappningen som man inte får glömma! Som enda yogarutin ibörjan….var snäll mot din kropp är mitt råd. Det är som o jogga ingen hade kommit på o jogga en mil första gången…utan man tränar sig ordentligt för att kroppen skall orka det! Vissa kommer aldrig att springa en mil…men 100 meter är bättre än inget. Det gör skillnad i ditt liv o för Din kropp!

Lite så tänker jag!

Lycka till!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Ians
2012-12-07, 17:41
#5

Glömde ju armarna…när man står i positioner där händerna skall sträckas över huvudet så skall man se till att armarna ligger mot öronen så bra som möjligt……man skall alltså sträva mot det målet Flört

För att man inte skall komma ur "glasväggs zonen". Kommer armarna för långt framför ansiktet så vill man gärna automatiskt tippa framåt med överkroppen o då har vi ryggen där igen, som tar stryk.

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Ians
2012-12-19, 10:02
#6

Jag har alltid varit av naturen lat….och plötsligt känner jag ett behov av denna yoga varje dag!

Det känns som om jag inte "borstat tänderna" om jag inte gjort mina yoga övningar! Helt otroligt!

Vad månde bliva av detta tro?

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
HjortronBlomman
2013-02-07, 15:30
#7

#2 Nu blir jag nyfiken på det du nämner om lymfyoga kan du berätta mer om dess verkan och hur det går till/rörelser.

MVH

Ians
2013-02-07, 17:42
#8

#7 Det blir lite svårt med de olika rörelserna. Men det är en serie rörelser samt en egenmassage som man gör.

första gångerna blev jag dyngsjuk, fick tom feber. Sedan har jag mått bättre och bättre allt eftersom.

Lymfsystemet är ju bla inblandat i vårt immunförsvar, vilket gör att om man får lite skjuts i det så ökar kroppens förmåga att försvara sig mot sjukdomar.

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
HjortronBlomman
2013-02-07, 18:16
#9

Okej låter spännande och intressant.

Ska ta och söka om man hittar något på internet så man kan pröva

Som med allt när det gäller många av det alternativa ska det rensas ut innan processen kan börja.

Kram

Upp till toppen