Annons:
Etikettövrigt
Läst 1259 ggr
Tuva-Lena
2013-02-21 10:43

Pank och fågelfri..!

Ja det är precis det du är just nu. Ja några kronor har du kvar på fickan, för att överleva kan vi säga.

Du är ensmstående sen en tid tillbaka, dina barn är utflugna och du är arbetslös - vilken start va, kan man lugnt säga..🤔

Frågan är; vad gör du?

(Går inte att lägga in någon passande bild.. synd)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Ians
2013-02-21 10:47
#1

Startar eget! 😉

Tuva-Lena
2013-02-21 14:06
#2

Bra Ians!👍 jag satsar på självförsörjning tror jag - har alltid drömt om det, men jag vill nog ha djur omkring mig också. Kanske en mindre kennel el dyl.. blir ju också "eget företag" på sätt o vis. Annars så finns alltid möjligheten att söka sig utomlands!☝️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Swadika
2013-02-21 14:09
#3

Råna en bank ;) Haha nej då, jag valde att söka en utbildning :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

szirius
2013-02-21 14:37
#4

Säljer mina prylar och sticker ut och backpackar! Det kanske går under "flytta utomlands" egentligen….. Skulle kunna tänka mig prova att bo i kloster några månader i nåt varmt land, plocka apelsiner nån månad , och nån gång vill jag också prova att bo i ett riktigt flummigt hippiekollektiv, haha! Ett TAG. Ja LEVA mig fram och se världen lite mer. Kan hända att jag gör detta hur som helst när jag blir PASSIONÄR (härligare ord än pensionär) Gubben är inte så sugen på detta, så han kan stanna hemma och mata katterna😃

LottaO
2013-02-21 15:52
#5

Jag skrev också självförsörjning. Fast jag är egentligen alldeles för lat 😴

Men det jag fick för ögonen var att bo i kollektiv. Alla mår väl och hjälps åt. 

Fast i verkligheten skulle jag nog plugga.

Dansa kan man alltid göra!

gummimamma
2013-02-21 16:27
#6

Jag skulle starta eget. Vete katten vad för något, men någonting skulle jag kanske kunna hitta på. Särskillt om man har lite startkapital att börja med… Annars kan man ju inte göra någonting annat än råna en bank, gå o hänga sig eller bli religiös och hoppas på de högre makterna.

För många år sedan var jag lite i den situationen så jag funderade på vad jag ska hitta på. Jag var nyskilld, totalt pank (minus på kontot p g a exets pengaslarv), småbarnsmamma, arbetslös, nyinflyttad till en stad utan någon enda jag kände. Funderade mycket på vad jag skulle hitta på för att få ett hyggligt tillvaro för mig och min dotter. Får erkänna att vissa dagar kom självmordstankarna, men för dotterns skull motade jag bort dem. Likaså bankrånstankarna. Att starta eget av något slag fanns inte en endaste möjlighet med tanke på min ekonomi. Fast på sätt och vis kom jag igenom de svåraste pengakriserna tack vare att jag är händig. Vi hade en granne, en äldre herre, som var väldigt social av sig. Så när han såg att vi hade flyttat in på området, kom han och undrade vad vi var för några. Rena rama intervjun! Men på ett trevligt sätt ändå. Jag nämnde för honom bl a att jag brukar klippa håret på tösen vid behov. Då ville han att jag skulle klippa hans hår och undrade vad jag tog för det. 50:- svarade jag och han tyckte det var mycket billigt. Vi bestämde när han skulle komma hem till mig och bli klipt. Efter klippningen gick han hem till sig och bad frugan boka tid hos mig också! Några dagar senare frågade han mig om jag kunde hjälpa till med lite sömnad. Jag skulle få betalt för det. Efter det frågade han lite då och då om olika saker som jag kunde göra mot en liten slant. Han hade förstått att jag hade det riktigt krisigt med ekonomin, så när han hörde någon bekant som behövde hjälp med än det ena än det andra så föreslog han min hjälp. Tack vare dessa små slantar klarade jag av att ha mat till mig och tösen många gånger.

Annons:
abbis
2013-02-21 19:12
#7

Jag kryssade i annat

Råna banker är inte riktigt min grej..

Köpa lotter och vinna är lika säkert som att bli skjuten..

Självförsörjning va skulle det va prostitution ?

Utbildning  njaaa inte i min ålder..har inte ens grundskolekompetens

Självmord är inget alternativ 😕

Flytta utomlands kostar en del..😕

även kennel kostar en del..😕

Eget företag ..hmmm ..det har jag nu och det blir man inte fet på..

Religiös ..aldrig i livet 

Skulle nog försöka få rensa folks förråd mot att jag städade och körde på tippen   och sen sälja  det av värde på  på tradera

eller samla pantburkar..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LottaO
2013-02-21 20:41
#8

Klok och generös granne där Gummimamma. Och han förstod att inte genera dig genom att skänka pengar!

Abbis, det är väl nästan eget företagande det du beskriver 😉och man skulle nog inte bli fet på det heller… Men du skulle lätt få komma hit! Vet inte omd et finns så mycket av värde, men en hel del i förråden i alla fall.

Dansa kan man alltid göra!

inisklo
2013-02-22 05:27
#9

🤔…pank och fågelfri?🤔

Tuva-Lena
2013-02-22 09:17
#10

#9 Ja visst, "rik och fjättrad" är det många gånger om du tänker efter, såvida man inte har ett fett arv efter någon som ändå har varit fjättrad för att bygga upp den där förmögenheten.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-02-22 10:09
#11

#6 Vilken underbar granne HjärtaHjärtaHjärtaHjärta Gummimamman!

Tuva-Lena
2013-02-22 10:36
#12

Jaaa gummimamma, glömde ju bort dig! Så otroligt omtänksam och ödmjuk han var!❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

gummimamma
2013-02-22 11:33
#13

Ja, min granne var en levande ängel! Han hjälpte mig många gånger på så många olika sätt. På många olika plan, om man säger så. Inte bara det här med ekonomiskt, utan även på det psykiska och sociala planet. Han och hans fru (får inte glömma hennes del i allt jag fick av dem, även om det mest var han som jag hade nära kontakt med), de gav mig nytt självförtroende och styrka att orka med de jobbiga perioderna. De drog med mig på olika sätt så jag kom ut och träffade folk. Blev bekant med många rolika människor tack vare mina grannar! Tänker på dem ofta… Tänk att det finns sådana änglar här på jorden! Har råkat på människor några gånger som jag efteråt har tänkt var riktiga änglar. Men alla andra än mina fd grannar har varit sådana där tillfälliga, snabba möten.

Annons:
inisklo
2013-02-22 12:05
#14

Till dig gummimamma🌺

Jag känner glädjen av vinter ☀️som värmer min själ fast ute är kallt.  Solens värme strömmar in i mitt hjärta o får mig,att le.Den stömmar som 🌊o fyller mig att tänka hur tacksam man kan vara av andras lycka eller det" bra" som nån annan bitdra till en.Som nu i ditt fall din granne.Ängel av mäniska…Härligt!

Till vem som hälst🌺

Vi kanse möter människa änglar då o då,men vi är så blinda fast vi se,att vi int se nå…o vi hör va vi vill höra ,eller int alls hör.Man får tankeställare..🤔kan jag vara mäniska ängel utan,att vänta nåt till baks.Kan just jag underlätta nån annans liv fast jag kanse tycker,att jag har det sämre,kan jag just jag ge min hjälpande hand till nån utan att just jag går före nån annan.

Av såna härliga människor som finns som kan konsten känna sympatin o empatin skulle jag önska,att alla har…åtminstånen en mäniska ängel.

Tyvärr räker jag int överallt😉o alla o jag är för tungt o förästen kan int flyga.

gummimamma
2013-02-22 12:25
#15

#14 Alla änglar är inte perfekta. Alla änglar kan inte flyga heller. Men du och jag kan vara en ängel för någon, någon gång. Gäller bara att se den där personen som behöver en hjälpande hand, ett tröstande ord eller bara någon som finns där. Man behöver inte alltid göra så mycket för att vara en ängel!

inisklo
2013-02-22 13:32
#16

#15…gummimamma✨ om jag kunde ta ner åtminstonen en o ge till dig.Jag blev så glad av det som du skrev,att jag😢o 😃o snart vet jag int va jag gör.🙂

Vi får väl 🤗så här lilla ängel min😭

mayolica
2013-02-23 03:38
#17

Annat:   Det vet jag inte nu? Jag planerar inte sånt, om det skulle bli så löser jag det då. Jag skulle välja något som käns mest lockande just då av dom möjligheterna jag kommer på? 

 Nån utbildning låter ganska troligt? Bankrån låter mins troligt,eller ska vi göra det tillsammans kanske😃

~ mayolica ~

abbis
2013-02-23 09:34
#18

Lotta O ..Visst låter det som företag men det lär jag inte ha råd med..För ska 70% gå till skatt så kan jag lika gärna sparka mig trött..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

inisklo
2013-02-23 09:47
#19

# 18 abbis
Om man är egen företagare går 70% till skatt???

abbis
2013-02-23 15:46
#20

Japp med sociala avgifter m.m blir inte mycket kvar på en hundralapp 😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
[Starman]
2013-02-23 15:53
#21

Jag skulle rekommendera dig att vakna upp till verkligheten och besöka närmaste arbetsförmedling.
Är själv arbetssökande för tillfället, det går inte att hålla på och dagdrömma! Ta ditt sociala ansvar, annars kan du inte räkna med att samhället tar hand om dig när du behöver det.

gummimamma
2013-02-23 17:31
#22

#21 Vakna upp till verkligheten och besöka arbetsförmedlingen? Vad kan de göra? Inte ett skvatt! Af är en av de mest meningslösa påhitt som finns. Meningen är väl att de ska hjälpa arbetslösa att hitta jobb, men jag och flera med mig har nog snarare blivit stjälpta. Vill man ha någon slags sysselsättning får man fixa det själv och hoppas att af inte sätter käppar i hjulet. Det finns en stor risk att de gör det! Själv har jag råkat ut för det flera gånger. Både praktik, med möjlighet för fast anställning, och utbildning, där det finns chans till jobb efteråt, har de nekat mig. Men däremot velat att jag ska gå en tvåårig utbildning till möbeltapetserare, som inte leder till någonting då den inte är komplett. Och hur stort behov finns det av möbeltapetserare?

[Starman]
2013-02-23 18:26
#23

#22

Just det, vakna upp och lukta på blommorna!

Det går inte att hålla på och flumma runt och tro att man ska klara sig utan hjälp. Sitter man inte på enorma besparingar så är dessutom inskrivning på Arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande det enda sättet att få ut en ersättning, så skärp dig va?

mayolica
2013-02-24 04:03
#24

#21 Jådå Starman: Det går jättebra att hålla på och flumma runt o dagdrömma.☝️" Ta sitt sociala ansvar och gå till arbetsförnedringen" för att samhället ska ta hand om en är inte absolut nödvändigt.  Skulle man råna en bank kan man nog räkna med att "samhället tar hand om en"😃

~ mayolica ~

Ians
2013-02-24 07:35
#25

Starman då är vi där igen! Din ton är provokativ och otrevlig! Vilket det inte finns någon anledning till i denna tråden!

Dessutom är det lite oklart Vem du riktar dig till i inlägg #21 😎

Upp till toppen
Annons: