Testa dina kunskaper!
Här kommer en liten Kluring där ni får testa era kunskaper om kroppen. En del frågor kan vara svåra för en del av er, men ni kan ju alltid gissa och chansen att ni gissar rätt är alltid 30%..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
22 av 26
Men jag trodde ju att insulinet bildades i bukspottkörteln
Kul övning Tuvan. Tack!!
18/26 Bättre än jag trodde :)

med tanke på att jag är totalt puckad..16/26
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuvan det har smugit sig in ett fel i svaren…..
Insulin bildas inte i binjurarna!
Insulin är en signalsubstans som bildas i bukspottkörteln efter att man har ätit, som svar på höjt blodsocker.
Enligt min lärobok ….
Det betyder mao att jag hade 24 rätt av 26……ganska ok för en i branchen fick ju lära mig ngt nytt då ockå !
#4 Isåfall hade jag 19 rätt ;)
Kollade själv upp det och det stämmer att de bildas i bukspottskörteln, precis som jag trodde.
23 rätt av 26 är jag nöjd med. 1 miss och 2 felaktiga gissningar.
Jag fick också erfara att frågeställaren gjort fel, så jag kollade genast och fick bekräftat av Wikipedia att jag hade rätt:
Insulin är ett hormonellt protein som utsöndras efter en måltid som ett svar på förhöjda nivåer av glukos i blodet. Insulin bildas i betaceller som finns i de Langerhanska öarna i bukspottskörteln.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

17/26 haha ;)
Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...

16 eller 17 (insulinfrågan). Tur att jag jobbar med gator och vägar ;)
Dansa kan man alltid göra!

21/26 :)

25/26, känner mig nöjd med det.
Borde inte felet med insulin åtgärdas?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Det går inte att göra något åt i efterhand.

Jo, det var ju insulinet som jag alldeles bestämt trodde att det hade något med de langerhanska öarna att göra, ö heter ju insula på latin, och jag hade alldeles bestämt för mig att de skulle hittas i bukspottkörteln, men, man lär så länge man lever. ;-) Om det hade varit bukspottkörteln skulle jag ha fått 26, men jag tror jag kan vara nöjd med 25.
#12 Det ÄR bukspottskörteln. Har blivit fel i frågorna.

Ja, det kanske är bäst att klargöra, och ironi och sarkasmer och sånt funkar ju inte särskilt bra i skrift på diskussionsgrupper, så jag borde kanske avhålla mig.
Så för alla som är osäkra, mitt bud är fortfarande att det är bukspottkörteln som grejar insulinet. Vad insulinet sedan gör, det tvistar vi lite om, även om vi är överens om några huvudpunkter. Det primära tycks vara att stimulera kroppens celler att ta hand om socker som bränsle, och en sekundär verkning av det anser många av oss vara att man på så sätt kan lagra fettet för att användas senare.

Ja jag satt länge och funderade över om det var binjurarna eller bukspottkörteln - och så blev det fel ändå! och tänk då har man google alldelels i närheten..Så, då är det alltså binjurarna som bildar cortisol då, för det är dessa två hormon som jag nästan alltid förväxlar med resp organ.. Nåja, tur att ni är skarpsynta då jag inte är det själv..
Förresten! Kul att få se nya ansikten hos oss! Välkomna in!

Fck 24/25 om man räknar bort den sista frågan :)

#16….Grattis!

#4 Fast är man i branchen bör man ha alla rätt ;)

#18…beror väll lite på vad man jobbar med ;) och vilka uttryck man möter dagligen.

#18, #19 Och inte minst så är ju i alla fall en del av det som hör till branschen inte alldeles klart och entydigt. På många sätt är det uppfriskande att inte full konsensus råder i allt, även om det också kan vara oroande. När man kommer in på ämnesomsättning och hormoner är tvisterna många och marken en aning osäker. Och hjärnan vet vi ännu väldigt lite om… Man upplever ju dessutom rätt ofta att nya rön helt kastar omkull det man trodde sig veta tidigare, vilket kan skapa en viss osäkerhet, även om det kanske i högre grad borde leda till ödmjukhet inför den stora mängd kunskap som vi ännu inte har.

#19 Jaha jag uppfattade det som att du arbetade med människors hälsa :)
#20 Tycker det är tydligt vad saker heter på latin och fysiologin fast det kanske inte var det du menade?

#21 Du uppfattade det rätt…mensom sagt innan det beror ju lite på vilket område man jobbar inom o vilka uttryck man möter dagligen. Med andra ord vad man har mest nytta av att komma ihåg av det grundläggande bas kunskaperna.

#22 Ja det kan jag väl iofs hålla med om :)

Kul test!
Tänkte att jag nog skulle köra på en hel del av frågorna - men hjärnan min kom ihåg
25 av 26

Grattis shigne!!!!

prickade in 21 - 22 rätt(insulinfrågan)
~ mayolica ~

21/26 Är helnöjd med det som absolut ickeutbildad inom ämnet
Sista frågan.. NÄäää, allt är enkelt om man kan det…. men om man inte kan det så lär man ju sig en hel del. Jag tillhör de som förhoppningsvis lärde mig lite till.
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

21 av 26 inte så pjokigt - blev några slarvfel - bra Kluring :-)
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Jag tycker att ni är jätteduktiga ni som inte direkt har någon anknytning till sjukvården! Jag själv får väl skylla på att det är över 30 år sen jag studerade medicin och redan då hade jag problem med att hålla isär bukspott- från binjurar..
"Olycklige Oskars onda tunna tarm, ack för sista gången vreds av harm", kommer jag däremot ihåg och det är begynnelsebokstäverna på de tolv hjärnnerverna.
Och latinet glömmer jag aldrig, språkintresserad som jag alltid har varit!

Svarade rätt på två frågor som jag fick fel på ???

#30 Vilka frågor var det mamma_mo ?