Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 5155 ggr
Ians
12/1/12, 9:32 AM

extrem veganism....

Eller ett sätt att återfå hälsa o hålla sig frisk ? Rawfood tänket är på fram marsch. Rawfood ? Egentligen samma sätt att se på föda som vi mötte i Ann Wigmores levande föda tänk. Att det man äter skall vara i sin mest naturliga form för att ge optimal näring till kroppen. Inget värms upp mer än till max 45grader för att inte enzymer o vitaminer skall förstöras. Många som vurmar för denna livsstil hävdar att det är ett sätt att återfå hälsan Och behålla vitaliteten i kroppen. Ann Wigmore själv åter fick hälsan med denna kost. De rawfood guruna o vurmarna som Nu är iropet hävdar detsamma.

Annons:
Volito
12/1/12, 10:31 AM
#1

Kan bara prata av min egen erfrenhet. För två år sedan gick över til raw food och från dess har inte ätit lagat mat.

Tidigare var svårförkyld varje vinter 3-4 gånger nu har 2 vintrar utan förkylningar eller andra skukdomar. (tom när hemma famij var liggandes i 2 väckor med influensa, magsjuka) Tar inga vaciner.

I 30 (är över 40) år läkare inte kunde hitta och hjälpa bli av med svår acne som bara förvärrades med årena och använda mediciner - nu är nästan fri från den.

Celulit försvann snabbt - finns ingen behov använda massa krämer osv… rynkor släts ut… mm

En lat (vad gäller träning) människan nu tränar 5x i väckan och det går hur bra som hällst, behöver ingen återhämtning tex…

Är mycket piggare, mår bätre, har fått annat synn på världen, har tappat en vis "dimma" som fanns innan…

I onsdags opererades och har 4 väckors sjukskrivning - hoppade ut ur sängen och gick runt utan problem nästa morgon - läkaren fattade inte hur… och nu är pigg och mår bra, tar 1/4 del av skrivna verkmediciner…

Kan fortsätta hur mycket som hällst….

Ians
12/1/12, 4:27 PM
#2

Roligt med någon som har erfarenhet av rawfood! :)

[Aquelegia]
12/1/12, 9:29 PM
#3

har en nära bekant som är helt raxfoodvegan. Var på företagshälsokoll och berättade att det var det högsta värdet av syreupptagningsförmågan och friskhet läkaren sett hos en 40+are.

Kändes bra att höra då jag funderat själv på rawfood!
Jag personligen kommer gå över till halvtid rawfood när jag bor på landet. Kunna odla egna grejer.
Planen är att gå över mer och mer desto mer jag vänjer mig.

Ians
12/1/12, 11:00 PM
#4

#3 Tror att det är ett bra upplägg. Man skall inte stressa kroppen. När man äter rawfood så rensar kroppen ut mycket, ibörjan vad jag har förstått. Då är det bra att gå över successivt, så att processen blir så uthärdlig som möjligt. Lycka till! Har själv funderat på Rawfood, prövade en gång. Men jag gjorde för tvärt lappkast så jag var mest hungrig o mådde dåligt. Denna gången skall jag ta det med ro o ta ett steg i taget. Äter vegetariskt nu o mer o mer råa grönsaker o frukt…..man måste låta kroppen vänja sig.

Allamej
1/19/13, 2:28 PM
#5

Jag har ju nyligen börjat med detta och jag kommer inte att äta annat än rått, däremot så om suget skulle komma så FÅR jag… jag tror att det är orsaken till alla mina tidigare misslyckanden.. jag har inte fått äta ditt och datt…

Kan jag inte juica det eller äta det som det är så ska jag inte äta det. Mitt syfte med detta är att trots att jag verkligen behöver gå ner i vikt så är det absolut viktigaste att jag blir frisk och får i mig alla näringsämnen som jag kan. Har nyss varit och handlat, så nu ligger det en fullständig nykomling på min diskbänk, något som aldrig kommit innanför mina dörrar tidigare, savoykål. ska bli juice tillsammans med morötter och spenat :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Tuva-Lena
1/19/13, 3:20 PM
#6

Nä inget för mig, men jag har haft turen att ha rätt gener vad det gäller både sjukdom och vikt förstås.. Äter nyttigt och alltid hemlagat, har dragit ner på kött och äter fisk/skaldjur fyra/fem ggr i veckan istället, fast mest för att prostestera mot djurhanteringen. Målet är vegetariskt + fisk och det tror jag faktikst att jag går i land med. Vilt äter jag också förstås, en ggn i veckan för viltet lever under normala omständigheter fram till den dag dom dödas, det kan man knappast säga om våra grisar och nötdjur, eller hur?

Äter däremot mycket raw food i form av grönsaker, fast det kanske inte gills?Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Ians
1/20/13, 5:56 PM
#7

Allt gillas Tuvan. ;)

penke
1/21/13, 9:24 PM
#8

militant fanatism..
är aldrig bra,varesig på gatorna elr vid matbordet..
allas våra kroppar och sinnen har ju inte mognat än.. Tungan ute

jag är vegetarian sedan länge
började av ego skäl
sedan eco slutligen deo..*skratt*
elr, först bara för egen del,ogillade all sk-t de sprutade in i djuren*
ville inte äta de ,,alla anabola  o antibiotika,,(som försvann vid slakten..)?
senare i protest mot djurhållningen på alla köttfabriker
senare  även en ..spirituell orsak …

raw food har jag nyligen stött på(är ju lantis)
allt det jag fått smaka är väldigt gott
och inte SÅ dramatisk chock för min gom o mage
jag tänker testa på detta lite mer,gå nå´n kurs,,få mer inspiration
få lite nya tänk till köket..det bkir ju även kreativt *ler*

just nu har jag bara vetegräs som pulver ..
jag tycker bara det,gör en lite skillnad

;  penke

Ians
1/22/13, 8:09 AM
#9

Penke, allas våra kroppar mår bäst i att vänja sig långsamt. Och man behöver inte gå in till 100% många är de som väljer att ex äta Rawfood 50%-75%

Speciellt här i norden när det är kallt kan det behövas lite varm mat emellanåt.

Och visst är mycket av det som kommer med recept etc inom trenden Jätte gott och ett helt nytt sätt att se på råa grönsaker o frukt, som riktiga rätter inte bara tillbehör till övrig mat…lite spännande!

Vetegräs är toppen!

själv kör jag med en Rawfoodsmoothie i pulver form som innehåller hampafrön acai bär, spirulina och vetegräs.

En super bra början på dagen blandad med havremjölk!

Måste köpa mig en bra mixer! Och en juice apparat!

VildaVittra
1/22/13, 9:05 PM
#10

#6 Har du sett Hugh´s fish fight? Fisken vi köper i affären har inte heller blivit så bra behandlad. trålarna drar upp torsk osv och då de redan fyllt sin torskkvot så slängs det döda fisken tillbaka i havet. :(

Köp krok/linfångad fisk, eller från den lokala fiskaren.

http://www.fishfight.net/

Del 1: http://www.dailymotion.com/video/xrrjtl_e1-hugh-s-fish-fight_lifestyle#.UP7wd_LjGls

Del 2: http://www.dailymotion.com/video/xrrjzw_e2-hugh-s-fish-fight_lifestyle

Del 3: http://www.dailymotion.com/video/xrrkd7_e3-hugh-s-fish-fight_lifestyle

Del 4: http://www.dailymotion.com/video/xrrkju_e4-hugh-s-big-fish-fight-the-battle-continues_lifestyle

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elpida
1/23/13, 8:10 PM
#11

Min dotter skrev och frågade  häromdagen om jag skulle vara intresserad av att starta ett rawfood-café tillsammans med henne.

Själv gillar jag ju varm mat emellanåt, min mage far illa av råa grönsaker och frukt…. men om man lade om helt och hållet kanske det skulle rätta till sig….

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

JohannaMax
1/23/13, 8:31 PM
#12

Jag kör raw food ungefär 40-50% nu. Det krångliga är att alltid ha färsk frukt och grönsaker hemma samt att det blir ganska dyrt.

Vill även ha varm mat denna tid på året och barnen är inte direkt överförtjusta i raw…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Ians
1/24/13, 5:12 PM
#13

#11 Elpida! En har nog mer problem med magen när en blandar rått och kokt…än om man bara äter rått!

Har jag fått för mig. Det finns enzymer man kan ta i övergången för att det skall gå smidigare .

Vad spännande ett Rawfood café!

Annons:
Ians
3/2/13, 1:02 PM
#14

Nu har jag köpt en Juice Master….en liten maskin som mal och pressar ut juicen från grönsaker och frukt!

Samt en ordentlig mixer..Så nu pressas det juice från morot, rödbeta och broccoli som jag inte kunde göra förut! 😉

Dricker underbara grönsaks juicer till frukost varje dag o så blir det väll någon på eftermiddagen också . Däremellan blir det vegetarisk mat!

Mår jätte bra!

Volito
3/2/13, 3:25 PM
#15

#14 glöm inte bladgrönt (tex spenat) - alla gröna blad är källa för protein samt massa andra nyttigheter - mer än grönsaker. Förresten i morotshällken tex vitaminer och mineraler finns mycket mera än i själva moroten…

AntoniaUtanX
3/2/13, 3:43 PM
#16

Vill bara komma med en liten förtydligan.

Rawfood behöver INTE innebära vaganism. Det innebär bara att man inte äter mat som har bahandlats över en viss temperatur.

De som äter sashimi, råbiff och t ex carpaccio är likväl rawfoodare.

Det fokuseras så väldigt ppå just frukt och grönt, inom rawfood, vilket inte är helt rätt.

Tänk på världens rawfoodare…inuiterna…vad äter de??

AntoniaUtanX
3/2/13, 5:02 PM
#17

Ians, om du vill få i dig de nyttiga fibrerna, så bör du ta det som JouiceMastern "kastar bort" och göra dig en god rawfoodsallad av avfallet, lite kallpressad avokadoolja, samt lite indiska kryddor…….lite grovhackade nötter till det………..MMMMMMMMM

Ians
3/3/13, 10:43 AM
#18

#17 jag gör faktiskt det 😉 äter så mycket jag orkar av …avfallet med lite gott i…

Men man inser snabbt att man aldrig hade fått i sig Så mycket grönsaker om man skulle äta dem rå rivna…..som man får i sig när man dricker juicen OCH äter så mycket man orkar av "avfallet!

#16 Du har alldeles rätt när det gäller Rawfood att kosten även kan innehålla kött och fisk. För min egen del så håller jag mig till grönsakerna pga att jag får ont i lederna av kött.

Anledningen till Rubriken är att man som sagt fokuserar på just grönsaker, frukt,nötter och frön när man talar om Rawfood lite slarvigt.

Och att många som hänger sig åt Rawfood är just veganer.

Ians
3/15/13, 3:14 PM
#19

Den 1 mars kom min juicepress som jag använder mig av varje morgon. Dricker en grön drink på morot,rödbeta, selleri och ett äpple…

Avfallet från kvarnen gör jag en sallad på…inte allt för det orkar jag inte äta upp men det mesta iaf.

Oftast blir det en avokado som jag mosar i…och lite veganskt buljongpulver…..eller ytte pytte salt. smakar mums!

Sedan jag började med detta har jag gått ner 3 kg i vikt, det verkar som hjärnan inte signalerar att man vill ha godis, kakor etc efter en sådan start på dagen. vilket gör att man automatiskt äter mindre sådant och då automatiskt går ner i vikt.

En bonus som jag tackar och bockar för….det bidde nyttigt på fleravis 😉

penke
3/25/13, 11:51 AM
#20

#Ians
..lite nyfiken om din juicemaster blivit en vana..
elr utfyllnad längst ned,längst in..☺️
jag funderar på en till vetegräs,egentligen undrar jag om din klarar det?
de handdrivna jag sett om,är nå´n Z-kvarn som är dyrare än många elekriska som verkar mångsidigare
 det är ganska stor spridning iu pris,från 700 - "2000" :- på eldrivna

jag har en centrifug som är längst in ..eller i DISKEN   😡 ¿..är din så lättdiskad som ..de säger ?

   penke

Annons:
Ians
3/25/13, 12:11 PM
#21

Jag är mycket nöjd med min juice press…den står framme och används dagligen….faktiskt flera gånger / dag 😉

Mycket lättdiskad och lätt att använda…har haft funderingar på om den klarar vetegräs, så jag skall ta o odla lite o se för det blir ju billigare än pulver form 😎 åter kommer när jag vet!

Bra att du får mig att sätta lite fart o pröva 🙂

penke
3/25/13, 12:49 PM
#22

Oj,snabbare svar än jag hann med..
(hur många vuxenpoäng är det att köpa saker efter hur lättdiskade de är?) 😃

vilken sort/märke köpte du ?
 jag googlade o fann de som påstods klara vetegräs,
 i sin ..info(från vanliga sajter,inte rawfoodbutiker),men har samtidigt fått höra att vetegräspressar/kvarnar är ..speciella 😮
kan du inte snabb-odla ?👋

   penke

Volito
3/29/13, 1:40 PM
#23

Lite mer än 1 är sedan köpte en Wilfa juicepress (den typ brukar heta solw juicer- princip liknar en köttkvarn och inte centrifug). Har inte pressat vetegräs men spenat den klarar galant (antar att vetegräs med). I affär hittade bara på Mediamarket (innan fanns inte och tror att inte finns nu) men andra vanliga elbutiker hade dem bara på nätet men inte i affären…

Ians
3/29/13, 2:59 PM
#24

#22….Hej Penke

Jag trodde jag svarat dig….😞men kollade tydligen bara om min skulle klara vetegräs enl fabrikanten, och glömde skriva sedan.

Jag har en juice Master av märket Wilfa , den fungerar som en kvarn precis som Volito skriver i inlägg #23

mayolica
3/30/13, 10:24 PM
#25

Jag är inte alls insatt i vad raw food är för någonting? men om det inte är allt för invecklat och krångligt så kan det  kanske vara något för mej?☝️

 Jag känner att jag måste göra något åt min hälsa, men vet inte riktigt vad? mår inte bra har varit så mycket sjuk länge nu och orkar ingenting.  kanske jag skulle bli frisk av den kosten?   🤔

Ians vad är det för någon juice mixer som du har skaffat?  Jag skulle oxå gärna vilja kunna göra råsafter.  köpte en råsaftcentrifug för många år sen, men den höll inte många gånger sen har jag inte orkat bry mej om att skaffa någon ny.  Jag håller med Penke om att det ska vara lättdiskat, lättdiskat, lätt att använda och bra kvallite och överkomligt pris .🙂

~ mayolica ~

Ians
3/31/13, 1:52 PM
#26

Då kan jag rekommendera net on net … Wilfa SJ-150AL!

hon som rekommenderade den till mig hade gett dubbla priset i butik!

Den är lättdiskad, lätt att sätta ihop och ta isär.

Idag gjorde jag råsaft på ruccola, spenat, morot och selleri…maskinen klarar dem alla galant!

penke
3/31/13, 11:09 PM
#27

  Jag är väl (heller) inte insatt i rawfood,
om det bara är den man blir friskare av
elr mindre "sjuk" av bortval av vitt socker-mjöl-mjölk ?

*gröna*  juicer är väl bara en del av rawfooden..

jag blev bara en gnutta otålig i veckan😡
ville redan vara ..färdig,tog min intuition till hjälp …
beställde just en  Wilfa SJ-150AL..från netonnet 799:-
lättdiskad !! …och juicear bra
mitt vetegräs är dock bara halvfärdigt ..

spenat blev jag nyfis på..har bara frusen nässla hemma
köpte rödbetor idag för att ge maffig färg…

   penke

Annons:
Volito
4/1/13, 8:55 AM
#28

Akta med rödbetor - den juice är stark! Kan bara späda ut annan juice med en skvätt rödbeta -

annars kan få världens utrensning och må illa…

Skrivs tom att innan använda rödbetsjuice få ha den i minst halvtimma i kylen.

penke
4/1/13, 9:09 AM
#29

😞oh,tack för varning/tips
..hade iofs bara tänkt ha en kvartssklyfta i…

nu får det bli något annat spännande av rödbetorna
om jag har kvar recept jag sparat för .. rä(ö)tt tillfälle :- )

   penke

Ians
4/1/13, 10:40 AM
#30

Jag visste inte detta om rödbetor…så jag har druckit juice av 1-2 rödbetor de flesta dagar 🙂och mått toppen.

Bla gör det att man får bättre flås och man får bättre uthållighet vid träning som cykling, löpning och promenader.

I försök har deltagarna fått dricka en halvliter rödbetsjuice/dag. Och därmed ökat sin prestation jämfört med kontrollgruppen.

Det är nitraten i rödbetan som gör detta. Nitrat finns även i spenat, mangold, ruccola, fänkål och grönsallad.

penke
4/1/13, 4:31 PM
#31

*skratt*
 ..även med tanke på dagens datum,vet jag inte om ni gör mig en aprillo
jag väljer att tacka er,för att jag inte ska lyda,utan lita
 till mina egna sinnen o kropp 😛

   penke

Ians
4/1/13, 8:05 PM
#32

Nej Penke det är inget april skämt ♥

penke
4/1/13, 9:20 PM
#33

..som bara en en s.k "slump" hade en vän på fejan lagt upp en länk
http://myscienceacademy.org/2013/03/23/health-benefits-of-beetroot-boosting-energy-cancer-protection/
 när jag var inne där tidigare ..

             😃

   penke

psst Ians elr Tuvan..jag får inte länken att bli som en "bild" direkt,är det något ni kan ..göra ngt magiskt åt ? Ds *ler*

penke
4/10/13, 9:18 AM
#34

 Jag gjorde min debut som vetegräsodlar-juicepressare häromdagen,
   men maskin fungerade bra tycker jag,kanske(?) inte lika hårt malande
som specialkvarnar,så jag körde gräset två ggr..
nu är det bara att utöka "arealerna" med odlingar  : )

   penke

Annons:
Ians
4/10/13, 4:47 PM
#35

ååå Tack Penke, ❤️

jag har inte fått till någon odling ännu, glömmer ju att köpa vetekornen när jag är i affären. men då skall jag definitivt köra igång en odling!

Och visst är det lite meckigt att köra 2 ggr , men special kvarnarna kostar ju lite mer, så sett ur det perspektivet så är det ju inte så farligt.

Illusion
4/16/13, 8:54 AM
#36

Gud vad jag känner mig redo att bli vegetarian nu.. Alla goda juicer, all färsk frukt och grönsaker gud vad gott!!! Jag känner mig helt frälst. Tyvärr är det för dyrt för min del :( har man inget jobb får man äta makaroner som gör en tjock och sjuk.. jag måste skaffa ett jobb!!!


☮ and ❤ among each other ✿

penke
4/18/13, 11:06 PM
#37

 No worries ´gal : )

ta´t lungt,gräset hinner växa som det ska
 just nu groddar jag för min nästa sådd
mjaooo,att jag malde två ggr,kanske egentligen inte var  ett måste
 det var ganska enkelt,bara langa i "tratten"

jag får nog skaffa mig riktiga odlingsbrickor,
nu har jag gamla framkallningstråg för foto *skratt*
även *viskar* har sett på nätet att det finns startkit,tre tråg/brickor o tre fröpåsar..

   penke

penke
4/18/13, 11:17 PM
#38

#Illusion (om du är på ..riktigt") *ler*

  ta det lugnt du oxå
 med att bli mer vegetarisk,så du inte chockar dig kropp med "försnabb" omställning och får ett bakslag 
 jag tyckte det var lite bökigt att bryta inrutade vanor (oxå)
hur,vad,när man äter

ett enkelt,nyttigt och ekonomiskt tips:
vitkålsallad
 ett vitkålshuvud,en purjo och en paprika + lite raps elr oliv-olja
 bara finstrimla ned i en bunke att ha i kylen
 en talrik har funkat som lunch för mig
  några själv-rostade solroskärnor kanske på
och en frukt som efterätt

   penke

Illusion
4/18/13, 11:41 PM
#39

Penke jo jag är på riktigt :) men jag kommer dock inte ha råd att äta så extremt nyttigt på ett tag, men jag har varit vegetarian många gånger, det var inget problem alls med magen, men det kanske är skillnad?


☮ and ❤ among each other ✿

Ians
4/19/13, 10:33 AM
#40

#39 En liten fråga bara….i all enkelhet…..varför köttbullar till makaronerna? Om man vill äta nyttigt….linser är billig mat det också, och minst lika näringsrika som köttbullarna 😉

vitkål som Penke tipsar om, är också billig mat.

penke
4/21/13, 6:18 PM
#41

#39 (40)

  just som Ians skriver
 ha inte för stora krav på dig,att äta supernyttigt hela tiden..
jag äter eco/krav osv. när jag kan o tycker det är försvarbart pris

det är ju som ..normalkostare,de har oxå vardagsmat
sedan till helger kan det bli lite mer
vitkål/linser är bra ..bulk..o gourmet när du vill :- )

snart blir det hemlagad nudelsoppa med knäcke(brevid) med hemnkärnat "bregott" 😛

   penke

Annons:
Upp till toppen
Annons: