Annons:
Etikettövrigt
Läst 2702 ggr
Ians
2013-06-02 16:06

Vikt!

Jag blir så Arg 😡

I en reklam på FB har ett företag Victoria Beckham, som sitt ansikte utåt. Det framhålls hur mycket bukfett hon tappat genom att följa några enkla tips!

Denna dam är inte frisk, och har inte ett friskt förhållande till sin kropp överhuvudtaget! Att framhålla hennes viktnedgång och kroppsideal som något eftersträvansvärt är en stor skam!

Och ett ideal som våra döttrar växer upp med. Detta gör mig så arg! att bara vara smal till vilket pris som helst är sjukt, inte på något sätt hälsosamt!

Visst det är väl känt att man förkortar sitt liv genom att man har stor övervikt, och det ger en mängd följdsjukdomar som kostar samhället multum i form av sjukvård och ersättning via försäkringskassan.

Så visst en viss reglering av kroppsvikten bör man tänka sig om man väger enormt mycket och har problem med knän, ork etc etc

Men att ha dessa magra skrikor som ideal är att hoppa i diket på andra sidan. Undervikt ger också en massa problem som man sällan talar om, utan det framhålls som något eftersträvansvärt och att man har lyckats.

Man har tex inga energi reserver vid sjukdom, trötthet, undernäring, vitamin och mineralbrister, svårigheter att bli gravid, endokrina rubbningar etc etc

Dessutom talar man sällan om dessa kända kvinnors missbruk som oftast är en anledning till att de ser ut som de gör, bantningspiller med narkotiska preparat etc

Att vara så kropps fixerad är inget att idealisera!

Sedan finns det människor som av naturen är underviktiga och har stora problem med det, det är en annan sak. Men att leva på vatten och några salladsblad för att uppnå en utmärglad look är inte sunt alls!

Numer strävar ju tom modeindustrin åt att använda plus modeller i reklam sammanhang. Efter mycket kritik av att de företrädesvis använt sig av modeller som har size zero! De flesta kvinnor i världen har inte den storleken och ser inte alls ut så i dessa kläder.

Då gör det mig upprörd att man använder ansikten utåt i viktreducerings reklam, som är  underviktiga och undernärda!

Annons:
Ians
2013-06-02 18:33
#1

Vill förtydliga att en sk. plus modell är fr storlek 36 och uppåt. .. så då förstår ni bättre vad en size zero modell är fönågot !

Pagan
2013-06-02 21:15
#2

Ja, jag förstår din frustration Ians. Har ju en dotter på 15 och jag hoppas hon har större vett än att "gå på" såna budskap, men klart man oroar sig. Själv anser jag att de magra skrikorna är rätt sorgliga att se, ingenting att sträva efter. Att Beckham förlorat bukfett kan jag ju inte förstå heller, hon hade väl knappast något till att börja med. Det är bara att beklaga att reklam har så stor genomslagseffekt, det är inte så ofta av godo.😕

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

signemo
2013-06-02 22:55
#3

Sorgligt ja.  Men vi styr inte alltid över vår vikt.  Fast vi försöker.

Från det jag var tonåring till ca 40 år så lyckades jag inte komma över 48-50 kilo, jag åt mycket, , men inte hjälpte det. Sen var det som att vända på handen.  Nu väger jag  en hel del mer ;-).  Tyvärr är det lika gott med mat, men försöker hålla efter o äta nyttigt. Men  nu har jag trivselvikt+.  När jag var ung ville jag gå upp i vikt nu vill jag gå ner åtminstone litegrann. Men  å andra sidan så har jag lärt mig att  vi duger smal som kraftig. Bara vi trivs o mår väl och är som vi vill för vår egen skull

Var rädda om varandra

Ians
2013-06-02 23:33
#4

#3 Mycket kloka ord signemo. Exakt så tycker jag! Vi duger som vi är!

shigne
2013-06-03 06:32
#5

Ja det är sorgligt att se - och ännu sorgligare att det finns de som går på dessa budskap!

Jag är en av dom som formligen bantat sönder min kropp. 

Vem har sagt att de är de som är smala som är de friskaste? Det finns överviktiga personer som är betydlig mer i form (invärtes) än en spinkig lite en!!

Visste ni att det finns agenturer som plockar upp fotomodeller utanför Aneroxiakliniker 😮

Hur ska man förstå vad som är normalt med dessa influenser? Inte undra på att det finns så oerhört många personer som mår jädrans dåligt och har en skev självbild!! Å det är nog rätt lika män och kvinnor!!

abbis
2013-06-03 09:27
#6

Jag slutade banta efter min bukplastik.Det va nog den fruktansvärt fula magen som va mitt problem (fött 2 5 kilos barn).Jag är betydligt större idag än jag var då.Inte smällfet men överviktig.

Har aldrig tyckt att dom trådsmala är speciellt snygga bara rangliga och utan former och tittar man på äldre damer så ser dom som är lite knubbiga yngre ut då dom blir slätare i skinnet .

Anorextiska modeller har funnits sen twiggy..😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Tuva-Lena
2013-06-03 09:53
#7

Att man vänder sig till unga tjejer är logiskt: dom är lättast att påverka, sedan visar man ju bara upp vackra trådsmala kändisar i reklamsammanhang! Klart att de blir idealet.

Det är ju inte kroppen man skall leva med utan det som finns inuti den, ändå lägger man så liten vikt vid hur personligheten är..? det är bara ytan man visar upp, men tänk er om man skulle leva ett helt liv med en kropp! Då kan man lika gärna skaffa en uppblåsbar partner eller hur?🤔Jag är smal själv men ibland känner jag komplex över det också, så gammal jag är. En kvinna över femtio SKA ju vara bastant, både över bak och byst! Men inte jag.. Kan berätta att när jag går ut med hunden så kan killar i 20-årsåldern tuuuuta på mig när dom åker förbi i sina halvdana bilar…. fast sen passerar dom mig ju och får syn på mitt ansikte.. IIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhhh! DET VAR JU EN TANT!!!!😮 Ha ha, det känns faktiskt bra att kunna lura så unga grabbar på konfekten.😂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-06-03 15:31
#8

😂  Din lurifax Tuvan! 😉❤️

Pagan
2013-06-03 23:31
#9

😂Tuvan då!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

abbis
2013-06-03 23:33
#10

Jamen det finns yngre som tänder på tanter..När jag va på krogen som 45åring hade jag 20åringar som flockades..hi hi..Kändes dock som om dejta sonen 😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
2013-06-04 09:42
#11

…eller som att ta godis från barn..😉ha ha..😃

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2013-06-04 12:45
#12

Håller med i mkt, vill bara tillägga att det inte får bli fel budskap åt andra hållet heller. Jag var själv pinnsmal som ung ( yngre) och ville inget hellre än ha lite bröst och rumpa, men hur mkt jag än åt så rasade det ju bara av ( jag var ju eltigymnast). Så jag blir ledsen när jag nu ser en "motståndssida"  mot det smala idealet, som använder ren mobbing mot smala människor. Ord som "man är ingen riktig kvinna om man inte har byst och lite hull" kan göra oerhört ont att läsa. För det finns många som inte kan styra att de är jättesmala. Vi ser ut som vi ser ut, det är väl MÅNGFALDEN som är vacker.

(Men det här var bara ett tillägg. Självklart är huvudfrågan om osunda ideal inte bra. )

Fridaaaa
2013-06-04 15:08
#13

Ja dagens samhälle har blivit så skev, pga alla pinnsmala modeller.
Det är inte idealet igentligen och det är absolut inte så man måste och "ska" se ut, tvärtom. Det är naturligt att kvinnor har former! Och inte vara så sjukt smala som tyvärr många modeller är :(

Visst, vissa är naturligt så smala, men långt ifrån alla de modeller som finns överallt. Nej allting är så himla fel. och att kalla normalviktiga människor för plusmodeller är med så himla fel!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Hellas
2013-06-04 17:55
#14

Så länge man mår bra och känner sig nöjd med sig själv så tycker jag att allt är precis som det ska oavsett om man är kort, lång, smal eller klädsamt mullig.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
2013-06-05 13:50
#15

Det värsta Hellas, är att många mår dåligt för att dom inte inser just det, att dom duger som dom är, utan vill se ut som supermodellerna. Det är tragiskt.

Jag tittade på en klädvisning på TV, från Paris tror jag det var: Levande "benrangel" som såg såå ledsna ut och inte rörde en min när dom förde sig över golvet, en del såg till o med sjuka ut, gråa under ögonen och askgråa i ansiktet. Tänkte just då; jag undrar hur dom har det egentligen, om det är någon som ständigt övervakar vad dom stoppar i sig och kanske dom går på droger för att orka med..? Vad vet man? Inga lyckliga människor ser ut på det sättet.

Jag förstår din tankegång Szirius, så har jag känt mig många gånger också😕, man va då, jag har ju former! Även om dom inte tar ut svängarna lika mycket som på mulliga kvinns.. förstås..🤔

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2013-06-05 14:07
#16

# 15 vad jag menar är att vi får se upp med att mobba åt andra hållet! Att idealisera en mullig kvinnlig kropp och säga att man "inte är en riktig kvinna" om man är jättesmal är inte en kärleksfull väg att gå. Däremot att släppa allt som har med ideal att göra och bejaka oss själva precis så som vi är skapade!

Sen kommer ju såklart hälsoaspekten in, det är inte hälsosamt att varken vara överviktig eller underviktig, men så länge vi äter nyttigt och rör på oss och tänker kärleksfulla tankar om oss själva och våra kroppar så gör vi ett bra självläkande jobb❤️

gummimamma
2013-06-05 19:08
#17

Jag håller med dig Tuva-Lena om att modeller ser så ledsna ut! Varför? Skulle jag vara modeskapare, så skulle jag kräva att mina modeller ska se glada och lyckliga ut när de har mina kläder! De ska visa hur sköna och underbara kläderna är!!! Som det är nu, så känns det som att kläderna sitter illa på de stackars benrangel som är inne i kläderna. Föresten så skulle jag vägra att använda benrangelsmodeller och välja lite mer naturliga former. Förstår inte hur det har kunnat bli så att idealet är att en kvinna ska se ut som en koncentrationslägers-fånge. Finns ju inget vackert i det!

penke
2013-06-05 19:51
#18

Äh, bara konsumtion-hysteri, shoppa dig lycklig
 det omöjliga är alltid ideal,
för 50-100 år sedan, när de flesta svalt/eller sällan fick äta sig mätta i Sverige var idealet att ha en riktig kula på magen
 har du rakt hår, ska du har lockar, har du krull ska du ha rakt
 är du ljus ska du vara brun, är du mörk säljer reklamen  "vit utan måne"

De.., vill att vi alla är misslynta o otrygga, att vi är oälskade o fula
 ängslas för terrorister o banklån

Vi skaffar prylar vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera på människor vi inte tycker om

sluta lura dig själv, och andra kommer att avundas dig
 mest de som ..sprattlar mest ! 😃

   penke

Ians
2013-06-05 21:42
#19

Bra sagt penke! :)

Pagan
2013-06-05 22:32
#20

Ja verkligen, gillar "Vi skaffar prylar vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera på människor vi inte tycker om " så klockrent

En viss tanke förs till serien "solsidan" verkligheten med en liten knorr?🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
abbis
2013-06-05 23:59
#21

den gillar jag med..m e n det blir lite mot det jag jobbar för

konsumtion…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

penke
2013-06-06 09:58
#22

 Tack, roligt ni delar tankar ..😃

   (#abbis, jag förstår dig, jag behöver också sälja mitt "jobb"
 men, du gör väl honigsburkar för de ska hålla o vara runt,
mer än några veckor-månader?)

   penke

Upp till toppen
Annons: