Annons:
Etikettövrigt
Läst 1347 ggr
Tuva-Lena
2013-06-06, 10:20

Inte bara sockerpiller!

Från Rapport igår kväll:

Inte bara sockerpiller, Placebo kan ha en kraftfull fysiologisk effekt på oss. Hjärnan tränas att sätta igång processer i kroppen.

Vi tränar upp hjärnan att koppla ihop den märkliga drycken med ett starkt immunförsvarsdämpande läkemedel. Det är det som är betingningen, berättar Manfred Schedlowski, professor och forskningsledare på universitetet i Düsseldorf i Tyskland.

Kroppen luras tro att placebo är riktig medicin

Den gröna drycken sänder signalen till hjärnan att hjärnan ska sätta fart på samma biokemiska processer som när läkemedlet ges. Blodprover visar att vi får nästan lika stor effekt med placebo som med det starka läkemedlet, säger professor Manfred Schedlowski

..och kan man använda placeboeffekten för att få människor att må bra, så varför inte..? BIverkningarna från läkemedel slipper man ju.

Tankens kraft är ju ofta det som styr om människor skall bli friska eller inte..🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Annons:
penke
2013-06-06, 11:26

("missade" teve´n)

Tankens kraft.. det är spännande *ler*
  den svårare, och naket ärliga frågan..
 Vill du bli frisk (?)

blir "du" förbannad…😡 elr eftertänksam 🤔 ¿

(sedan är det skillnad på sjukdom och skador)

penke

nu ska jag fundera på annat 😃

Tuva-Lena
2013-06-06, 12:00

Japp, skador läker, såvida dom inte har förstört kroppens naturliga processer, men va då, lite placebo på skadans bieffekter så kanske man får igång kroppen på det sättet också! Det är ändå hjärnan som "gör jobbet".😉

Vad ska du då fundera på penke..?😃

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ians
2013-06-06, 12:03

Missade också detta program, tyvärr.

Men det är en intressant tanke, att man kan använda sig av kroppens eget läkande, och slippa de oftast jobbiga biverkningarna.

Mycket intressant faktiskt! Dock undrar jag lite hur man skall använda det? Låt säga att du har en doktor som inte låter sig övertygas om att du är sjuk, bara för att hen inte tror på det. Skall de köra placebo då?

Tänk om du blir så sjuk innan de inser att de har fel, så du avlider? Vem tar ansvar för det då?

Redan nu skickas ju folk hem med allvarliga sjukdomar som sjukvården missar. Där utgången är om inte alltid att de dör, men Stort lidande för patienterna innan de kommer tillrätta med sin miss!

Och en del människor gör fortfarande som doktorn säger, går hem o tar denna medicin i 14 dagar o är de inte bättre då så återkommer de, precis som doktorn sagt. Tänk om dessa 14 dagar är avgörande för utgången av tillståndet?

Så lite tveksam ställer jag mig till detta pga det. Redan nu är ju patient säkerheten tvivelaktig.

Men det är bra att man nu börjar inse att våra kroppar har en själv läkande förmåga i större omfattning än skolmedicinen velat inse. Det slår ju faktiskt mot läkemedelsföretagen och deras preparat också, folk kan kanske börja ifrågasätta om allt detta som de säljer är nödvändigt!

Upp till toppen
Annons: