Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Balsam för själen

Är du en HSP?

2011-02-28 08:47 #0 av: MaMaMade

HSP - High Sensitive Person

Har du blivit ansedd vara extremt blyg? Har du varit eller är du lättgenerad? Tycker du om att umgås med andra människor men har svårt att hålla ut hela kvällen eller tycker att samtalsämnena är banala? Då hör du kanske till den ca 20% av befolkningen som är en HSP - High Sensitive person! Begreppet HSP introducerades av den amerikanska psykologen och forskaren Elaine Aron som har forskat i ämnet sedan 1991. (Författare till boken "The Highly Sensitive Person".)

Dessa personer har en biologisk olikhet i sitt nervsystem som gör dem "högkänsliga". De tar in fler intryck och tänker mer över dem än vad andra gör. En HSP-person har inget "filter" och alla upplevelser går rakt in. De blir lätt trötta vid stress eller långa möten, intrycken i nervsystemet blir helt enkelt för många.

Empatin är ofta hög hos en person med HSP men vid överstimulering stängs förmågan av och utbrott av dåligt humör kan förekomma. Då är det viktigt att tänka på att kvalitet är viktigare än kvantitet. En högkänslig hinner inte med lika mycket men får istället ut mer av det hon gör. Då intrycken bearbetas mer känner en HSP:are ofta oro och grubblar lite för mycket. Självklart tar det på krafterna att ha sinnena vidöppna och hela tiden analysera allt.

Som person har de ofta en låg självkänsla samt höga krav på sig själva. De njuter ofta av ensamheten men är ofta ändå väldigt sociala. Cirka en tredjedel är utåtriktade men upplever kallprat som frustrerande. De har ofta god kontakt med andra men orkar inte umgås lika längre som andra. Psykoterapeuten och teologen Ilse Sand från Danmark och själv högkänslig (författare till boken "Älska dig själv") säger att: "En högkänslig skapar djupare kontakt på två timmar än vad andra kan göra på en hel kväll".

För att komma i balans är det viktigt att kunna säga ifrån. Förklara för andra hur man fungerar och att man måste gå undan ibland eller inte kan ta på sig så mycket på en gång. Många HSP:are ägnar sig åt kreativa sysselsättningar då man på detta sätt kan få känslorna ut ur kroppen och därmed blir mer harmonisk, enligt Ilse Sand.

Är du en HSP?

• Blir du lätt överväldigad av starka dofter, starkt ljus eller höga ljud?
  • Drabbas du lätt av panik eller känner stark olust när du ska göra många saker på kort tid?
  • Undviker du att se otäcka nyhetsinslag på TV?
  • Har du ett behov av att dra dig undan och ha det tyst omkring dig när det händer mycket runtomkring dig?
  • Fick du som liten höra att du är blyg eller lätt blir generad?

Svara du ja på tre eller fler av frågorna tillhör du troligen den högkänsliga typen.

Vad kan man då göra för att underlätta livet om man misstänker att man hör till gruppen som är HSP? Försök i första hand att acceptera att du är som du är och att andra inte upplever världen som du gör, inse att omvärlden inte alltid förstår dig. Lära dig att prioritera, tänk igenom din vecka och välj bort det som egentligen är onödigt eller inte är så bråttom med att klara av. Ge dig tid till reflektion och vila, ta dig tid att bara vara.

Ta vara på din kreativitet men se till att ägna dig åt lugna och glada aktiviteter, som inte stressar dina sinnen. "Stäng av" omgivningen när det blir för livligt, meditation kan vara ett sätt. Lär dig att sätta gränser, fortsätt att vara empatisk och engagerad i dina vänner men för klart för dem att du inte orkar vara den som stöttar i alla lägen.

Källor:

"Må Bra" nr 3 (mars) 2011

Wikipedia

Anmäl
2011-02-28 09:47 #1 av: Elpida

Hm, är nog en empat, men inte HSP.

Tack för artikeln MaMa!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Anmäl
2011-02-28 10:04 #2 av: shigne

Tack MaMa, det var en jätteintressant läsning!

Kände igen mej väldigt mycket, men skulle inte vilja påstå att det för min del är så extremt.... Kan hända att jag lärt mej hantera det hela.

Vore intressant att ta reda på mer, kanske få göra nån test eller utredning - för min egen del..

Anmäl
2011-02-28 10:41 #3 av: Tuva-Lena

Jga känner också igen väldigt mycket av det där, men blyg vill jag inte påstå att jag har varit eller är - lite eremit kanske. Fast det kan ju bero på just det som står där, att man upplever det stökigt och oroligt bland människor - som pratar om just precis, banala saker. Just det där att man känner att man "får nog", och nålarna i kroppen gör att jag vill därifrån. För mycket ljud blir jag nervig av också ibalnd, radio eller TV på morgonen är nog det värsta. Skrikandes NU har jag ju jobbat på ett call center under tre år och där upplevde jag aldrig det jobbigt trots att telefonerna ringde dagarna i ända, och jag säkert satt i 100 samtal om dagen - fast det kanske blir annolunda när man måste vara proffsig?ObestämdNär jag kom hem ibland sent på kvällen så kunde jag däremot somna på en pinnstol i köket..Tyst vaknade när jag ramlade i golvet. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2011-02-28 10:48 #4 av: Tuva-Lena

Jo mamsen, jag tycker att du skall lägga in den på öppna foumet också. Väldigt bra info och väldigt få som vet om tror jag. Kyss

Anmäl
2011-02-28 11:20 #5 av: Ians

hmmmm....Obestämd vart tog min kommentar vägen?????

Jätte bra inlägg MaMa......skrev mer i min förra komentar som cyber trollet snodde!...men kommer inte ihåg allt nu....

Kram

Anmäl
2011-02-28 12:47 #7 av: szirius

Känner igen det här från en bok jag har, som är superbra. En energidoktor, som kallar detta för just " empatisk personlighet" tror jag. Man har större behov att ladda batterierna efter att ha varit social, eftersom man suger in alla intryck...detta känner jag väl igen...

Jag har hittat ett dunderknep för att klara av de dagslånga släktträffarna vi har...jag tar med mig hantverk! Ofta vill nån lära sig, så då har jag lite "skola". Sist knöt vi armband.Glad

Anmäl
2011-02-28 13:48 #8 av: Tuva-Lena

Kom just på det, att jag aldrig lunchade på jobbet. Jag gick avsides för att få lugn o ro och tog hundarna på en promenad istället. Tyst bergis att jag har lite utav det där i mig!

Anmäl
2011-02-28 14:21 #9 av: szirius

Jag har min egna lilla teori...av egna erfarenheter....och att se på andra runt mig som drabbats.... att det är att just vi empatiker som lätt bränner ut oss...vi lyssnar inte på våra inre behov( som Tuvan gjort - och gick ut på promenad på lunchen i stället - bra gjort!) utan gör allt för att anpassa oss in i normen av att vara social etc, fast vi faktiskt inte riktigt klarar det, och till slut kraschar man för att all energi tagit slut....

Jag behöver hela tiden vakta mig själv, och ha " lagom" runt mig...annars börjar det brinna i trådarna....jag är ingen enstöring, jag tycker om människor, men under begränsade tider, och sen behöver jag egentid för att ladda upp igen.

Anmäl
2011-02-28 18:19 #10 av: MaMaMade

Det här är *definitivt* jag, i stort sett allt stämmer. Dock med viss skillnad från barndom till vuxen ålder o självklart kan vissa problem även härröra från öra o nacke. Men jag kände mig direkt hemma när jag läste artikeln!

Väldigt blyg som liten, kände mig alltid "bortgjord" o generad, extremt dålig självkänsla. I slutet av de 20/början av de 30 började jag känna av den där olusten när jag umgicks med andra än våra närmaste vänner...de som man kan tala om vad som helst om o gärna lite djupare saker. Småprat suger o jag vill gärna lära känna en ny människa ordentligt. Är gärna ensam men gillar folk; en social ensamvarg som jag sagt tidigare. Har svårt för både dofter, ljud o starkt ljus o det kom i samma veva.

Tuvan; jag skrev det som ett vanligt inlägg. Varför bidde det låst? Förvånad

Anmäl
2011-02-28 23:53 #11 av: Tuva-Lena

#10 Du kanske la det i låsta prattråden..? Annars borde det ha hamnat rätt.. Obestämd Det är lätt hänt att man klickar på fel rubrik i brådskan, när man skall publicera ett inlägg. Flört Men nu kom det rätt och det var väldigt upplysande tycker jag. Jag har ofta funderat över varför jag blir så "rastlös" när jag umgås med folk som pratar *skit*Tungan ute, trodde att jag var otålig helt enkelt. Tyst

Anmäl
2011-03-01 11:07 #12 av: Elpida

Intressant det där med lunchen Tuvan. Jag och min väninna här på jobbet sätter oss ofta avsides med frukost och dagstidningarna. Sedan sitter vi där i lugn och ro och njuter. Oftast likadant på eftermiddagsfikat. I soffhörnan är det ofta högt prat och skratt och - tyvärr - mycket skitprat... även om det är lite fördolt... Hm, kanske har mer av det i mig än jag tror, och ju äldre jag blir desto mer kommer det - det här ensambehovet.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Anmäl
2011-03-01 11:20 #13 av: [grinda]

Tack MaMaMade,

Jag känner igen mig i allt...lättstressad, klarar inte av våld på TV, håller mig gärna för mig själv, är visserligen inte blyg  - men jag har tänkt på det där med blyghet en hel del..

När jag var liten var jag väldigt blyg men tvingade mig själv att vara Kajsa Kavat liksom - något som jag långt senare känt ställt till det för mig, eftersom min blyghet också var min känslighet som skyddade mig. Men min sociala sällskapstörstande sida fick ta över ruljansen och just det har kostat mig alldeles för mycket...

Jag tror att många "andliga", sökande människor kvalar in som HSP -are det hänger liksom samman. Och många av oss har fått erfara att bli utnyttjade som känslomässig resurs pga blödigheten.

Anmäl
2011-03-01 11:39 #14 av: MaMaMade

#13 Precis! Jag har alltid haft den där utanför-känslan, ändrade drastiskt personlighet på högstadiet o har alltid kännt att jag har svårt att vara mig själv, man glider in en slags pseudo-personlighet bara för att man inte orkar med andras funderingar kring en. Äsch, nu börjar hjärnan virra till det...inte undra på, strul här hemma o jag svarar inte så bra på det.

Anmäl
2011-03-01 12:30 #15 av: MaMaMade

Fick nyss ett par länkar i mailen till ett par föreläsningar med Ilse Sand. Själv förstod jag bara ca 2% av det hon sa men ngn här kanske förstår danskan bättre än mig. Flört

Föreläsning av Ilse Sand 1

Del 2

Anmäl
2011-03-01 14:08 #16 av: szirius

# 13 ja, det står också i den boken, att det handlar just om att man är mer "öppen" i det andliga och därmed också känsligare.

Väljer man bort skitsnack väljer man bort en hel del umgänge har jag märkt...jag har alltid varit bestämd kring detta tema, att jag inte gillar skitsnack, men de flesta gillar att babbla på, så då går jag hellre därifrån...

Jag har också "följt med " och insett att det endast berott på att jag velat bli bekräftad. Skönt att bli äldre och klokare och kunna tacka nej till saker, som jag vet inte ger mig något.Glad

Anmäl
2011-03-02 17:07 #17 av: OleaViola

Helt klart något som gäller mig i bland vill jag bara vara för mig själv orkar inte ens hålla kontakten med folk via telefon och dator.

svårt att säga i från Obestämddålig självkänsla

undrar om konflikt rädsla igår också eller det är en annan sak men ska helt klart läsa mer om detta  tack ma mamade !

Anmäl
2011-03-03 12:55 #18 av: OleaViola

Har Tänkt igenom detta ännu mer Och jag ingår med nästan 99 procent i den gruppen !

Anmäl
2011-03-03 13:45 #19 av: Urkraft

Oh tänka sig, nu har man fått sig en tydlig diagnos minsann ;)

Jag är det från grunden men för överlevnads skull blockerade jag mig tidigt... jag och andra har trott mig vara jäkligt tuff men på senare år har jag öppnat upp mer och mer. Jag är känslig mot det mesta som involverar mina sinnen... andra människors energier positiva och negativa, dofter, ljus, ljus, färger, kemiska och sinnesförändrande substaner OSV :D

Höga krav, japp! Men jobbar på det... tycker om att dra mig undan. Mm nu tänker jag göra det en stund - Hej då! :D

Anmäl
2011-03-04 11:33 #20 av: [Mairah]

Ler stort och igenkännande åt denna läsning Skrattande

Anmäl
2011-06-02 11:08 #21 av: [Lisake]

Blev glad när jag läste om hsp,känner igen mig direkt.värst är det vid tillställningar,klarar bara av att vara ett tag,sen så måste jag gå iväg annars så blir jag bara så trött och asocial.är ett energi sug som tar musten ur mig.

Meditation är bra sätt att lugna ner sig på.

Anmäl
2011-06-02 11:37 #22 av: Ians

Visst är det skönt att känna att man inte bara är vrång och vresig, utan att det finns en "diagnos"...och framför allt att man delar dessa problem med många andra!

Anmäl
2011-06-02 12:20 #23 av: Tuva-Lena

Ja, verkligen en skön AHA-upplevelse! Värst är det nog ändå med människor som uppfattar en som "dryg" p g a det här - att sällskapet "inte duger" som man kan få höra ibland. Förklarar man då vad det beror på så tror dom ofta att det är en undanflykt.

Lite trist är det allt att man vill tro att alla är stöpta i samma form, att man inte tillåts vara sig själv utan att bli ifrågasatt eller bemötas med misstro. Är man en "High sensitive person" så är man ju dessutom väldigt känslig och empatisk mot omgivningen - långt ifrån dryg med andra ord. {#emotions_dlg.cry}

Anmäl
2011-06-02 14:45 #24 av: Toyan

Känner igen mig så väl, väldigt blyg som barn och som Mamsen skriver, utanför-känslan.

Finns där hela tiden mer eller mindre, utom när jag kan umgås med andra andligt öppna personer och som liksom jag har ett behov av att få prata om olika upplevelser, teorier..eller bara vara, glada över att vara förstådda

Blygheten har försvunnit och jag är en social person som gillar att umgås och att träffa nya människor men i mindre "portioner" så att säga.

Konverserar gärna om ditt och datt en stund men orkar inte med för mycket tomprat.

Anmäl
2011-06-02 14:58 #25 av: Ians

#24 kramar i massor från fler som vet vad du talar om!...och hur Det känns!

Anmäl
2011-06-02 18:18 #26 av: MaMaMade

Det är nog därför mitt jobb passar så bra då min "dam" kvalar in helt o håller som HSP. *Men* det är jobbigt när hon (pga sitt handikapp) drar igång för mkt, tidsoptimist som hon är. {#emotions_dlg.wink}

Idag kom min andra brukare till min "dams" stuga, det innebär att jag o hennes assistent ska hålla sig ur vägen. Jag hade jobbat hårt från kl 9:30 för att vi skulle komma oss iväg o såg fram emot att få sitta ner i 15 min m en tekopp o samtala med min "dam" o hennes mamma. Men se det blev till att gå ut o sätta min yngre brukares "inhoppsassistent" i arbete o själv klippa gräsmattan.

Vet att jag har rätt till att ta rast men iddes inte tjafsa, vill inte sitta ensam o dricka mitt te. Vet också att det blir dessto mer raste sedan i sommar när vi flyttat ut dit permanent.

Ibland blir jag *väldigt* less på mitt jobb...iaf det ena! Att alltid gå på högspänn o "känna av" vad min yngre brukare vill o hur hon mår...det finns liksom ingen energi kvar till mig själv o min familj till kvällen. Har visst sagt det förut men nu var det ett tag sedan jag kände såhär. Tror att det beror på HSP...jag har ett stort behov av att få vara för mig själv ibland o då menar jag inte ensam på jobbet utan att ha fri tid för mig själv o det jag anser vara viktigt i livet.

Anmäl
2011-06-03 23:35 #27 av: Allamej

Jag i ett nötskal... lägg sedan till asperger på det så har ni ett h-vete att umgås med folk på ett normalt sätt. 1 timma klarar jag men då enbart om jag får vara ifred och sova ½ dygn efteråt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anmäl
2011-06-04 11:32 #28 av: Tride

Men vi som fungerar på det här sättet har väl ändå nått ett högre utvecklingsplan, rent själsligt? FlörtOskyldigVi har ju förmågan att kommunicera på en djupare nivå. I kulturer med långvariga meditativa tradioner, som i Asien, ser man helt annorlunda på det här. Det har jag upplevt, inte minst i Indien.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2011-06-04 18:34 #29 av: Bybo

Scrollade ner direkt, och har inte läst era kommentarer (sorry) men jag ska :))

Nu vet jag vad jag är för en skummis *S Tack för denna tråden :))

Allt stämmer på mig, förutom någon enstaka grej som jag ändrat på...*S ja, som t ex blyghet.

Tar in för mycket, dåligt filter, trött vid stress, empati ovh tålamod men kan få utbrott, grubblar, liten självkänsla (bättre nu) känner lätt krav, gillarf att vara själv fast är mycket sociAL.

Kallprat funkar, men om pinsamt ibland, Orkar sällan att "umgås", svårt att säga ifrån ( bättre nu)

Hm..har försökt att förklara för en del, men inte många fattar. Är/gillar krativa saker!! Ja, en massa!!!!

Är mycket känlig för dofter (på gott och ont) Svårt med starkt ljus. Svårt med starka ljud ( om jag t ex inte valt att spela musik högt typ)

Undviker våld på TV, Drar mig undan, sågs som blyg som barn

All rätt typ hahaha

Anmäl
2011-06-04 20:13 #30 av: Ians

#29 det är som de säger i reklamen.......ibland händer det!.....man drar en vinst lott och får förklaring till många av sina "skumma" drag..

Genast känns det inte fullt så udda...när det tom. finns  ord för det HSP!

kram Bybo

Anmäl
2011-06-05 23:01 #31 av: OleaViola

så bra att läsa era inlägg man känner sig inte så dum nu när det finns andra. Som har det likadant :)

Anmäl
2011-06-05 23:31 #32 av: Tride

En HSP-person kan vara en jättebra terapeut - men måste se upp med att inte bli utnyttjad o "uppäten" av sina klienter. Kan också vara duktig när det gäller Yoga o meditation och kanske en bra lärare där. Många HSP trivs bra med varandra, och skapar ett speciellt flöde sinsemellan i kommunikationen och viktiga nätverk. De har ömsesidig förståelse o respekt. Konstigt nog trivs jag själv bäst med "ensamvargar", lite motsägelsefullt, kanske, men jag tycker att det handlar om kvalité i umgänget o att man vägrar att slösa bort sin tid.

"Kärlek är att lämna andra ifred, men med omtanke och förståelse." ungefär så skrev en brittisk psykolog, Laing tror jag han hette.

Tride.

Anmäl
2011-06-05 23:54 #33 av: Ians

#31 Kyss

#32 ..Amen! vad han en sen heter den psykologen Flört

Anmäl
2011-06-06 00:17 #34 av: allhealing

Empater och ESP:are har helt enkelt en mer balaserad kontakt med sig själv i sitt inre. Att sedan många stänger av sin inre verklighet och istället lever sitt liv i det yttre visar bara på att vi som mänsklig ras inte kommit speciellt långt i vår utveckling. Det finns hopp helt enkelt. Vi som är empater och esp:are får helt enkelt visa vägen genom att våga stå för den närhet till oss själva som detta erbjuder.

Kent Asp

kentasp.com

förändring är alltid en möjlighet

Anmäl
2011-06-06 00:42 #35 av: Tride

Jo,nog är det så Cool

Tride.

Anmäl
2011-06-14 19:58 #36 av: [Mairah]

Vad glad också jag blir åt att läsa att man inte är ensam om det här. Och visst har man alldeles för lätt till att känna empati med omgivningen, både på gott och ont.

Och som någon skrev här, så måste man verkligen passa sig för att inte bli "uppäten" av omgivningen.

Säger också kram till er alla medsystrar och bröder? som är såhär känsliga. Glad

Anmäl
2011-06-14 20:06 #37 av: Ians

#36 Kram till dig Mairah!

Anmäl
2011-06-14 20:09 #38 av: [Mairah]

# 37 Kyss

Anmäl
2011-06-14 20:32 #39 av: MaMaMade

Men visst är det tråkigt att man ska måsta sätta en "diagnos" på hur man är och fungerar innan folk kan respektera en för den man är!

Tänker på Sonens skolpsykolog som inte allt tyckte att en autism-utredning var nödvändig. "En diagnos är bara ett ord. Det viktiga är att reda ut vilken hjälp NN behöver och ge honom den." Så sa han.

Gränslandet mellan sk "normal" o högfuntionellt "ickenormal" är ju så flytande, så vad är bättre; en diagnos som i mångas ögon är en "dom" o relativt enkelt o snabbt kan ge en tillgång till "gräddfilen" mot mediciner, vilket kan ge ett beroende. Eller att åtminstone försöka lösa det på annat sätt, fungerar det inte får man väl gå vidare.

Anmäl
2011-06-14 22:25 #40 av: Tride

#39 Det där med diagnoser. Förr i världen fanns de inte på samma sätt. Folk var hispiga o virriga eller långsamma o tröga eller snabbtänkta o allt vad de nu var. En diganos kan vara bra om den visar mot en lösning av ett problem. Dålig/farlig  om den innebär en stämpling.

Det som är normalt på ena sidan jorden kan vara högst onormalt ngn annan stans. Kärlek, respekt för olikheter, och så att man inte lägger sig i allt för mkt om ngn nu skulle råka avvika o ha sex fingrar o fyra tår.

Tride.

Anmäl
2011-06-14 22:49 #41 av: allhealing

När det som kallas för normalt sätter en diagnos på det som inte passar in i det normala, då kan det hända intressanta saker.

Speciellt om det normala systemet upplever verkligheten i ett långsamt tempo medan den man sätter diagnosen på har ett betydligt högre tempo i sin normala värld. Då är det som gjort för att problem kommer att uppstå.

Kent Asp

kentasp.com

Anmäl
2011-06-14 22:57 #42 av: MaMaMade

#41 *Exakt* så är det för Sonen...vilket gör att han hatar skolan, lärarna o ibland sina kompisar. Vad han tycker om oss...nåja, nog tycker han om oss men vad han anser om vårt intellekt ska vi nog låta vara osagt! Flört Skrattande

Anmäl
2011-06-14 23:00 #43 av: allhealing

Jo jag vet, det är inte lätt att vara snabb när det mesta runtomkring är så långsamt =)

Kent Asp

kentasp.com

Anmäl
2011-06-15 07:46 #44 av: MaMaMade

Jag har funderat en del över hur jag själv tycker o tänker kring andra människor. Inte är man ett helgon inte...å andra sidan kör jag efter devisen att man inte måste älska alla men att man ska uppträda så hövligt som man kan. Om jag kan så undviker jag människor som jag vet att jag inte klarar av, en flykt kanske men det tar för mkt energi att vara "ngn annan" när jag helst bara vill gå därifrån...el be dem fara o flyga. Oskyldig

Har man sedan som arbete att jobba med människor så är det jätteviktigt att ha ett öppet sinne, särskilt om man jobbar inom vård o omsorg. Jag har *väldigt* svårt att släppa pedagogerna på Sonens gamla skola. Har några horn i sidan till högstadieskolan också, som är svåra att bli av med. Gjort är ju gjort...men jag är rädd för att de inte lärt sig ngt av detta.

Anmäl
2011-06-15 22:41 #45 av: allhealing

Du vet det redan, det är slöseri med din egen energi att dessera andra. Lägg istället den energin på dig själv och gör det som är rätt för dig för din egen skull. Låt inte de tankar som "tänker tankar om andra" äta upp den du vill vara. När du märker att tankarna kommer, ställ dig då frågan; är detta en tanke jag önskar ge näring till av min egen energi?

Kent Asp

kentasp.com

Anmäl
2011-06-15 23:09 #46 av: MaMaMade

Jo du har rätt där. Samtidigt vill jag markera att de gjort fel. Man kan ju inte låta folk uppträda hur som helst utan att påpeka att de kränker ens känslor, eller har jag fel?

Anmäl
2011-06-15 23:28 #47 av: allhealing

Det som är rätt ur ens perspektiv ser kanske annorlunda ut från den andras perspektiv.

Rätt och fel handlar alltid om en tro på att allting är separerat och därför inte hör ihop. Detta är ett obalanserat sätt att observera verkligheten på. När man använder sig av rätt och fel uppstår gärna konflikt. Om du istället helt och hllet fokuserar på enbart dig själv och lägger all energi på dig själv ger du dig själv möjligheten att komma til botten med dig själv och därmed slutligen uppnå frid i ditt inre.

När du sedan har den friden behöver du sedan aldrig mer strida.

Kent Asp

kentasp.com

Anmäl
2011-06-16 07:38 #48 av: MaMaMade

Jo...men passar detta sättet in i dagens samhälles normer? När jag ser hur mitt barn inte behandlas som det bör i skolan...ska jag bara stå o titta på då? Det är svårt att balansera flera "livsvärderingar" i vårt samhälle...

Anmäl
2011-06-16 11:33 #49 av: Tride

Knepigt värre, mama. Ändå ligger det mkt i det som allhealing skriver. Dvs om vi fokuserar på oss själva får vi också tillgång till de energier som gör det lättare att hantera konflikter med andra. Jag vill inte alls påstå att jag själv lyckas med detta eller att det är enkelt. Men det öppnar iaf mina tankar mot en annan dimension.

Tride.

Anmäl
2011-06-16 13:58 #50 av: MaMaMade

Jag har alltid varit undfallande o rädd. Nu känner jag att jag faktiskt vågar stå upp för en sak o det stärker mig...ska jag vika undan då?

Försöker ju rannsaka mig själv men det är ju inte alltid så roligt o blir lite kaka på kaka när det brakar runtomkring en. Det blir den där självuppfyllande profetian ni vet. Å andra sidan har jag mkt gott inom mig också men när jag väl är en bra människa har jag förmågan att ge bort för mkt o så brakar det.

Nåja, jag funderar ju iaf på saken. Många går hela livet genom o tar det för givet!

Har hittat min...den där underskriften vad den nu kalla igen...ordspråket... Testar här så får ni se!

/MaMa

"Denna dag - ett liv"

/Farbror Melker i "Vi på Saltkråkan"

Anmäl
2011-08-26 19:14 #51 av: Yrlan

hej ja ja känner igen mig i detta. Det är intressant att det finns en slags personlighet som stämmer in p mig. hälsn yrlan

Anmäl
2011-08-26 20:47 #52 av: Ians

Javisst är det Yrkan! Kram till dig!Glad från oss alla....

Anmäl
2012-01-08 17:00 #53 av: Skogsfrost

Detta beskriver ju mig helt och hållet! Jag visste att det fanns någon typ av beskrivning på detta. Jätteviktigt att det kommer fram att det är normalt och vanligt.

Anmäl
2012-01-08 17:48 #54 av: MaMaMade

Visst är det! Även om jag håller med en psykolog som jag känner, hon säger att "diagnoser är bara ord på symptom, att agera är bättre"...men det kan vara skönt att veta att det finns flera som är som en själv...o att det inte är ngt allvarligt man lider av när man inte pallar med omvärlden emellanåt! Flört Skrattande

Anmäl
2012-01-08 20:37 #55 av: Tride

När jag sorterade i mina papper som bara den tittade den här teckningen fram. Jag scannade den och skickade till fotoshop och började jobba med den.Det blev en meditation i "Livets hav". All irritation och funderingar kring ett o annat smått eller stort försvann i känslan av djup mening bortom ord o avsikter.

#47 Påminner igen om det som allhealing skriver om. Ur den egna djupa friden hämtar vi kraften att gå vidare.

bilden är kopplad till tarot-lekens bägarsvit, känslo-sviten. Det innebär ju också att det kan göra ont ibland.

Tride.

Anmäl
2012-01-09 11:11 #56 av: Tuva-Lena

Jag känner som du MaMa, varför skall jag anpassa mig jämt? Även om jag tänker "djupare" så är jag bara människa jag också, och ibland blir man bara sååå förb.. på människor som inte låter en vara den man är. Man ratas ju om man är 'annorlunda'. Är det ingen som har upplevt det? Man utgör ett hot mot dem som är "som alla andra", därför tar "alla andra" avstånd från oss som avviker och säger 'sanningar' som kan vara jobbiga att ta uti med. Hur många gånger har jag inte upplevts som "uppkäftig" och bångstyrig bara för att jag håller mig till sanningen..?

Vi skapar kaos i ordningen, även om ordningen kan vara en konstlad sådan. Därför tar människor avstånd ifrån oss och inte alltför sällan använder man sig av härskartekniker för att få oss att känna oss som skurkar. Obestämd Hmmm, märkliga tingens ordning..

Anmäl
2012-05-24 00:32 #57 av: allhealing

Empatens mat består ofta av andras känslor. När vi inser att det är så blir det möjligt att förändra det vi sätter i oss Flört

Kent Asp

kentasp.com

Anmäl
2012-05-24 00:40 #58 av: Bybo

#57 Asså, nu var jag tvungen att tänka till höhähähä

Anmäl
2012-05-24 10:00 #59 av: mayolica

Det stämer på mej. är o har alltid varit mycket känslig "överkänslig"  mitt känselsinne är extra bra och mycket väl-utvecklat  Flört

~ mayolica ~

Anmäl
2012-05-24 17:37 #60 av: Bybo

#55 Glömde. Jättefin bild

Anmäl
2012-05-25 10:36 #61 av: mayolica

http://hspinformation.wordpress.com/   hittade lite mer om det här

~ mayolica ~

Anmäl
2013-06-03 19:12 #62 av: Magi-cat

Boken om den känsliga personen:

"Den högkänsliga människan": Elaine Aron

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/att-vara-extra-kanslig-kan-vara-en-fordel_8192516.svd?utm_source=news130521-Den-hogkansliga-manniskan_SvD_B&utm_medium=email&utm_content=image&utm_campaign=den-hogkansliga-manniskan-rele

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2013-06-04 10:15 #63 av: Tuva-Lena

#62 Vad bra KattenSkämtar, att du skriver "högkänsliga människan", för det är det vi är, inte "överkänsliga" som man ofta skriver. En överkänslig person "överreagerar", men en högkänslig person reagerar på sånt som andra inte kan uppfatta med sina sinnen. Både bra och dåligt med andra ord. Uppfattar man stämningar eller känslor som går andra förbi, så kan det bli VÄLDIGT jobbigt - om man inte är uppmärksam på det - men samtidigt så får man ett mer levande känsloliv.Tummen upp

Anmäl
2013-06-04 11:03 #64 av: Magi-cat

#63 Så sant, Tuvan....Skämtar

Och vad bra det är att det här uppmärksammas......Högkänsliga är en tillgång....

Anmäl
2013-09-18 17:35 #65 av: redheadgeorgeous

Jag har fått höra av många nära och kära att dom tror jag är HSP. När jag nu själv har kollat upp det har jag insett att det nog kan vara så. Därför läser jag allt jag kan finna om det och ska fixa hem ett par böcker för att få veta mer. Kanske kan mer i mitt liv bli bättre om det visar sig att detta är något som jag är och att jag kan få lite tips och hjälp med att göra livet ännu lättare.

Anmäl
2013-09-18 22:07 #66 av: Ians

#65 Som jag brukar säga numera. ...en "diagnos botar inte men man får något att förhålla sig till" Och gör att man kan finna redskap att göra livet lättare med. ♥

Anmäl
2013-09-19 17:18 #67 av: tarotlasse

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga har varit inne på hemsidan och läst mer information. 

Elaine Aron är noga med att sätta in folk i olika fack. 

Men i de olika artiklarna och böckerna så sätter hon hela tiden in  olika personer i olika fack o det är inte riktigt min grej. 

Jag stämmer i precis allt förutom att jag har aldrig varit blyg utan alltd varit väldigt utåt riktad. Plus att jag är väldigt impusliv i mitt handlande och tanke mässigt men kan även vara väldigt djup och tänkande  

Allhealing  du skriver att det är inte lätt att vara snabb  när omgivningen är långsam. 

Något Elaine Aron också påpekar att vara snabb och impulsiv är  totala motsatsen till HSP. 

För det är enligt Elaine Aron omöjligt att vara snabb och impulsiv om man har HSP. 

Jag kan säga att hennes beskrivning på HSP kan jag läsa i min journal det är nästan ordagrant som läkaren skrivit i läkarintyget till FK utredare. 

Detta Med HSP stämmer till 90% med alla som har ADHD.  

Men där utrycker Elaine Aron bestämt att ADHD och HSP är något  helt annat  för att vi är så snabbtänkta och delar återigen mäniskor i olika fack.

Fast hon påtalar att HSP missas för att man delar upp mäniskor i olika fack och ngt man absolut inte får klassa in folk i olika fack.

Men så gör hon samma sak  gång på gång i sina artiklar 

Det finns så mycket intresant i hennes olika artiklar men det finns en hel  del som pratar emot varandra så jag får inte riktigt i hop det. 

Även om hon pratar emot sig själv i flera artiklar så är detta så intresant Så  jag vill absolut vet.a mer om henens terorier om HSP för det är  så  enormt intresant.

Jag tror personligen Elaine Aron är på rätt spår men att hon inte är riktigt  hela sanningen på spåren ännu.

Elle rså ändrar jag uppfattning när jag  även läst boken 

Jag har laddat ner boken (helt lagligt) Den hög känsliga mäniskan som ljud bok och  ligger i Mp 3 spelaren  jag ska lyssna på den så fort jag är klar med nuvarande bok.

Lasse 

Anmäl
2013-11-06 12:08 #68 av: linbam

Tack!!! Jag är hsp helt ut!!! Blir väldigt fort trött!! Måste kära mig att stänga av för att behålla min energi !ska genast ge mig iväg o låna en bok av ilse sand, älska dej själv...;)

Anmäl
2013-11-08 21:12 #69 av: Lina Strindlund

OMG!! jag trodde att jag var HSP sedan mamma visat mig en artikel om det,... men nu VET jag nästan att jag är det, för 100% av punkterna stämmer på mig!!

Jag har gjort det mesta av åtgärderna det senaste året iaf, utan att ha läst om det. Jag är 29 år nu. Jag har helt enkelt sagt till folk att jag orkar inte umgås flera timmar, det ger mig ingen energi, utan tar energi. sagt hur jag känner mig och hur jag vill umgås. Men det är svårt att få endel folk att förstå, och jag känner att jag klarar mindre än många andra... men de flesta förstår, när jag sagt ifrån (snällt) flera gånger så accepterar de. Glad men i början blev många sura och undrade varför jag "inte tycker om dem" Gråter jättejobbigt var det!

Medarbetare på Djurskydd iFokus.

Mina 2 största intressen är Hälsosam livsstil och Djurens välfärd. 

Anmäl
2013-11-12 13:59 #70 av: MaMaMade

Jag tror att vi alla är olika, det går inte att dela in folk i fack rent generellt. Sedan gör vi det ändå för att underlätta för våra hjärnor.

Jag anser mig vara HSP...kanske inte extrem men med längre livstid o stresspåslag av olika orsaker som kulminerade för några år sedan, har jag blivit mer o mer känslig. Dagens samhället med mer o mer påverkan i form av både ljud, ljus, rörelse, trycket från reklammakarna om hur vi ska se ut, tycka, göra etc får våra hårddiskar att gå i spinn...en del mer än andra.

Ett par av er säger att ni är impulsiva...Lasse, du är utåtriktad o social. Får jag fråga om du orkar vara social under längre stunder? Har du lätt för att lära? Kommer in på det där med fack igen...då min son ansågs ev vara autistisk men "bara" är högbegåvad. De sistnämnda är ofta överempatiska men har svårt med den sociala rollen i sin åldersgrupp. Med åren lär man sig att uppträda "korrekt" bland dem som inte hänger med i ens tänkande men det är fortfarande jobbigt. Nu är vi inne i ännu ett fack...men hur ska de som får problem med sitt mående, pga sina personligheter, kunna få hjälp om vi inte stoppar in dem (oss) i fack? Iaf under en tid...samhället är tyvärr så att alla ska dras över en kam o passa i den fyrkantiga boxen.

Anmäl
2014-03-19 07:22 #71 av: Torahzen

Japp! Ja är också HSP.

Jag blir lätt överstimulerad, gillar att umgås men i lagom dos.

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2014-04-11 17:42 #72 av: Magi-cat

Högkänsliga pejlar in vågor i luften!

Vad bra det är att Elaine Aron tar bort den negativa klang som "känslig" fått i vårt samhälle!

Vissa är känsliga, andra har högre "gåsfaktor"! Skrattar

"– Högkänsliga har ett rikt inre liv. Ett knoppande träd kan ge dem ett lyckorus."

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.