Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 31566 ggr
JILE
2011-02-08 19:30

MMS droppar som botar!

Halloj! Ville höra om någon här har hört talas om dessa droppar som en rekommenderar och som ska bota allt.

www.sagevid.se/mms/mms_instruktioner.htmlå

Jag följer en kvinna på facebook som testar dessa nu.

Verkar lite intressant tycker jag. Hörde mannen berätta själv på you tube om detta.

//Jile

//Jile

Annons:
Magi-cat
2011-02-10 09:06
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

chik
2011-02-10 10:54
#2

God dag Jile..Jag har gort ett inlägg i din tråd om.""Fitline""Du har nog inte sett det,

===

===

===

Lena.P är jag i verkliga livet.

Tuva-Lena
2011-02-10 23:05
#3

Jag har inte hört talas om MMS droppar tidigare, men var in o läste på Sagevids sida om dem. Låter lite skumt förstås, men vad vet jag..? Klorit, det låter väldigt giftigt i mina öron, tänker på klor.. dessutom blir ju dom som använder dem illamående också…Tyst Skall bli roligt att höra vad du har att berätta om dem om ett tag JILE! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

intressant
2011-02-11 14:33
#4

låter spännande med mms har just börjat läsa om det

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

JILE
2011-02-12 19:24
#5

#1 Ja tack, intressant att hon skrivit om den och att det inte var negativt :-) Zarah är duktig brukar fråga henne ibland.

#2 Jo jag har sett nu idag Chik har svarat dig.

#3 Glad Ja jag följer en kvinna på facebook som börjat försiktigt…hon trappar upp försiktigt. Ska skriva vad som händer….

#4 Javisst är det, kul när det kommer ngt som även kanske biter på cancer. Hopp för alla cancer sjuka.

Ians
2011-02-13 00:42
#6

MMS kan man få rejält ont i skallen om man trappar upp för starkt….en sk "Betongkeps" som jag o min syster kallar det….beror på utrensningen….men man drar bara ner på dosen så "betongkepsen" går bort stannar där ett tag o ökar sedan sakta igen!

Man bör nog dricka lite mer vatten än vanligt oxå så man spolar ut skiten som vill lämna kroppen!

Jag rekomenderar MMS varmt frågan är bara blir det inte billigare att köpa det i fast form o blanda sj? Bara en fråga alltså Obestämd

Annons:
JILE
2011-02-13 12:02
#7

#6 jag vet inte, tror att de gör så..blandar själva alltså.Obestämd

Ians
2011-02-13 13:20
#8

#7 ok….Skrattande Det finns kapslar också som man kan ta. Men de är dyrare än att blanda pulvret själv.

Och man börjar med kryddmåtts vis….

JILE
2011-02-13 14:23
#9

#8 Ok, ja du har erfarenhet av dessa? Berätta gärna mer om du vet lite om detta.Glad

[Ravenna]
2012-03-20 19:23
#10

Titta, här hittade jag en tråd om MMS. Vad kul! Glad

Jag kan själv vittna om att detta fungerar. Första gången jag tog MMS så kände jag hur sinnet blev "klart", jag kunde riktigt känna när det skedde.

"Grumlighet" i huvudet som jag haft innan och som ibland kunde uttrycka sig som svårt att hänga med i samtal, svårt att koncentrera mig o s v (som att jag var "påverkad" av något), försvann. Detta var inte på något sätt något som jag visste kunde hända, jag förväntade mig inte den responsen eller ens anade den. Så det var en positiv överraskning för mig!

Min hy känns bättre, mina ögon är klarare, jag har fått mer färg på kinderna, mer energi i kroppen. Helt enkelt så kan man säga att jag är bättre rustad för att stå emot påverkning från omgivningen i sina olika former. Jag känner mig gladare, starkare, mer stabil. Mår bättre.

Tänkte bara säga att nej, det är inte klorin jag dricker. Flört

* Klorin och klorid är kemiskt helt olika saker. Sodium chloride=natriumklorid=salt.

Illamåendet har att göra med själva utrensningsen. Inte farligt, tvärtom bra att man upplever en reaktion som med all form av utrensning. Och naturligtvis ska man alltid lyssna på sin kropp och agera därefter.

Efter ett par gånger så upplevde jag hur jag blev väldigt trött och yr, illamående (men inte så jag behövde kräkas), jag lyssnade på kroppen och min intuition och lade mig en stund.

Jag vilade en halvtimma/timma medan jag drack mycket vatten med jämna mellanrum. Sen var jag bra igen. Den reaktionen har inte återkommit, det var en del som behövde rensas ut bara, för mig.

* MMS är inte detsamma som MSM. MSM är svavel. Pulver som man själv blandar ut (som också kan användas för utrensning förvisso).

MMS är droppar som man blandar med citronsyra för att aktivera dem. Två flaskor. En med MMS, en med Citronsyra. 50-50 (t ex 1 droppe MMS till 1 droppe Citronsyra). Får aktiveras under tre minuter varefter ca 1/2 glas destillerat vatten hälls i. Drick och var glad. Cool

Och, som med allting här i livet; lyssna på kroppens och intuitionens visdom och budskap. Informera dig själv från flera olika källor innan du tar ett aktivt beslut, så vet du att du gör det på goda grunder och kan ta ansvar för ditt eget helande.

[Ravenna]
2012-03-25 14:30
#12

Här är ett kort klipp med Dennis Richard, som berättar om sin upplevelse av MMS. När jag såg på klippet (som jag precis hittade) så märkte jag att han berättar han om en effekt som jag också haft; av att bli mer "klartänkt", kunna hålla tråden, bättre minne, inte så disträ. Intressant! :-)

JILE
2012-05-04 11:40
#13

Tack Ravenna intressant detta, kanske man skulle våga sig på detta. Var kan man köpa det?

Har inte varit in på ett tag så jag får ursäkta att jag svarat sent.

Annons:
Joppo
2012-05-04 12:09
#14

#13 Jag råder dig att läsa denna tråd innan du provar MMS-dropparna: http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/4f81e8b3d3b4fd72fd000453-mms-och-kampen-mot-lakemedelsmaffian

Utifrån den information som jag läst om dem så förefaller det helt klart finnas  risker med att använda dem och dessutom finns det ingen seriös forskning som ger stöd åt dess påstådda effekter. Jag har själv testat att söka på PubMed, men det ger inget resultat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=miracle%20mineral%20supplement

Denna sida ser ganska oansenlig ut, men den innehåller massor av bra information om MMS: https://sites.google.com/site/mmsdebunked/

Vänligen Joppo

[Ravenna]
2012-05-04 20:30
#15

#13 Jile; det finns att köpa via nätet. Skicka mig ett pm om du vill veta var jag själv köpte det.

Klass
2012-05-04 21:01
#16

#15 Ravenna

Du ignorerar helt #14 alltså? Man kan nästan tro att det finns en möjlighet att du själv är i branschen.

[Ravenna]
2012-05-05 13:24
#17

#16 Haha, nej det är jag inte. Jag är någon som har egen erfarenhet av att MMS funkar för mig.

Men eftersom du väljer att göra antydningar och insinuera saker, så kan jag kan ju vända på steken då;

Man kan nästan tro att det finns en möjlighet att du/ni som är så skeptiska själva är i läkemedelsbranschen.

**Jag har nämligen ingen gömd agenda, jag vinner inget på det här. Men det kanske ni gör? Man undrar ju…
**

Och vad gäller #14 så har jag redan snackat fram och tillbaka med Joppo tidigare, jag har sagt mitt i diskussionen och tänker inte gå ner den vägen igen. Jag finner det varken intressant eller givande.

Joppo
2012-05-05 14:14
#18

#17 Nu tror jag inte du är seriös när du insinuerar att jag eller Klass är med i någon slags "Big Pharma"-konspiration, men så är inte fallet med mig iaf(och inte med Klass heller tror jag) Flört

Anledningen till att jag engagerat mig i frågan är helt enkelt att MMS verkar vara farligt och helt saknar kliniska studier gällande effekt och biverkningar. Dessutom tycker jag mannen bakom MMS är en riktigt otäck figur eftersom han åker runt i en massa U-länder och lurar på människorna där sin bluffmedicin.

Slutligen vill jag poängtera att jag inte vill dra igång någon diskussion med dig igen. Du verkar ha bestämt dig för att MMS är "the shit" och kommer antagligen inte att ändra denna åsikt oavsett vad jag skriver. Mitt inlägg var adresserat till Jile och andra personer som fungerar att testa MMS.

Vänligen Jesper

[sökerskan]
2012-05-05 16:53
#19

#18

"Dessutom tycker jag mannen bakom MMS är en riktigt otäck figur eftersom han åker runt i en massa U-länder och lurar på människorna där sin bluffmedicin."

men han säljer i såna fall SAMMA preparat till folken där som i väst…

att jämföra med hur man dumpar skitmedicin i tredje världen som vi inte tar här…preparat med förbjudna ingredienser

Tex NEUROSEDYN !

här har vi de stora bovarna…konstigt att man aldrig ser skeptiker ta upp dessa problem…

så Ravennas (återgälda) insuniering kanske inte är så långsöktTungan ute

#17 jag fattar dig precis…när man blivit bra hjälpt av något vill man ju dela med sig…synd att du ska behöva misstänkligöras för det…

Joppo
2012-05-05 17:14
#20

#19 MMS är föbjudet att sälja som läkemedel i Västvärlden. Läs gärna de länkar som jag postat tidigare, så förstår du varför.

Jag tycker inte att det ska få säljas någonstans innan det finns klinska studier som dels visar att det fungerar samt kolla vad det ger för biverkningar. Tycker du att det är rätt av Jim Humble att grisa runt nere i Afrika och tjäna pengar på att ge otestat blekningsmedel till flera tusen patienter? Personligen tycker jag det är helt j***a förskräcklig vidrigt gjort av honom, men jag kanske missat något?

Jag tycker för övrigt inte att man ska dumpa någon bluffmedicin eller dålig skolmedicin i U-länderna.

Annons:
[Ravenna]
2012-05-05 17:24
#21

#18 "Nu tror jag inte du är seriös när du insinuerar att jag eller Klass är med i någon slags "Big Pharma"-konspiration, men så är inte fallet med mig iaf(och inte med Klass heller tror jag"

Jag är precis lika seriös som Klass i såna fall, då han var den som insinuerade saker om mig till att börja med. Jag gav helt enkelt tillbaka med samma mynt.

"Du verkar ha bestämt dig för att MMS är "the shit" och kommer antagligen inte att ändra denna åsikt oavsett vad jag skriver."

Precis som du. Fast du har bestämt dig för motsatsen då. Samtidigt så finns det ju en viktig skillnad. Jag har egen direkt upplevd erfarenhet av MMS, vilket du inte har.

#19 "jag fattar dig precis…när man blivit bra hjälpt av något vill man ju dela med sig…synd att du ska behöva misstänkligöras för det…"

Tack sökerskan. Precis som du säger så är det också. Vad gäller misstänkligörandet som Klass slängde ur sig, så säger mer om honom än om mig, så ser jag det. Jag tar inte åt mig av det personligen eftersom det är sånt trams. :-)

Joppo
2012-05-05 19:39
#22

#21 "Jag skulle gladeligen ändra uppfattning om det skulle utföras seriös forskning på MMS. Skolmedicinska läkemedel måste ju genomgå en flera år lång procedur för att bli godkända och det tycker jag MMS också borde göra.

Självklart ska man inte helt avfärda människors upplevelser och jag betvivlar inte på att du upplevt en effekt, men chansen finns ju också att det du upplever är placeboeffekt. Nu menar jag inte att förminska din upplevelse, men mänskliga anekdoter är ett ganska opålitligt redskap för att få reda på sanningen inom olika ämnen. Du har med största sannolikhet varit i massor av situationer där du tvivlat på sanningshalten i de saker som människor har berättat för dig… Eller hur?

Vänligen Joppo

[Starman]
2012-05-05 21:05
#23

#21

Din egen personliga erfarenhet spelar ju dock inte någon roll som bevis för giltigheten hos preparatet och de påståenden det säljs med, även fast du tydligen verkar gilla att använda den som något sorts argument.

Och det är ju knappast så att personer som säljer det här okontrollerade preparatet eller på annat sätt tjänar pengar på att blogga/skriva om det inte skulle kunna hävda någon personlig positiv erfarenhet för att få preparatet att skina i god dager, eller hur?

Det ser ut som att du uppmuntrar folk till att äta ett potentiellt hälsoskadligt preparat  - frågan är varför? Finns det någon seriös och oberoende forskning som verifierat Humble's hypoteser?

anders35
2012-07-27 17:42
#24

Det finns ju något som heter MSM också. Pulver som man blandar ut. Men det är inte samma som detta eller? Förvillande likt men inte exakt samma namn Flört

Joppo
2012-07-27 17:45
#25

#24 Det är inte samma sak. Hur vetenskapsläget ser ut för MSM vet jag inte. Det säljs dock av kända kvacksalvare, så jag är tveksam till att det har testats kliniskt.

anders35
2012-07-27 17:52
#26

Ok. Jag läste något om det på en sida. Det finns en som tillverkar och säljer det här i Sverige. Kommer inte ihåg vad han heter. Dom har även kolodialt silver.

Vilka kända kvacksalvare finns?

Joppo
2012-07-27 18:15
#27

#26 Du tänker antagligen på Anders Sultan.

Jag kvalificerar honom som en kvacksalvare, eftersom han gör medicinska uttalanden om kolloidalt silver, trots att det endast får säljas som en vattenrenare och ej genomgått kliniska tester på människor. Jag baserar bland annat detta på uttalanden som han gjort i denna FB-grupp. Jag har också diskuterat KS med honom här på iFokus.

Det görs även en massa uttalanden om MSM där, men jag vet inte tillräckligt om det för att ha någon egentlig åsikt om det. Spontant är jag dock tveksam till det, eftersom det verkar bygga på samma principer som MMS* samt säljs av Sultan  och nån snubbe som kallar sig "Rubbade Runar"(!) inne i KS-tråden på FB.

* Framförallt är jag tveksam till den sk. "detox"-effekten. Det kan lika gärna vara förgiftningssymptom och då bör man ju knappast använda det.

Annons:
Joppo
2012-07-27 18:25
#28

Här går det att läsa mer om MSM:

http://en.wikipedia.org/wiki/Methylsulfonylmethane

Det verkar som det vetenskapliga stödet är svagt för att preparatet har någon egentlig effekt.

anders35
2012-07-28 00:44
#29

Har läst lite och hittade mer om msm på svenska. Det ska vara ett naturligt ämne som finns i en del livsmedel men har minskat som många andra näringsämnen i maten.

Det vore ju bra om även naturmedel kunde genomgå tester. Även vanliga mediciner har ju biverkningar som inte alltid nämns om man använder dom länge. Dom förgiftar kroppen på längre sikt.

Jag är varken för eller emot det. Själv tar jag vitaminer och mineraler regelbundet.

[Ravenna]
2012-07-28 17:14
#30

#29 MMS handlar tråden om, inte MSM. :-)

placidity
2017-12-18 01:50
#31

Hejsan, Jag tänkte kolla ifall detta är något arg liknande forum, eller om detta faktiskt är på riktigt?

Magi-cat
2017-12-18 08:04
#32

#31 Hej! Undrar du om  själva forumet? 🙂

Tyvärr finns det ingen Sajtvärd här, så det saknar ledning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Frallmeistro
2018-05-30 02:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#33

Hej allesammans!

Väldigt intressant läsning! Tänkte att jag skulle passa på att dela med mig av vad jag vet om MMS(Magical Mineral Supplement/Magical Mineral Solution).

Jag tänkte att jag börjar med att berätta om min far och min bästa barndomsväns far som båda har testat detta. Dom känner ej varandra och har provat det av samma anledning, de bor i samma stad och är i samma ålder samt att de lider av samma sjukdom fast placering skiljer.

Person: Min far | Har haft psoriasis så länge jag levt. han har alltid suttit i sin fåtölj sent på kvällen och kliat på benen för att det varit alldeles svart pga död hud. Enligt läkarna så har dom alltid sagt att det ej finns något som botar det men det går att smörja för att slippa bli torr, men när han använd smorsel så har det spridit sig ist och blivit värre när han ej använt smorsel. Så han köpte hem MMS mixade det och drack med renat vatten som han köpte från apoteket(vad kul att han var tvungen att ljuga för apotekaren och säga att hans läkare hade sagt att han skulle dricka det för att få köpa mer än 50cl). Hursomhelst. han drack det i ca 1 månads tid. det första han märkte var att han blev lite lös i magen och fick huvudvärk. Sedan fick han betydligt fastare avföring än vad han annars haft, inte dåligt utan han tyckte det kändes bra. huvudvärken släppte och detta var efter första veckan, han är osäker men han tror det var i samband med att han började öka dosen. Han märkte redan in på andra veckan att han hade slutat klia sig så fruktansvärt mycket på benet. Han märkte även då att det såg konstigt nog bättre ut än tidigare. han glömde som bort det igen och fortsatte dricka, gick till jobbet å vardagslivet fortsatte. Efter 3 veckors tid träffar jag honom inom jobbet då han arbetar inom samma bransch som jag, och han visar mig…… Han har i princip ingen torr hud kvar över huvud taget. jag skulle säga att av allt han hade så var kanske 95-99% av den "döda/torra" huden borta. det hade läkt. Han var även tydligt med att förklara att han kände sig piggare klarare, kunde utföra mer innan han for till jobbet då han tidigare bara klev upp, åt frukost, läste tidningen i trötthetens värld sedan åkte iväg på jobbet. Nu så kliver han upp och hinner göra sysslor i samband med att han käkar nötter och dricker fruktjuice. för att vara över 6 å pyssla på som han gör nu jämfört med hur han var innan så är jag fantastiskt överraskad. 

Person: Min barndomsväns's far | Har haft psoriasis så länge jag kännt honom. över armbågar, på händerna, bakom öronen och uppe på skallen. Han har också alltid kliat sig överallt och hållt på så länge jag kommer ihåg. Jag tipsade honom om att prova, han var väldigt skeptisk och trodde de va något olagligt/narkotika. Jag förklarade för honom vad det bestod av, vad som hände efter man mixat det med citronsyran och hur länge man bör vänta innan man häller i sig det. jag berättade även om min fars resultat och då var han på direkt. Så jag bad farsgubben min slänga ihop en liknande kur. fast "snällare" då farsan min körde på så mycket han orkade med å "tänjde" lite på gränserna för att han skulle bli dålig. Vilket absolut inte behövs för att det skall fungera, det verkar hellre som att desto snällare du är mot kroppen desto längre tid tar det bara innan det nått samma effekt helt enkelt. Han börjar dricka detta iaf och efter en vecka berättar han att hans psoriasis har börjar försvinna tydligt nu och att han skall göra färdigt kuren sedan återkommer med mer info.

Ni bör även veta att jag själv har inte testat. Jag råder heller inte någon att testa detta innan ni läst på nog för att själva kunna säga till er själva att ni kanske bör testa eller att ni bör låta bli. Jag har har länge varit intresserad av "riktig medicin" just för den sakens skull att den medicinen vi får från sjukhusen, apoteken och läkarna blir man ju bara mer sjuk av. och det vet jag om, jag vet att jag blir sämre av det jag fått från läkarna, jag vet att min mamma blev sämre och sämre när hon tillslut hade en hel kasettask hemma med tabletter. Idag är hon tablettfri och hundra gånger piggare än när hon gick på tabletter för allt möjligt. jag hjälpte henne att sluta, vi tog bort ett piller i veckan och så ändra hon kost. Frön, Nötter, Frukt och annan Levande-Föda som hon bytte mot hennes tidigare kost då som bestod mycket av sädesslag, vilket inte alls är intressant som energi för kroppen. 

Jag vill inte ha någon spydig kommentar eller liknande. Jag är bara här för att dela med mig av vad jag fått uppleva och sett/vet runt de jag känner som testat. Mitt svar till er som ej riktigt ännu kan vara ärliga och öppna med er själva: Sluta inte växa, Tänk efter på riktigt bara en gång,  fråga inte någon med utbildning eller grannen som känner en forskare utan tänk efter själv. Sätt er i ett mörkt rum i 2-200 minuter och tänk på det ni funderar över. Alla svar finns inombords, kanske lika tydliga med helt klart svar med 100%sanning om ni tillåter er ärligheten i er själva.

Jag avslutar med att bifoga en bild med min lur(så ni ser att det är dagens datum och en iFokus.se-Sidan) bredvid en komplett kur som jag ska köra här framöver bara för att få se lite resultat på papper. Jag kommer att kontakta sjukhuset och göra en så stor och allmän kontroll som möjligt, gällande min hälsa och sedan köra denna kur och göra samma kontroll igen. Så Invänta mer info. Tack för att jag fick dela med mig, Peace!

Med vänliga hälsningar! //'

Info om mig:

Man, 26år, 181cm lång, Vikt 75kg, Arbetar minst 50h/vecka, Flerföretagare, Tränar aldrig, går knappt, äter för det mesta frukt, bär, grönsaker, nötter och dricker detsamma. Äter viss mat men håller mig till köttet och salladen då sambon och grabben ej enbart äter levande föda.

Är frisk från några värre sjukdomar. Förutom att jag har dålig syn, väldigt dåliga tänder vilket är självförvållat  och jag är mjölkallergiker sen barn men dricker mjölk vardagligt som vuxen. Borstar tänderna med Kol-Tandkräm från China nu och tänderna helar sig själv. Inte överdrivit med Flour då jag får det på den naturliga vägen från vatten och växter som växer i närheten av älven. 

Om ni vill kontakta mig så svara med en E-post adress eller nummer så återkommer jag. 

Då jag anser att när detta verkar fungera så pass bra som det gör så bör man vara smått försiktig i och med vad man skriver på nätet eftersom jag helst inte vill jiddra med PFIZER HOLDINGS INTERNATIONAL LUXEMBOURG SARL.

koppargaller
2018-06-24 04:25
#34

Vilken studie var dom med i?

Annons:
RaphaelDon
2020-05-30 22:43
#35

Vad hände med detta? Kan man få en uppdatering?

Pyttelite
2020-05-31 11:11
#36
RaphaelDon
2020-06-01 00:48
#37

Tack men jag är intresserad av att komma i kontakt med folk som har testat.

Inte med troll som skickar länkar ingen har efterfrågat. Hoppades kunna hitta andra vuxna intresserade av mms som alternativmedicin? Men det är inte du..

Någon med erfarenhet att dela, hör gärna av er.

Pyttelite
2020-06-01 02:39
#38

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
2020-06-01 13:48
#39

Jag skulle avråda att ta gifter som skadar människan mer än vad det skadar coronaviruset.  Att klordioxid skulle hjälpa mot coronaviruset är en myt som skapades när det första SARS viruset drabbade Kina. Då undersöktes verkningen som desinfektionsmedel av vatten, dvs. om viruset överlever i vatten som det befinner sig klor och klordioxid i.  Det var aldrig meningen att man skulle ta giftet.

Ett virus som befinner sig i människors celler kan man inte döda med någonting utan att samtidigt döda cellen som viruset befinner sig i.

Natriumklorit har dessutom visat sig skada makrofagerna.  På så vis kan man kanske minska cytokinstormen, men samtidigt skadar man sig själv.  I USA räknas Natriumklorit som en "Orphan drug" mot ALS, som antas orsakas av en överaktivering av makrofager som i sin tur leder till höga koncentrationer av cytokiner.  

MMS skadar ockso erytrocyterna, njurarna och det har rapporterats dödsfall pga av MMS.

DesK
2020-06-21 08:32
#40

#37 RaphaelDon, här inom iFokus kallar vi inte varandra för troll, särskilt inte betrodda sajtvärdar och gamla medlemmar!  Vänligen ta till dig vad såväl Pyttelite som Condor visar på och säger om farorna med MMS!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: